Hoppa till innehållet

Helsingborgs DagbladSydsvenskan
I samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.

Dansk techmiljardär backar deras eldrivna surfbräda

Konkurrensen på marknaden för eldrivna surfbrädor hårdnar. Nu tar utmanaren Awake in 26 miljoner kronor från den danska techmiljardären Tais Clausen.

Malmöbolaget Awake har tagit fram en eldriven wakeboard.
Malmöbolaget Awake har tagit fram en eldriven wakeboard.Foto: Press.

Malmöbolaget Awake tar in 2,5 miljoner euro, motsvarande 26 miljoner kronor, till sin eldrivna wakeboard som gör det möjligt att glida fram på ytan utan att behöva förlita sig på väderlek, vindar eller vågor. Det är den danska entreprenören och miljardären Tais Clausen som garanterat finansieringen, rapporterar nyhetstjänsten Rapidus.

Bakom Awake står trion Philip Werner, Mikael Kajbring och Daniel Aronsson. Den förstnämnde grundade Radinn, ett annat jetboard-bolag från Skåne, men lämnade 2016 för att starta nytt efter en schism med vd:n Alexander Lind.

Tidigare under våren kunde Di Digital rapportera att konkurrenten Radinn tagit in en ungefär lika stor summa i riskkapital, 25 Mkr, i samband med lanseringen av deras första kommersiella bräda under våren 2018.

Läs mer: Radinn surfar på vågen och tar in 25 miljoner 

I början av augusti lanserade Awake sin bräda. Prislappen är nästan 200 000 kronor styck, ungefär dubbelt så dyr som Radinns basmodell, men också lättare och snabbare enligt Philip Werner. 

”Vi har redan fått beställningar på 7 brädor från privatpersoner och förhandlar med leverantörer om order på sammanlagt 15 brädor. Vi planerar bara att tillverka 30 brädor fram till vintern för att säkerställa kvalitén och leveranstiderna under tiden vi bygger upp produktionslinan i vår fabrik i Limhamn”, säger Philip Werner till Rapidus.

I dagsläget har Awake 16 heltidsanställda och enligt plan ska produktionen öka till 250 brädor under 2019. De tre grundarna äger fortfarande en majoritet av Awake, men via sitt ägarbolag Clausen Engineering har Tais Clausen alltså pumpat in 26 miljoner kronor i bolaget. 

Tais Clausen är en medieskygg entreprenör som beräknas vara god för flera miljarder kronor. Därmed figurerar han ofta på listor över Danmarks rikaste personer. Hans förmögenhet kommer från techföretaget 3Shape, som säljer 3D-scanners för att skräddarsy hörapparater och tandproteser till patienter. Bolaget grundades år 2000 i Köpenhamn och i dag växt till över 1 300 anställda.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera