Annons

Danskt betalbolag tar in 19Mkr, gör entré i Sverige

Byggbranschen behöver digitaliseras SPONSRAT AV IFS

Digitalpodden, denna vecka med Jonas Leijonhufvud (tv) och Sven Carlsson.

Kan någon tänkas köpa Spotify?

Vice Riksbankschef Cecilia Skingsley leder arbetet med att ta fram en digital valuta som komplement till den fysiska.

Riksbanken presenterar detaljer kring e-kronan

HTC U Ultra visades upp under Mobile World Congress i Barcelona i våras.

HTC handelsstoppas efter rykten om Google-intresse

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Danskt betalbolag tar in 19Mkr, gör entré i Sverige

Danska Shopbox säljer betalningssystem särskilt utformade för restaurang- och servicebranschen. Nu tar bolaget in motsvarande 19 Mkr och går in på den svenska marknaden.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det danska startupbolaget Shopbox säljer mjukvara för kassasystem, särskilt utvecklad för hotell-, restaurang- och servicesektorn. Tanken är att samla alla handlarens behov – från betalningar till redovisning, rabatter och erbjudanden – i en och samma app.

“Vi ser det som att vi bygger mjukvaran runt själva betalningen”, säger vd och medgrundare Christian Ziegler till Di Digital.

Bolaget har tidigare tagit in 10 miljoner danska kronor i finansiering. Nu fylls kassan på med ytterligare 15 miljoner danska kronor, motsvarande ungefär 19 Mkr, från svenska Zenith Ventures. Zenith Ventures är sedan tidigare delägare i bland annat Zound industries, Urb-it och Vionlabs.

Samtidigt gör Shopbox entré på den svenska marknaden. Försäljningschefen Joachim Bäckgren har rekryterats från it-företaget Visma för att leda verksamheten i Sverige.

Det handlar om att göra kassan till någonting mer än bara en kortläsare.

Christian Ziegler är noga med att Shopbox inte är en direkt konkurrent till betalföretag som exempelvis svenska Izettle eller Bambora.

“Tanken är att vi lägger oss ovanpå deras system. Det handlar om att göra kassan till någonting mer än bara en kortläsare. De sköter betalningen och vi bygger tjänster runt omkring”, säger han.

Han exemplifierar med en fotbollsförening. Med en lösning från Shopbox skulle till exempel AIK Fotboll kunna erbjuda försäljning av biljetter och merchandise samt mat och dryck under matchen, inifrån den egna mobilappen.

Shopbox lanserade i hemlandet Danmark i april och har idag ett hundratal barer och restauranger på kundlistan, bland dem saluhallen Torvehallerna i centrala Köpenhamn. Inom ett par veckor hoppas bolaget kunna presentera sin första storkund i Stockholmsområdet, säger Christian Ziegler.

Läs även: Urb-it lanserar i Paris och bygger i London

Läs även: Hajpade videotjänsten Vionel läggs på is – byter fokus mot företag


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post