Förlustdrivande Spotify måste öka sina marginaler men kommer inte primärt att göra det genom billigare licenser från skivbolagen. I stället ska skivbolag och artister betala Spotify för att veta mer om sin publik.
Det beskedet upprepade Spotifys vd Daniel Ek under telefonkonferensen i samband med rapporten för andra kvartalet.
”Vi försöker öka antalet kreatörer som finns på vår plattform, som använder våra verktyg och antalet som betalar för verktygen och tjänsterna. Det är vår strategi för att få upp marginalerna”, säger Daniel Ek.
Läs mer: Spotify förlust lägre än väntat – bäddat för kursrekord
Streamingtjänsten behåller en större del av kakan än någonsin tidigare. Bruttomarginalen hamnade på 26 procent under andra kvartalet, vilket var i toppen av spannet i Spotifys egen prognos.
Men det långsiktiga målet är fortsatt 30–35 procent. Spotify vill nå målet genom att erbjuda djupare insikter i konsumenternas relation till musiken.
”En av skivbolagens största kostnader i dag gäller hur man skapar och marknadsför en artist. När jag ser det tänker jag att detta är en enorm möjlighet för skivbolagen att bli mer effektiva. Om de blir det kan de kontraktera ännu fler artister och investera ännu mer”, säger Daniel Ek.
Strategin är kontroversiell och skivbolagen sitter på råvaran. Nyligen rapporterade Financial Times att flera skivbolag har vägrat ge Spotify licenser för att lansera i Indien sedan det förekommit uppgifter om att Spotify börjat gå direkt till indieartister med distributionsavtal.
Läs mer: Miljardsmäll väntar största svenska ägarna i Facebook
Varken Daniel Ek eller finanschefen Barry McCarthy kommenterar dessa uppgifter på torsdagen.
”Vi förhandlar med både skivbolag och låtskrivarorganisationer lokalt och internationellt, på alla nivåer. Det är alltid en komplicerad manöver”, säger Daniel Ek.
”Förseningar när det gäller licenser är tyvärr av olika anledningar vanligt i den här branschen. Det har inget med vår specifika strategi att göra.”