Annons

Dansk startup vill sälja gammal mat till Malmöbor

Gustav Lill och Christoffer Cavalli-Björkman, Yourlocal.
Gustav Lill och Christoffer Cavalli-Björkman, Yourlocal.
Mat som är på väg att bli dålig är på väg att bli en bra affär. Nu lanseras den danska tjänsten Yourlocal i Sverige. Först ut är Malmö.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Lunchrestaurangen står med tio dagens rätt som blev över och delikatessbutiken har ett par kilo kött som närmar sig bäst före-datum. Där kommer den Köpenhamnsgrundade tjänsten Yourlocal in. Restauranger och mindre butiker kan lägga upp erbjudanden och kunder som befinner sig i närheten kan se vad som finns att köpa till nedsatt pris.

”För oss handlar det om att hjälpa till att minska spill. Hållbarhet är en av vår generations största affärsmöjligheter”, säger Christoffer Cavalli-Björkman som ansvarar för lanseringen i Sverige.

 

Hållbarhet är en av vår generations största affärsmöjligheter.

 

Tjänsten startade i slutet av 2014 som en sms-kedja i stadsdelen Vesterbro i Köpenhamn. 15 lokala företag skickade ut ett meddelande till drygt 100 användare så fort det fanns något som höll på att gå till spillo. I maj förra året lanserades tjänsten som en app i Köpenhamn och sedan dess har tjänsten spridit sig till Århus och Ålborg.

Affärsidén påminner om den hos svenska Matsmart, en e-handlare som specialiserat sig på att sälja just överskottslager av mat, och med bland andra riskkapitalbolaget Northzone i ägarkretsen. 

Läs även: Northzone investerar i matsmart.se

Med 500 anslutna butiker och 50 000 användare i Danmark satsar Yourlocal nu på att lansera internationellt. I april rullas tjänsten ut brett i Malmö och följs tätt därefter av Lund.

”Städerna sitter ihop på ett naturligt sätt och studenter i Lund som vill ha möjlighet att spara pengar är en bra användarbas. Därför blir det naturligt att vi lanserar i Uppsala och Stockholm också senare i år”, säger Gustav Lill på Yourlocal i Sverige. 

Yourlocal har ännu inga egna intäkter och har hittills tagit in 1,5 miljoner danska kronor från bland andra Seed Capital. Nu är man på väg att stänga en investeringsrunda som ska ge bolaget ett tillskott på 2 Mkr.

”Vi vill bygga en stor användarbas och hitta skalbarheten innan vi börjar tänka på lönsamheten", säger Christoffer Cavalli-Björkman.

För att på sikt tjäna pengar på tjänsten, som idag är gratis, gör man nu ett test med ett antal större matvarukedjor i Köpenhamn som Yourlocal har utvecklat speciella funktioner för. Tanken är att lansera en betaltjänst senare i år.

"Matbutiker är de som står för det mesta spillet och dessa funktioner ska göra det enklare för dem att kunna sälja sina varor innan de går till spillo", säger Christoffer Cavalli-Björkman.

Läs även: Genombrott för matvaror på nätet under 2015

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies