Hoppa till innehållet

Danske Banks PSD2-initiativ – vill samla all din kontoinformation

Banksektorn fortsätter att förbereda sig på att det andra betaltjänstdirektivet, PSD2, träder i kraft. Nu lanserar Danske Bank en lösning för att samla in information från alla dina bankkonton som bygger på det nya regelverket. 

Införandet av EU:s andra betaltjänstdirektiv, PSD2, kommer allt närmare och i bankbranschen pågår det en febril aktivitet inför att dataslussarna öppnas. 

På onsdagen meddelade Danske Bank att man lanserar en ny tjänst som möjliggörs av det nya regelverket. 

Läs mer: Rusning när storbankerna öppnar dataslussarna 

”Vi kommer leverera en lösning för våra kunder som gör det möjligt för kunden att se information om konton och transaktioner i andra banker. I första steget är det en pilot som vi lanserar relativt omgående och när vi fått feedback, räknar vi med att gå ut brett till alla våra kunder i april”, säger Stojko Gjurovski, chef för personal banking på Danske Bank Sverige. 

PSD2 antogs 2015 och går, något förenklat, ut på att bankerna tvingas öppna upp sina tekniska gränssnitt och göra kunddata tillgänglig för tredje part om kunden själv begär det. 

När det kommer till Danske Banks nya tjänst så är det löne- och sparkonton som berörs. 

Läs mer: Lånbytes vd om PSD2: ”Bankerna kommer lägga krokben för oss” 

"Det är alltid du som kund som kommer välja om du vill hämta datan eller inte. Vi vill göra det enklare för våra kunder att få en bättre överblick och samla allt på samma ställe”, säger Stojko Gjurovski. 

De nya reglerna bedöms vara på plats i Sverige från och med den 1 maj i år. 

”Vi bedömer att vi kan ge våra kunder den här informationen redan i dag om kunden själv vill ha den. Det gör vi genom att vi har ett samarbete med ett danskt företag som heter Spiir som kommer hämta den här informationen efter att kunden har godkänt detta”, säger Stojko Gjurovski. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera