På Spotifys nya och toppmoderna huvudkontor i Stockholm sitter 1 300 av koncernens anställda. Hit flyttade streamingjätten bara några månader innan vårens börsnotering.
Bolagets vd och grundare Daniel Ek har sedan april sett aktien stiga med knappt 17 procent och Spotify värderas till nästan 319 miljarder kronor.
Under onsdagen mötte den annars medieskygga techentreprenören utvalda svenska journalister, där Di Digital fanns på plats.
”Inte så mycket har förändrats internt sedan noteringen, det har länge skett aktiehandel i Spotify på månatlig basis. När du är ett ungt företag och tar in riskkapital fattar du samtidigt ett beslut om att i framtiden antingen sälja eller ta det till börsen. Tio år senare var det dags att hedra det åtagandet”, säger Daniel Ek.
Noteringen har fört med sig att skivbolagsjätten Sony Music sålt hälften av sitt innehav i Spotify, för uppskattningsvis 6,7 miljarder kronor, medan Warner Music gått ett steg längre och dumpat hela sitt ägande för uppskattningsvis 8 miljarder kronor.
Läs även: Warner Music dumpar Spotify – säljer hela innehavet
Det har utmålats som ett orosmoln för Spotify, som förlitar sig på bra relationer med skivbolagen i förhandlingarna. I samband med lanseringen av streamingtjänsten 2008 fick skivbolagen tillsammans köpa en femtedel av aktierna i ett sockrat erbjudande.
Daniel Ek förnekar dock bestämt att aktieförsäljningarna nu skulle bero på en schism eller påverka Spotifys fortsatta möjligheter att distribuera deras musik.
“Skivbolagens ägande har aldrig påverkat förhandlingarna, eftersom det ofta är skivbolagens moderbolag som kontrollerar aktierna. Så nej, det har bara haft en marginell påverkan eftersom de är frikopplade från varandra”, säger han.
Kanske än mer prekärt är den senaste tidens uppgifter om att Spotify börjat direktförhandla med vissa artister. Streamingjätten ska bland annat ha erbjudit kreatörerna förskottsbetalningar för icke-exklusiva avtal på plattformen.
Enligt Financial Times har Spotifys prestigelansering i Indien skjutits upp på grund av förfarandet, då skivbolagen upprörts av att ha blivit rundade i processen.
Daniel Ek förnekar dock att så skulle vara fallet.
”Jag förstår att det blir bra rubriker i tidningarna. Men till saken hör att musikindustrin är ett komplext ekosystem. Vi skriver inte avtal med artister, det är inte sant. Utan det handlar om hundratusentals avtal med mindre skivbolag och förlag”, säger han.
Läs även: Spotifys förlust lägre än väntat – slår kursrekord
Han påpekar att 20 000 nya låtar läggs upp på Spotify varje dag, vilket innebär ett idogt arbete.
”Det kommer alltid att finnas prisdiskussioner och vissa oenigheter mellan distributörer och leverantörer. Men industrin växer och vi har bra relationer med samtliga förlag”, säger Daniel Ek.
Daniel Ek ville hellre prata om att antalet betalande Spotify-prenumeranter vid utgången av andra kvartalet hade växt till 83 miljoner, med totalt 180 miljoner användare.
Den förlusttyngda streamingjätten behåller också en större del av kakan än någonsin tidigare, då bruttomarginalen hamnade på överraskande höga 26 procent under andra kvartalet.
Men det långsiktiga målet är fortsatt att nå upp till nivåer om 35 procent. Daniel Ek har dock varit tydlig med att det inte ska nås genom billigare licenser från skivbolagen.
I stället vill han att skivbolag och artister ska bli mer benägna att betala Spotify för att veta mer om sin publik och få större genomslag, genom verktyg som streamingtjänsten just nu investerar tungt i.
Räcker det verkligen för att nå en bruttomarginal på 35 procent, måste ni inte även sänka kostnaderna från skivbolagsavtalen?
”Nej, vi tror inte att rätt modell är att minska utbetalningarna på låtarna. Vi skulle kunna vara lönsamma i dag om vi inte investerade massor pengar i utveckling för att fortsätta växa. Vår modell fungerar”, säger Daniel Ek och fortsätter:
”I stället vill vi vara med och sänka kostnaderna för hur man marknadsför en artist, det är dyrare än någonsin förr att ta fram en hitlåt och konkurrensen ökar. Vi sitter med en plattform där vi effektivt kan nå användarna med relevanta budskap till en lägre kostnad. Marknadsföring tror vi är den enskilt största möjligheten för Spotify. Våra marginaler kommer att öka om vi kan ta del av effektivitetsvinsten.”
Läs även: Daniel Ek om striden med skivbolagen: ”Det är alltid komplicerat”
Di Digital har kunnat avslöja att Daniel Ek nyligen sålt sina första aktier sedan noteringen och kammat hem 85 miljoner kronor. Men det kan vara början på en betydligt större affär. Totalt är 422 000 aktier registrerade för försäljning, vilket skulle ge en vinst på över 800 miljoner kronor.
”Det är väldigt okontroversiellt, egentligen. Jag har skickat in långsiktiga dokument till den amerikanska finansinspektionen om att sälja, för att jag inte ville att det skulle uppstå några diskussioner om att jag sitter på insiderinformation. Dokumenten skickades in i samband med noteringen och gäller för ett år framåt”, säger Daniel Ek, och fortsätter:
”Medlena ska jag använda till att köpa ett antal warranter som jag sitter på. Så jag hoppas inte att jag kommer minska mitt ägande. Man får räkna på kursen”, säger han.