Annons

Daniel Ek om viruskrisen: ”Största förändringen i konsumtion någonsin”

Spotifys vd Daniel Ek.
Spotifys vd Daniel Ek. Foto: Banfa Jawla
Coronakrisen har fått Spotifys användare att ändra sina konsumtionsmönster helt och hållet. Det uppger en optimistisk vd Daniel Ek i en exklusiv intervju med Di Digital.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

När coronakrisen slog till drabbades även Spotify. Under veckan mellan den 10 och 16 mars rasade kursen från 142 till 118 dollar. Men sedan dess har aktien repat sig och handlades redan innan onsdagens rapport till ungefär samma nivå som innan krisen. 

Rapporten för det första kvartalet 2020 fick aktien att stiga ytterligare. En halvtimme innan New York-börsens öppning hade kursen stigit med 9 procent till 152 dollar i förhandeln. 

”Det var ett starkt kvartal och trots all turbulens i världen prickade vi alla våra mål. Och viktigast för oss är att användartillväxten ökade i alla fyra regioner, jämfört med första kvartalet i fjol. Så jag är mycket nöjd med kvartalet i denna osäkra miljö”, säger Spotifys vd Daniel Ek i en exklusiv intervju med Di Digital.

I korta drag blev Spotifys förlust betydligt lägre än väntat och stannade på 17 miljoner euro under kvartalet. Bolaget når nu 130 miljoner betalande kunder och intäkterna ökade med 22 procent till totalt 1,85 miljarder euro, i linje med förväntningarna enligt Bloombergs analytikerestimat.

Läs mer: Lägre förlust än väntat för Spotify – ser ingen negativ coronaeffekt

Hur har coronakrisen påverkat Spotify?

”Alla vaknar ju upp till en ny verklighet. I vårt brev till aktieägarna har vi sagt att det känns som att varje dag är en helgdag. Folks vanor ändras. De lyssnar mindre i bilen och betydligt mer i hemmet, självklart. De lyssnar även på fler poddar inom hälsa och välbefinnande, och på mer musik för avkoppling och klassisk musik. Det är en stor förändring, den största förändring vi sett i konsumtionsbeteende under hela bolagets historia”, säger Daniel Ek.

Hur påverkas era annonsintäkter av krisen?

”Som alla mediebolag påverkas vi på den fronten. Men reklamintäkter är en väldigt liten del av våra intäkter. Över 90 procent av våra intäkter kommer från prenumerationsintäkter och där går det uppenbarligen mycket bra. Vi har ju prickat 130 miljoner betalande användare i kvartalet.”

Vissa analytiker påpekar att Spotify är väldigt bra som mobil tjänst, medan konkurrenter som Youtube och Amazon förlitar sig mer på musik via smarta högtalare i hemmet. Kan detta vara en nackdel för Spotify i viruskrisen?

”En av våra strategiska pelare är allestädesnärvaro (ubiquity) och vi finns på över 300 olika typer av enheter. En del av vår styrka är att många av våra användare använder mer än en enhet, de använder flera. Vi har sett ett skifte från bilen till hemmet i kvartalet. Smarta högtalare är en kategori, men smart tv är en annan. Vi har starka partnerskap med både Xbox och Playstation. Totalt växte konsumtionen med över 50 procent i denna samlade kategori, smarta högtalare och smarta tv-apparater.” 

Ni köpte ännu en poddstudio, The Ringer, i februari i år och har nu fyra poddstudios inom exempelvis sport, true crime och dokumentärt berättande. Men andelen exklusiva titlar förblir liten. När ska ni börja med en mer exklusiv strategi på poddområdet?

”Vi är mycket nöjda med utvecklingen på poddområdet. För ett år sedan sa vi att vi skulle gå från musik till audio och sedan dess har vi blivit nummer ett i över 20 marknader runt om i världen. Vår katalog är nu tre gånger större, vilket innebär att vi har över en miljon poddtitlar. Det är våra primära drivkrafter. På lång sikt är exklusivitet på kartan, men än så länge har det varit viktigast att förbättra användarupplevelsen och växa katalogen”, säger Daniel Ek.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer