Hoppa till innehållet

Daniel Eks lyxkåk, 25-årig miljardär och datacenter – detta engagerade mest 2019

Året närmar sig slutet. Här är artiklarna som lästes mest under 2019 på Di Digital. 

Daniel Eks hus, anmälningarna mot Klarna och Isabella Löwengrips ekonomiska situation har intresserat Di Digitals läsare 2019.
Daniel Eks hus, anmälningarna mot Klarna och Isabella Löwengrips ekonomiska situation har intresserat Di Digitals läsare 2019.

 

Daniel Ek och hans 65-miljoners köp i Djursholm har varit en intressant följetong under 2019.
Daniel Ek och hans 65-miljoners köp i Djursholm har varit en intressant följetong under 2019.Foto: Rivningsansökan/Bloomberg

Miljardären vill riva sin lyxkåk i Djursholm 

Spotifys vd och medgrundare Daniel Eks hus har varit en följetong för Di Digitals läsare under året. Hans köpt av villan i Djursholm för 65 miljoner kronor var en av fjolårets dyraste. Miljardären inledde ett omfattande renoveringsarbete, men i slutet av sommaren 2018 tog arbetet slut. Byggnadsställningarna stod sedan kvar, till vissa grannars irritation. Under slutet av maj kunde Di Digital avslöja att Daniel Ek ansökt om att få riva huset, som uppfördes 1893 och sedan dess har byggts om flera gånger. 

Daniel Ek får rätt att riva 65-miljonerskåken – köper grannvillan 

Han fick först avslag från att riva sitt drömhus av kommunens byggnadsnämnd. Men under oktober fick Daniel Ek glädjebeskedet från länsstyrelsen som gav han tillåtelse till att riva 65-miljonerskåken. Men frågan är inte färdighanterad ännu och rivningen är inte påbörjad.

Sebastian Siemiatkowski, vd för Klarna, har fått ta emot många anmälningar under året.
Sebastian Siemiatkowski, vd för Klarna, har fått ta emot många anmälningar under året.Foto: Jesper Frisk

Anmälningarna haglar in – Klarna värre än alla storbanker tillsammans 

Under våren gjorde Di Digital en kartläggning som visade att Klarna drog på sig allt fler klagomål hos Datainspektionen. Sedan den nya dataskyddsförordningen trädde i kraft under maj 2018 hade betaljätten totalt dragit på sig totalt 82 GDPR-klagomål fram till mitten av april 2019, vilket var mer klagomål än de fyra storbankerna Swedbank, Handelsbanken, Nordea och SEB dragit på sig tillsammans. 

Klarna bland årets mest anmälda företag

Senare under året kom det fram att Klarna hamnar på tredje plats på listan över de företag som anmälts flest gånger till Konsumentverket. Listan toppades av Mobilegroup, som under året bytte namn till Telefonihuset. Tvåa på anmälningstoppen hamnade biljettsajten Viagogo som säljer, och även köper, andrahandsbiljetter till evenemang. 

Boloobas vd Francesco Benincasa tvingades lägga ner verksamheten.
Boloobas vd Francesco Benincasa tvingades lägga ner verksamheten.Foto: Ida Brusewitz

Datacenter går i konkurs: ”Vi skulle få tillbaka 4 miljoner från Skatteverket”

Di Digital kunde under året avslöja att Skatteverket inte längre beviljar återbetalning av energiskatt för datacenterbolag som inte äger sin egen utrustning. Flera aktörer inom branschen varnade då för att investeringarna i Sverige riskerade minska – och att vissa bolag till och med skulle behöva lägga ned. Ett av de bolagen som drabbades hårt var datacenterbolaget Bolooba som begärdes i konkurs under inledningen av mars, vilket intresserade Di Digitals läsare. 

Bolts grundare Markus Villig vill utmana Uber.
Bolts grundare Markus Villig vill utmana Uber.Foto: Josefine Stenersen

25-åringens taxiapp värderas till 14 miljarder – utmanar Uber 

I september träffade Di Digitals reporter Johannes Karlsson grundaren till Uber-utmanaren Bolt, Markus Villig. Han hade då snabbt byggt upp ett bolag som värderades till 14 miljarder kronor, men var helt ointresserad av att sälja. I stället vill han stoppa Ubers herravälde på marknaden. 

Lendify, med Anders Borg som investerare, var under året inte överens med Skatteverket hur bolaget skulle beskattas.
Lendify, med Anders Borg som investerare, var under året inte överens med Skatteverket hur bolaget skulle beskattas.Foto: Evelina Carborn

Dold skattesmäll för ny populär sparform

Flera låneplattformar, som Brocc, Lendify och Toborrow, utlovar fina avkastningar för privatpersoner som investerar i låneutgivning. Men under maj skrev Di Digital att det finns en beskattning som kan vara klurig för utlånaren att ha koll på, inte minst på grund av att få aktörer informerar om den. 

Isabella Löwengrip har haft ett tufft 2019.
Isabella Löwengrip har haft ett tufft 2019.Foto: Amanda Lindgren, Amanda Lindgren

Löwengrips håraccessoarbolag i konkurs

Isabella Löwengrip har haft ett tungt 2019 med stora ekonomiska bekymmer. I slutet av året kom beskedet att hon, tillsammans Joachim Lindström, tvingades begära håraccessoarbolag Hermine Hold i konkurs. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera