Hoppa till innehållet

Dags att söka till Health Tech Pitch Day

Höstens stora pitchevent inom health tech närmar sig med stormsteg. Nu öppnar ansökningsperioden till Health Tech Pitch Day, som äger rum på Epicenter i Stockholm den 6 september. 

Gänget bakom Di Digital Startup Tour från vänster: Johan Kock, affärsutvecklare, Sven Carlsson, reporter, Josefin Jakobsson, nyhetschef, Jonas Leijonhufvud och Mimi Billing, reportrar och moderatorer, Björn Wallenberg, reporter och Cornelia Andersdotter, projektledare, Foto: Jesper Frisk.
Gänget bakom Di Digital Startup Tour från vänster: Johan Kock, affärsutvecklare, Sven Carlsson, reporter, Josefin Jakobsson, nyhetschef, Jonas Leijonhufvud och Mimi Billing, reportrar och moderatorer, Björn Wallenberg, reporter och Cornelia Andersdotter, projektledare, Foto: Jesper Frisk.

Den snabba digitaliseringen av vården lockar till sig allt mer riskkapital. Bara i fjol investerades 434 miljoner kronor i 19 bolag, visar siffror från Di:s databas Nordic Tech List.

I år har siffran redan överträffats. Enbart Min Doktor och Kry har plockat in hela 218 Mkr respektive 200 Mkr i sina senaste kapitalrundor. 

Läs mer: Nätläkaren Min Doktor tar in 218 miljoner 

Läs mer: Nu är Kry ett miljardbolag 

Att riskkapitalister gillar techbolag i vårdsektorn märktes även tydligt vid Di Digitals rikstäckande pitchevent Startup Tour i fjol. Där tog health tech-bolaget Amra, med vd Tommy Johansson, hem förstapriset och 1 miljon kronor i annonspengar från Bonnier.

Även tävlingens andrapristagare, 1928 Diagnostics, med vd Kristina Lagerstedt, är ett techbolag inom vårdsektorn.
Foto: Patrik OlssonAmra, med vd Tommy Johansson, tog hem förstapriset och en miljon kronor i annonspengar från Bonnier vid Startup Tour 2016.

Läs mer: Snillebolaget Amra tar in 80 miljoner kronor 

Nu öppnar Di Digital upp en gräddfil för de health tech bolag som vill värma upp sina pitch-färdigheter och tävla om en direktkvalificering till Startup Tour 2017. 

Den 6 september är det dags för Health Tech Pitch Day på Epicenter i Stockholm. Tävlingen är ett samarbete mellan Di Digital, Dagens Medicin och Digital Hälsa där fyra health tech bolag ska pitcha inför en blytung jury av investerare och makthavare.

Health Tech Pitch Day är även en mötesplats för alla andra innovativa health tech bolag och övriga makthavare som vill sätta ljus på nya digitala lösningar inom vården.

Foto:
Uppvärming: På Health Tech Hub i Almedalen intervjuades vikarierande sjukvårdsminister Annika Strandhäll (s) och Daniel Forslund (L) innovationslandstingsråd Stockholms läns landsting av Dagens Medicins chefredaktör Christina Kennedy (t.v.) och Di Digitals Jonas Leijonhufvud (t.h.). Foto: Jack Mikrut.

Är du ett ungt health tech-bolag med en skalbar produkt som behöver uppmärksamhet och riskkapital? Skicka in din ansökan här. Processen tar endast 5–10 minuter och anmälan stänger den 21 augusti.

Juryn och publiken kommer under kvällen att tillsammans utse vinnaren av Health Tech Pitch Day. Vinnare direktkvalificerar sig till en delfinal vid Di Digitals Startup Tour 2017, med möjligheten att vinna en miljon kronor i annonspengar och andra fina priser.

Kvällen avslutas med mingel och förfriskningar. Allt sker på Epicenter, Mäster Samuelsgatan 36 i Stockholm, den 6 september från klockan 16:30.

Vill du sitta i publiken? Anmäl dig genom att klicka på ”Sign me up”-knappen här.

Följ oss på twitter på #healthtechhub och #healthtechpitchday

Läs mer: Så söker du direkt till Di Digital Startup Tour 2017 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera