Annons

Dansk bildelningstjänst utmanar – lanserar 100 elbilar i Malmö

Thomas Heltborg Juul är vd på Green Mobility.
Thomas Heltborg Juul är vd på Green Mobility. Foto: Press.
I slutet av februari väntas det danska bildelningsbolaget Green Mobility lansera 100 elbilar i Malmö. Rent praktiskt är mobilitetslösningen tänkt att fungera på ungefär samma sätt som för hyrbara elscootrar.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den danska delningstjänsten har funnits i Köpenhamn sedan 2016, och nu tar Green Mobility klivet över Sundet till Malmö, som tillsammans med Göteborg blir bolagets första lanseringsstäder i Sverige.

Lanseringen av 100 bilar i Malmö uppges vara början på en långsiktig plan, där det danska bolagets målsättning är att utöka sin elbilsflotta i staden till 250 bilar.

Bilarna kommer att vara tillgängliga på vanliga parkeringar runt om i Malmö. De lokaliseras, bokas och låses upp med hjälp av en app. Samtliga bilar är helt eldrivna med en räckvidd på upp till 30 mil. Laddningen av bilarna kommer att ske i kommunala parkeringsgarage där det i dag finns laddplatser.

”Malmö är en intressant marknad för oss. Det är en växande storstad med ett tydligt hållbarhetsfokus och närhet till Lunds universitet, vilket på totalen gör att staden känns redo för vår affär”, säger Thomas Heltborg Juul, vd för Green Mobility, som är noterat på First North-börsen i Köpenhamn.

Resan måste påbörjas och avslutas inom de givna zonerna i staden.

Exakt lanseringsdag är ännu inte spikad, men bolagets ambition är att börja rulla ut de första bilarna i slutet av februari och successivt fylla på med fordon under året. Kommunen är positivt inställd till etableringen.

”Parkering Malmö och fastighetskontoret har fått ett vidgat uppdrag som handlar om att göra mer plats för delningstjänster kring olika typer av fordon i stadens parkeringshus. Green Mobility blir ett första och spännande steg i det här uppdraget. Framöver kan det även bli tal om delningstjänster kring elmotorcyklar och elmopeder”, säger trafiknämndens ordförande, Andréas Schönström (S).

I nuläget finns det inget påskrivet avtal mellan staden och företaget, endast en muntlig överenskommelse.

”Vi tittar fortfarande på detaljerna i ärendet och det är en del teknikfrågor som ska lösas, bland annat kopplat till elkapaciteten i husen där bilarna ska laddas”, säger Annika Fernlund, utvecklare av mobilitetsfrågor hos det kommunägda bolaget Parkering Malmö, och fortsätter:

”Vi har ju redan en ansträngd laddinfrastruktur i Malmö med stigande efterfrågan på elbilar och laddhybrider. Men nu skyndar vi på processen med Green Mobility och hoppas att lanseringen kan ske så snart som möjligt.”

Läs mer: Volvo-chefen avfärdar kritiken mot bildelningstjänsten M: ”Har förbättrats” 

Hon ser inte att elbilskonceptet riskerar att ge liknande problem som med elscootrar som ofta lämnas vind för våg på trottoarer:

”Som jag ser det är problemet med sparkcyklar att de inte sällan ligger och dräller. Det problemet ser vi inte att Green Mobility har haft i Danmark, bilar är ju en helt annan fordonsform som inte stör gångtrafiken.”

Enligt Green Mobility kommer betalningsmodellen för bilhyran dels ta fasta på användning per minut, dels per dygn. Men det är ännu okänt vad minut- respektive dygnskostnaden landar på i kronor och ören.

”Det har vi inte kommit fram till än, det återkommer vi med. Du kommer i alla fall att kunna köra elbilarna även utanför Malmö, men resan måste påbörjas och avslutas inom de givna zonerna i staden”, säger Thomas Heltborg Juul.

I Stockholm har ett antal bildelningstjänster haft blandade framgångar de senaste åren. Fordonsjätten Daimlers bildelningsbolag, Car2Go, gav upp verksamheten 2016. Efter tre års drift valde även BMW-ägda Drive Now att lämna Sverige för två år sedan.

Läs mer: Därför floppar bildelningstjänster i Sverige 

I Sverige är Stockholm en marknad vi tittar på, där vi har en löpande dialog med beslutsfattare.

Höga avgifter för parkering och trängselskatt samt svårigheter att hitta lösningar med kommunen uppgavs vara tungt vägande skäl till att ovan nämnda aktörer kastade in handduken i huvudstaden.

Det senaste tillskottet i Stockholm, företaget Aimo, har gått emot utvecklingen och har kvar sina 300 elbilar som hyrs via en app. Nu vill även Green Mobility ta en del av marknadskakan i huvudstaden.

”Vår ambition är att vara en ledande elbilstjänst i norra Europa och finnas i ytterligare ett 15-tal städer vid utgången av 2021. I Sverige är Stockholm en marknad vi tittar på, där vi har en löpande dialog med beslutsfattare”, säger Thomas Heltborg Juul.

Artikeln är skriven av Dagens industris och HD Sydsvenskans gemensamma ekonomiredaktion i Skåne. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer