Annons
Sven Carlsson är reporter på Di Digital.

"Därför avgörs Spotifys framtid vid förhandlingsbordet"

Byggbranschen behöver digitaliseras SPONSRAT AV IFS

Ann Grevelius. Foto: Evelina Carborn

”Ingen bank tycker att robotrådgivare är en bra idé”

Forza Footballs vd Patrik Arnesson, dess stjärnprogrammerare Aleksei Magusev och Tobias Öd, känd från Tayyab Shabab-fallet, som driver ärendet i Migrationsdomstolen.

Forza Football tar strid – överklagar Migrationsverkets beslut om utvisad ”topprogrammerare”

Uber tvingas lämna London

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

"Därför avgörs Spotifys framtid vid förhandlingsbordet"

Sven Carlsson är reporter på Di Digital.
Sven Carlsson är reporter på Di Digital. Foto: Patrik Olsson
30 miljoner låtar, exklusiva släpp och peer-to-peer-teknik. Men det som ligger till grund för Spotifys framgång är betydligt tråkigare än så, skriver Di Digitals Sven Carlsson.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Spotify (NTL), ett av Europas största techbolag, attraherar Sveriges bästa it-utvecklare, omsätter 19 miljarder kronor och slukar mindre startupbolag på löpande band.

Sedan förvärvet av den databaserade musiktjänsten Echo Nest 2014 har Spotifys algoritmstyrda rekommendationer för musik, till exempel genom spellistan Veckans tips, åkt på pr-turné genom världens medier.

Spotify har inget val

Men bilden av Spotify som ett revolutionerande teknikbolag är missvisande. Minst lika viktigt är Spotifys omfattande pappersarbete.

Läs mer: Så mycket växer Spotify – dubblade omsättningen i fjol

Streamingtjänsten hade aldrig blivit till om inte Daniel Ek (NTL) och Martin Lorentzon (NTL) hade ägnat flera år åt att övertala skivbolagen om att framtiden för branschen låg i att ge användarna tillgång till en digital katalog snarare än enstaka köp av låtar och album.

Förhandlingarna med de stora skivbolagen har pågått sedan dess. Varje steg in på en ny marknad kräver nya avtal.

Under tisdagen kom nyheten att Spotify efter två års förhandlingar slutit ett avtal med Universal Music Group. Två år tog alltså just denna vända vid förhandlingsbordet. Och det är bara en av världens tre skivbolagsjättar. 

För Spotifys del har man dock inget val. För att bolaget ska bli lönsamt krävs det högre marginaler på de låtar som spelas. Drygt 80 procent av bolagets omsättning har de senaste åren försvunnit i royaltybetalningar till skivbolag och artister. Det är den kostnaden man försöker sänka, genom att erbjuda skivbolagen motprestationer i form av till exempel aktier.

Läs mer: Så mycket växer Spotify – dubblade omsättningen i fjol

Att stångas med musikbranschen kräver dock stora resurser. För bolag med en mindre tydlig affärsmodell, som Berlinbaserade Soundcloud, har turerna med skivbolagen nästan kostat dem livhanken. Spotifys jurister som sköter förhandlingarna utgör enligt uppgift till Di Digital en egen division inom bolaget sedan något år tillbaka.

Bolagets framtid ligger alltså inte i visionerna som uppstår under en pingismatch på Birger Jarlsgatan. Snarare ligger den i händerna på bolagets jurister.

De, om någon, är medvetna om slitet det innebär att förändra och förnya en motstridig bransch.

Läs mer: Reapris när Soundcloud sålde aktier till Twitter 

NTL-länkarna i texten går till nordictechlist.com, en databas med bolagen, investerarna och entreprenörerna inom den nordiska techsektorn.


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post