Annons
Jacqueline de Rojas är europachef på Citrix och chef för branschorganisationen TechUK

Därför är jämställdhet bra för affärerna

Därför satsar Avisera på affärssystem i molnet SPONSRAT AV Visma

Alphabets projekt testar att levera mat och mediciner i Australien.

Techjätten levererar tacos med drönare i Australien

Joakim Samuelsson på Ingram Micro och Kenneth Melchior, Nordenchef för Zalando.

Zalando börjar leverera från svenskt lager

Krys vd Johannes Schildt och Min Doktors nya vd Laurens Leurink.

Fördel Kry i jakten på digitala vårdbesök

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Därför är jämställdhet bra för affärerna

Jacqueline de Rojas är europachef på Citrix och chef för branschorganisationen TechUK
Jacqueline de Rojas är europachef på Citrix och chef för branschorganisationen TechUK Foto: Jack Mikrut
Jämställdhet handlar inte bara om rättvisa, det är också bra för affärerna. Det säger den brittiska it-profilen Jacqueline de Rojas. Här är två undersökningar som ger henne rätt.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Di Digital har i flera  artiklar uppmärksammat den skeva könsfördelningen på den svenska internet- och startupscenen.

En som ägnar en stor del av sin yrkestid åt frågan är Jacqueline de Rojas. Som Europachef för it-jätten Citrix och chef för den brittiska branschorganisationen TechUK är hon en av den europeiska teknikscenens mäktigaste kvinnor. Di Digital fick ett samtal med henne under en blixtvisit i Sverige.

Organisationen TechUK representerar över 850 medlemsföretag med sammanlagt över 700 000 anställda, från jättar som Apple och Facebook till små, snabbväxande bolag ur den brittiska startupsektorn.

Under Jacqueline de Rojas ledning har organisationen gjort jämställdhet till en prioriterad fråga. Det kommer att vara avgörande för tekniksektorns framtid att bättra sig på området, anser hon.

“Det är ganska tröttsamt att prata om det som bara en rättvisefråga. Det finns en massa saker i världen som är orättvisa. Det som behövs är en förståelse för att jämställdhet är viktigt för affärerna”, säger hon.

Jacqueline de Rojas pekar på två undersökningar som stöd för påståendet. Den ena genomfördes av konsultbolaget McKinsey och innefattade över 50 000 anställda hos den franska cateringjätten Sodexo. Undersökningen visade att arbetsgrupper med mellan 40 och 60 procent kvinnor levererar jämnare och mer förutsägbara resultat över tid, med högre lönsamhet samt bättre kund- och medarbetarnöjdhet.

Den andra undersökningen genomfördes av organisationen Catalyst och granskade resultat och försäljning hos USA:s 500 största företag. Enligt resultatet så levererar bolag med högre andel kvinnor i styrelsen också konsekvent högre vinstmarginaler.

Läs även: Di Digital granskar: Nio av tio riskkapitalinvesteringar går till män

“En mer balanserad könsfördelning i ledningen är oftast en bättre spegling av bolagets marknad. Det är egentligen inte konstigare än så”, säger Jacqueline de Rojas.

I Sverige har diskussionen om jämställdhet tidvis lutat åt kvotering. I fjol flaggade nuvarande näringsminister Mikael Damberg för att lagstifta fram kvoterade bolagsstyrelser. Jacqueline de Rojas håller inte med.

“Min personliga uppfattning är att jag inte håller med. Anledningen är att om jag själv kvoterades in på ett jobb skulle jag känna att jag inte var den bästa kandidaten, även om jag var det. Med det sagt tycker jag att varje rekrytering ska ske från ett urval med mångfald, inte bara vad gäller kön”, säger hon.

Läs även: Debatt: Sluta prata om jämställdhet, gör någonting istället!

 


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post