Hoppa till innehållet

Dämpad tillväxt för e-handeln i maj

E-handeln skördar stora framgångar i coronatider – dock något mindre i maj jämfört med april.

Här är produkterna svenskar väljer att köpa mest på nätet.

Nätapoteket Apoteas enorma logistikcenter i Morgongåva.
Nätapoteket Apoteas enorma logistikcenter i Morgongåva.Foto: Fredrik Sandberg/TT, Fredrik Sandberg/TT, Fredrik Sandberg/TT

Postnords e-handelsbarometer för maj visar att e-handeln växte med 36 procent på årsbasis. Detta utifrån de tillfrågades självuppskattade konsumtion. Siffran var nu något lägre än april (44 procent) som å andra sidan var den allra största ökningen hittills.

E-handelsutvecklingen bedöms nu följa den allmänna utvecklingen kring coronapandemin när begränsningar inom samhället hävs, skriver Postnord i rapporten.

”Möjligen ser vi i juni att allt fler svenskar upplever livet som mer normalt än under våren och försommaren. Det återstår att se om tillväxten för e-handeln dämpas i samma takt som oron”, skriver man.

Framförallt är det nu män och åldersgruppen 65–79 år där den allra största tillväxten märks. Andelen som väljer att handla på nätet har enligt Postnord stabiliserat sig kring att vara nästan fyra av fem tillfrågade svenskar, där det fortfarande är kvinnorna som i större utsträckning är representerade än männen. 81 procent av kvinnorna hade e-handlat medan 73 procent av männen gjort det.

Kläder och skor har tagit tillbaka förstaplatsen från kategorin skönhet och hälsa över varor som köpts mest, med en marginell skillnad, 43 procents tillväxt jämfört med 42 procent.

”Till skillnad från april kan vi dock se att möbler och heminredning vuxit mer än dagligvaror, med sju procentenheter mer än i fjol”, skriver Postnord i rapporten som görs tillsammans med Svensk Digital Handel och HUI Research.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera