Hoppa till innehållet

Daniel Ek: ”Vi kan vara lönsamma i dag”

Spotify påverkas inte av att skivbolagsjättarna säljer av sitt ägande i bolaget. Den förlusttyngda streamingjätten behöver heller inte sänka sina utbetalningar för att nå lönsamhet. Det säger vd:n och grundaren Daniel Ek till Di Digital och andra svenska medier under en exklusiv pressträff.

Daniel Ek mötte journalistkåren på det nya huvudkontoret under onsdagen.
Daniel Ek mötte journalistkåren på det nya huvudkontoret under onsdagen.Foto: Banfa Jawla

På Spotifys nya och toppmoderna huvudkontor i Stockholm sitter 1 300 av koncernens anställda. Hit flyttade streamingjätten bara några månader innan vårens börsnotering. 

Bolagets vd och grundare Daniel Ek har sedan april sett aktien stiga med knappt 17 procent och Spotify värderas till nästan 319 miljarder kronor. 

Under onsdagen mötte den annars medieskygga techentreprenören utvalda svenska journalister, där Di Digital fanns på plats.

”Inte så mycket har förändrats internt sedan noteringen, det har länge skett aktiehandel i Spotify på månatlig basis. När du är ett ungt företag och tar in riskkapital fattar du samtidigt ett beslut om att i framtiden antingen sälja eller ta det till börsen. Tio år senare var det dags att hedra det åtagandet”, säger Daniel Ek.

Noteringen har fört med sig att skivbolagsjätten Sony Music sålt hälften av sitt innehav i Spotify, för uppskattningsvis 6,7 miljarder kronor, medan Warner Music gått ett steg längre och dumpat hela sitt ägande för uppskattningsvis 8 miljarder kronor.

Läs även: Warner Music dumpar Spotify – säljer hela innehavet 

Det har utmålats som ett orosmoln för Spotify, som förlitar sig på bra relationer med skivbolagen i förhandlingarna. I samband med lanseringen av streamingtjänsten 2008 fick skivbolagen tillsammans köpa en femtedel av aktierna i ett sockrat erbjudande.

Daniel Ek förnekar dock bestämt att aktieförsäljningarna nu skulle bero på en schism eller påverka Spotifys fortsatta möjligheter att distribuera deras musik.

“Skivbolagens ägande har aldrig påverkat förhandlingarna, eftersom det ofta är skivbolagens moderbolag som kontrollerar aktierna. Så nej, det har bara haft en marginell påverkan eftersom de är frikopplade från varandra”, säger han.

Kanske än mer prekärt är den senaste tidens uppgifter om att Spotify börjat direktförhandla med vissa artister. Streamingjätten ska bland annat ha erbjudit kreatörerna förskottsbetalningar för icke-exklusiva avtal på plattformen.

Enligt Financial Times har Spotifys prestigelansering i Indien skjutits upp på grund av förfarandet, då skivbolagen upprörts av att ha blivit rundade i processen.

Daniel Ek förnekar dock att så skulle vara fallet.

”Jag förstår att det blir bra rubriker i tidningarna. Men till saken hör att musikindustrin är ett komplext ekosystem. Vi skriver inte avtal med artister, det är inte sant. Utan det handlar om hundratusentals avtal med mindre skivbolag och förlag”, säger han.

Läs även: Spotifys förlust lägre än väntat – slår kursrekord 

Han påpekar att 20 000 nya låtar läggs upp på Spotify varje dag, vilket innebär ett idogt arbete.

”Det kommer alltid att finnas prisdiskussioner och vissa oenigheter mellan distributörer och leverantörer. Men industrin växer och vi har bra relationer med samtliga förlag”, säger Daniel Ek.

Daniel Ek ville hellre prata om att antalet betalande Spotify-prenumeranter vid utgången av andra kvartalet hade växt till 83 miljoner, med totalt 180 miljoner användare. 

Den förlusttyngda streamingjätten behåller också en större del av kakan än någonsin tidigare, då bruttomarginalen hamnade på överraskande höga 26 procent under andra kvartalet.

Men det långsiktiga målet är fortsatt att nå upp till nivåer om 35 procent. Daniel Ek har dock varit tydlig med att det inte ska nås genom billigare licenser från skivbolagen.

I stället vill han att skivbolag och artister ska bli mer benägna att betala Spotify för att veta mer om sin publik och få större genomslag, genom verktyg som streamingtjänsten just nu investerar tungt i.

Räcker det verkligen för att nå en bruttomarginal på 35 procent, måste ni inte även sänka kostnaderna från skivbolagsavtalen?

”Nej, vi tror inte att rätt modell är att minska utbetalningarna på låtarna. Vi skulle kunna vara lönsamma i dag om vi inte investerade massor pengar i utveckling för att fortsätta växa. Vår modell fungerar”, säger Daniel Ek och fortsätter:

”I stället vill vi vara med och sänka kostnaderna för hur man marknadsför en artist, det är dyrare än någonsin förr att ta fram en hitlåt och konkurrensen ökar. Vi sitter med en plattform där vi effektivt kan nå användarna med relevanta budskap till en lägre kostnad. Marknadsföring tror vi är den enskilt största möjligheten för Spotify. Våra marginaler kommer att öka om vi kan ta del av effektivitetsvinsten.”

Läs även: Daniel Ek om striden med skivbolagen: ”Det är alltid komplicerat” 

Di Digital har kunnat avslöja att Daniel Ek nyligen sålt sina första aktier sedan noteringen och kammat hem 85 miljoner kronor. Men det kan vara början på en betydligt större affär. Totalt är 422 000 aktier registrerade för försäljning, vilket skulle ge en vinst på över 800 miljoner kronor.

”Det är väldigt okontroversiellt, egentligen. Jag har skickat in långsiktiga dokument till den amerikanska finansinspektionen om att sälja, för att jag inte ville att det skulle uppstå några diskussioner om att jag sitter på insiderinformation. Dokumenten skickades in i samband med noteringen och gäller för ett år framåt”, säger Daniel Ek, och fortsätter:

”Medlena ska jag använda till att köpa ett antal warranter som jag sitter på. Så jag hoppas inte att jag kommer minska mitt ägande. Man får räkna på kursen”, säger han.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera