Hoppa till innehållet

Därför är egenanställning nästa heta startupbransch

Bolag i den så kallade delningsekonomin har fått marknaden för egenanställning att explodera de senaste åren. Här är bolagen som tjänar miljoner på den nya branschen.

Techinvesteraren och Mr Green-grundaren Mikael Pawlo har startat egenanställningsbolaget Red Flag.
Techinvesteraren och Mr Green-grundaren Mikael Pawlo har startat egenanställningsbolaget Red Flag.Foto: Joey Abrait

Branschen för så kallad egenanställning har exploderat de senaste åren. Begreppet egenanställd kan innefatta personer som exempelvis är frilansare, har tidsbegränsade uppdrag eller har ett extrajobb utöver en annan anställning men föredrar att inte starta en enskild firma.

I dag finns det 880 000 bolag i Sverige med färre än en anställd, enligt Statistiska Centralbyrån. Dessa mikroföretag är speciellt intressanta för nya startupbolag som förenklar deras administration. Marknaden för egenanställning växer snabbt och redan 2015 omsatte den svenska branschens tre största aktörer tillsammans nära 700 miljoner kronor.

”Vi har observerat en megatrend som går mot egenanställningar och att väldigt många blir konsulter. Journalistik och IT var två branscher som var tidigt ute men vår bedömning är att det här kommer ske i många fler som i vården, för hantverkare och hushållsnära tjänster. Vi tror att antalet bolag med 0 till 1 anställda kommer att fördubblas inom fem år”, säger techveteranen Mikael Pawlo, som har grundat egenanställningsbolaget Red Flag.

Läs även: App för egenanställda ska samarbeta med Uber Eats

Även investerarna har börjat få upp ögonen för branschen. De senaste månaderna har en rad investeringar gjorts i bolag som administrerar egenanställning och förenklar för mikroföretagare. Så sent som i januari i år tog företaget Cool Company in 25 miljoner kronor från Verdane Capital för att bland annat lansera sin tjänst i Finland. Och i september förra året tog Mikael Pawlos Red Flag in 35,8 Mkr från bland andra Unibet-miljardären Anders Ström. 

Vi tror att antalet bolag med 0 till 1 anställda kommer att fördubblas inom fem år.

Mikael Pawlo, som tidigare grundat Mr Green, startade Red Flag 2016 tillsammans med Mattias Söderhielm, som har grundat Bredbandsbolaget och Citytåg, och Niklas Derouche, grundare av DS Panel och Xpedio. Deras vision är att förbättra och förändra företagande i grunden.

Red Flag har en gratistjänst för egenanställda för att få ut lön och skicka fakturor men planerar att lägga till ytterligare tjänster som bolaget kan tjäna pengar på framöver.

”Vår målsättning är att ta betalt för andra tjänster som vi kommer att lansera under det här året. Det rör sig om tjänster som att skapa och hantera bolag, bokföring, utlägg och fakturering med mera”, säger Mikael Pawlo.

Läs även: Cool Company tar in 25 miljoner – ska giga i Finland

Även Daniel Ahlstrand på Verdane Capital tror att trenden med egenanställning är här för att stanna.

“Vi investerade i Cool Company redan 2014 och sedan dess har trenden bara blivit starkare. En faktor som driver på utvecklingen är digitaliseringen och snabbväxande serviceföretag som Uber, men också att fler vill ha ett friare arbetsliv”, säger han.

Merparten av de så kallade egenanställningsföretagen i dag fokuserar på just fakturering och löner. I takt med att den globala frilansekonomin växer börjar dock nya tilläggstjänster dyka upp som riktas mot egenanställda.

En faktor som driver på utvecklingen är digitaliseringen och snabbväxande serviceföretag som Uber.

I USA, där hela 35 procent av den totala arbetsmarknaden utgörs av frilansare, slöt robotrådgivaren Betterment förra året avtal med taxijätten Uber, om att leverera pensionslösningar till bolagets 300 000 frilansande amerikanska förare. Det finns flera liknande exempel.

Daniel Ahlstrand tror att vi även i Sverige kommer att se flera aktörer som vill erbjuda tjänster till egenanställda.

“Jag tror att vi kommer att se en utveckling mot att egenanställningsbolagen erbjuder fler tjänster utöver fakturering och redovisning. När egenanställda lämnar sin ekonomi i händerna på ett externt bolag är det inte osannolikt att de även vill köpa in andra tjänster via bolaget, inom exempelvis försäkring och pension”.


Bolag som erbjuder administrationstjänster för microbolag: 

Red Flag
Red Flag (NTL) grundades 2016 av Mr Green-grundaren Mikael Pawlo, Mattias Söderhielm och Niklas Derouche. Bolaget har utvecklat en gratistjänst där egenanställda kan ta ut lön och skicka fakturor, utan att behöva starta ett företag. Bolaget har tagit in 36 miljoner kronor i riskkapital från bland andra miljardären Staffan Persson, Unibetgrundaren Anders Ström och familjen Dinkelspiel.

Cool Company
Cool Company (NTL) grundades 2010 av Jan Bergstrand. Bolaget hjälper privatpersoner driva verksamhet utan att ha ett eget bolag. Man anställer sig själv hos Cool Company, och fakturerar sina kunder under deras namn. Har tagit in 25 miljoner kronor från Verdane Capital.
Omsättning 2015: 110 Mkr.

Firmify
Firmify grundades 2011 av Fredrik Bergström och David Sundin som tidigare grundat den digitala byrån Great Works. Firmify erbjuder tjänster inom egenanställning och administration av tillfälligt anställda och underkonsulter.
Omsättning 2015: 55 Mkr.

Frilans Finans
Frilans Finans är Skandinaviens största egenanställningsföretag, verksamt sedan 1999. De egenanställda omfattas av en heltäckande försäkring och kan göra avdrag som avsättningar till pension och semesterersättning. 
Omsättning 2015: 516 Mkr. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera