Hoppa till innehållet

Daniel Ek om striden med skivbolagen: ”Det är alltid komplicerat”

Spotify kommer inte att trycka upp sina marginaler genom licensförhandlingar. I stället ska man utveckla verktyg som artister och skivbolag betalar för, säger Daniel Ek.

Spotifys vd Daniel Ek, fotograferad under en konferens i USA i juli.
Spotifys vd Daniel Ek, fotograferad under en konferens i USA i juli.Foto: Bloomberg

Förlustdrivande Spotify måste öka sina marginaler men kommer inte primärt att göra det genom billigare licenser från skivbolagen. I stället ska skivbolag och artister betala Spotify för att veta mer om sin publik.

Det beskedet upprepade Spotifys vd Daniel Ek under telefonkonferensen i samband med rapporten för andra kvartalet

”Vi försöker öka antalet kreatörer som finns på vår plattform, som använder våra verktyg och antalet som betalar för verktygen och tjänsterna. Det är vår strategi för att få upp marginalerna”, säger Daniel Ek. 

Läs mer: Spotify förlust lägre än väntat – bäddat för kursrekord 

Streamingtjänsten behåller en större del av kakan än någonsin tidigare. Bruttomarginalen hamnade på 26 procent under andra kvartalet, vilket var i toppen av spannet i Spotifys egen prognos.

Men det långsiktiga målet är fortsatt 30–35 procent. Spotify vill nå målet genom att erbjuda djupare insikter i konsumenternas relation till musiken.

”En av skivbolagens största kostnader i dag gäller hur man skapar och marknadsför en artist. När jag ser det tänker jag att detta är en enorm möjlighet för skivbolagen att bli mer effektiva. Om de blir det kan de kontraktera ännu fler artister och investera ännu mer”, säger Daniel Ek.

Strategin är kontroversiell och skivbolagen sitter på råvaran. Nyligen rapporterade Financial Times att flera skivbolag har vägrat ge Spotify licenser för att lansera i Indien sedan det förekommit uppgifter om att Spotify börjat gå direkt till indieartister med distributionsavtal.

Läs mer: Miljardsmäll väntar största svenska ägarna i Facebook 

Varken Daniel Ek eller finanschefen Barry McCarthy kommenterar dessa uppgifter på torsdagen.

”Vi förhandlar med både skivbolag och låtskrivarorganisationer lokalt och internationellt, på alla nivåer. Det är alltid en komplicerad manöver”, säger Daniel Ek.

”Förseningar när det gäller licenser är tyvärr av olika anledningar vanligt i den här branschen. Det har inget med vår specifika strategi att göra.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera