Hoppa till innehållet

Harald Mix hyllar Cristina Stenbecks och Daniel Eks engagemang i nya stålbolaget

Spotifys Daniel Ek och Cristina Stenbeck är med på tåget när Scanias vd Henrik Henriksson lämnar lastbilsjätten för att leda nystartade H2 Green Steel, ett nytt bolag inom fossilfritt stål. I den första finansieringsrundan om 500 miljoner kronor som bolaget nu stänger deltar även bland andra investmentbolaget Altor och IMAS Foundation.

Bakom H2 Green Steel står grundarna och investerarna bakom batteribolaget Northvolt och efter investeringar om 25 miljarder kronor ska H2 Green Steel nå en produktionskapacitet 5,5 miljoner ton.

Investmentbolaget Vargas planerar för en storskalig anläggning för fossilfri produktion av stål i området kring Boden och Luleå i norra Sverige. Målet är att nå en fullskalig årlig produktion om 5,5 miljoner ton ”grönt” stål till 2030. Som referens producerar stålbolaget SSAB SSAB A +0,76%Dagens utveckling 8,8 miljoner ton globalt, varav 3,8 miljoner ton i den svenska verksamheten vid produktionsanläggningarna i Luleå och Oxelösund.

Det är inte första gången Daniel Ek och Cristina Stenbeck för affärer ihop. Båda är sedan tidigare investerare i Northvolt och Kinneviks storägare Cristina Stenbeck har suttit i streamingjätten Spotifys styrelse sedan 2017, redan före bolaget noterades på New York-börsen.

Enligt handlingar hos den amerikanska finansinspektionen SEC aktuella per den sista december 2020 äger hon 44 368 aktier i Spotify. 

Harald Mix, ordförande Vargas Holding, vd Altor Equity Partners och styrelseledamot H2 Green Steel, välkomnar duon till bolaget: 

 ”Vi är superglada att vi har med oss två väldigt duktiga entreprenörer i Cristina Stenbeck och Daniel Ek, som båda brinner för de här frågorna och tidigare har varit med och investerat i Northvolt.”

 

 

På måndagen stod det klart att Scanias vd Henrik Henriksson blir ny vd för bolaget som driver projektet, nystartade H2 Green Steel.

I en första fas ska 25 miljarder kronor investeras med produktionsstart 2024.

”De traditionella ståltillverkarnas produktion bygger på gradvisa investeringar över 100 år. Vi har tagit ett vitt papper och omdefinierat hur stålproduktion ska se ut för att optimera effektiviteten och hålla nere kostnaderna”, säger Harald Mix, ordförande Vargas Holding, vd Altor Equity Partners och styrelseledamot H2 Green Steel.

Bolaget ska äga hela förädlingsprocessen med järnmalmspellets som en initial insatsvara och en successiv övergång till koldioxidfri järnsvamp. Bolaget förväntar sig att omkring hälften av insatsvaran ska utgöras av järnsvamp till 2030 och planerna hänger samman med det statliga gruvbolaget LKAB:s strategi att ställa om till en koldioxidfri produktion under en investeringsperiod fram till 2045.

”Tesla visade att de går att producera elbilar och drev marknaden. När du väl är där så finns det ingen återvändo. Kunderna kommer inte att gå tillbaka till fossilbaserade insatsvaror. Det finns en styrka i att vara först ut och accelerera, vilket är svårt för de befintliga aktörerna”, säger H2 Green Steels styrelseordförande Carl-Erik Lagercrantz, tillika vd för Vargas Holding och styrelseordförande i Northvolt.

H2 Green Steel ger sig in i en industri där SSAB är ett av de ledande stålbolagen att ställa om till en fossilfri produktion. SSAB:s plan är att börja sälja det första ”gröna” stålet 2026 – bara fyra år innan H2 Green Steel avser ha nått fullskaligt produktion.

Sedan ett antal år driver SSAB samriskbolaget Hybrit tillsammans med LKAB och Vattenfall för att utveckla lösningar att kunna industrialisera processen kring för stålproduktion med hjälp av vätgas. H2 Green Steel ska använda sig av samma teknik.

”Vi ser gärna ett nära tekniksamarbete med parterna inom Hybrit och förutsätter att vi kan arbeta tillsammans med existerande leverantörer”, säger Harald Mix.

Affärsmodellen sneglar på batteribolaget Northvolt, som Vargas var med och grundade och finansierade, där projektet har utvecklats i nära samarbete med framtida kunder och leverantörer. Med H2 Green Steel riktar sig bolaget framför allt till stora fordonstillverkare med produktion av tunnplåt.

Henrik Henriksson kommer att få sällskap i bolagets ledningsgrupp av Maria Persson-Gulda som blir ny teknikchef. Övriga personer i ledningen håller på att rekryteras. Därtill förväntas projektet att skapa omkring 1.300 arbetstillfällen.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera