Hoppa till innehållet

Därför är jämställdhet bra för affärerna

Jämställdhet handlar inte bara om rättvisa, det är också bra för affärerna. Det säger den brittiska it-profilen Jacqueline de Rojas. Här är två undersökningar som ger henne rätt.

Jacqueline de Rojas är europachef på Citrix och chef för branschorganisationen TechUK
Jacqueline de Rojas är europachef på Citrix och chef för branschorganisationen TechUKFoto: Jack Mikrut

Di Digital har i flera  artiklar uppmärksammat den skeva könsfördelningen på den svenska internet- och startupscenen.

En som ägnar en stor del av sin yrkestid åt frågan är Jacqueline de Rojas. Som Europachef för it-jätten Citrix och chef för den brittiska branschorganisationen TechUK är hon en av den europeiska teknikscenens mäktigaste kvinnor. Di Digital fick ett samtal med henne under en blixtvisit i Sverige.

Organisationen TechUK representerar över 850 medlemsföretag med sammanlagt över 700 000 anställda, från jättar som Apple och Facebook till små, snabbväxande bolag ur den brittiska startupsektorn.

Under Jacqueline de Rojas ledning har organisationen gjort jämställdhet till en prioriterad fråga. Det kommer att vara avgörande för tekniksektorns framtid att bättra sig på området, anser hon.

“Det är ganska tröttsamt att prata om det som bara en rättvisefråga. Det finns en massa saker i världen som är orättvisa. Det som behövs är en förståelse för att jämställdhet är viktigt för affärerna”, säger hon.

Jacqueline de Rojas pekar på två undersökningar som stöd för påståendet. Den ena genomfördes av konsultbolaget McKinsey och innefattade över 50 000 anställda hos den franska cateringjätten Sodexo. Undersökningen visade att arbetsgrupper med mellan 40 och 60 procent kvinnor levererar jämnare och mer förutsägbara resultat över tid, med högre lönsamhet samt bättre kund- och medarbetarnöjdhet.

Den andra undersökningen genomfördes av organisationen Catalyst och granskade resultat och försäljning hos USA:s 500 största företag. Enligt resultatet så levererar bolag med högre andel kvinnor i styrelsen också konsekvent högre vinstmarginaler.

Läs även: Di Digital granskar: Nio av tio riskkapitalinvesteringar går till män

“En mer balanserad könsfördelning i ledningen är oftast en bättre spegling av bolagets marknad. Det är egentligen inte konstigare än så”, säger Jacqueline de Rojas.

I Sverige har diskussionen om jämställdhet tidvis lutat åt kvotering. I fjol flaggade nuvarande näringsminister Mikael Damberg för att lagstifta fram kvoterade bolagsstyrelser. Jacqueline de Rojas håller inte med.

“Min personliga uppfattning är att jag inte håller med. Anledningen är att om jag själv kvoterades in på ett jobb skulle jag känna att jag inte var den bästa kandidaten, även om jag var det. Med det sagt tycker jag att varje rekrytering ska ske från ett urval med mångfald, inte bara vad gäller kön”, säger hon.

Läs även: Debatt: Sluta prata om jämställdhet, gör någonting istället!

 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera