Spotifys stundande lansering i miljardnationen Indien är avgörande för bolagets börsutveckling i år. Det är inte så konstigt att aktien backade under måndagen efter ett uppskruvat bråk med Warner Music.
I ett nötskal vägrar världens tredje största skivbolag ge Spotify de licenser man behöver i Indien. Warner har dessutom stämt Spotify i domstol. Spotify har käftat tillbaka, något som tidigare varit ovanligt. Kanske ska vi vänja oss vid ett mer högljutt Spotify nu när bolaget är noterat på New York-börsen? De stora skivbolagen använder ju ofta offentliga uttalanden för att kommunicera med varandra, utan att bryta mot konkurrenslagarna. Nu måste Spotify göra det samma för att prata med branschen och börsen på samma gång.
Vad handlar det om denna gång? Just det, pengar!
Smekmånaden med musikindustrin är över. Sony och Warner har sålt merparten av sina Spotifyaktier och Spotify har höjt insatsen med sin plattform ”Spotify for artists”. Relationen liknar nu ett familjedrama där alla vill göra sin egen grej i livet.
Läs mer: Efter skivjättens stämning i Indien – Spotify slår tillbaka
Att Warner bråkar är i sig inget ovanligt. Ändra sedan Spotify lanserade för drygt tio år sedan har man varit Spotifys jobbigaste motpart, tonåringen i familjen så att säga. Warner är i regel sist med att skriva på när gamla licensavtal ska förhandlas om, eller nya skrivas på. Så var det vid USA-lanseringen 2011. Så ser det ut att vara i Indien 2019.
Vad handlar det om denna gång? Just det, pengar!
Branschtidningen Music Business Worldwide gissar att Warner vill ha bättre betalt för all den musik som Spotify distribuerar åt dem i hela världen. Ledtråden i Spotifys svar på Warners utspel är tydlig:
”Warner Music Group har återkallat ett förlagsavtal man tidigare varit överens om av skäl som inte är relaterade till Spotify lansering i Indien”, säger streamingjätten i ett uttalande.
Läs mer. Historisk vinst för Spotify – spår miljardförlust 2019
I grunden handlar det förmodligen som alltid om Spotifys ”free tier”. De stora skivbolagen har alltid varit kritiska till att Spotify förlitar sig för mycket på sin gratisversion, som saknar bortre tidsgräns, för att locka nya användare. Warner har historiskt varit mycket offensiva i sina försök begränsa omfånget av gratisversionen. Man har i olika vändor bidragit till begränsningar i antal lyssnade timmar per månad och hur många gånger man får lyssna på en och samma låt.
Skivbolagen i allmänhet, och Warner i synnerhet, vill se Spotify konvertera sina gratiskunder till betalade användare snabbt. Det höjer snittintäkten per kund och gör att de får ta del av uppsidan direkt när Spotify växer.
Indien är en känslig marknad i denna bemärkelse. Nationen har närmare 1,4 miljarder invånare, varav merparten är fattiga. Det är ingen vild gissning att Spotify vill växa länge innan man börjar styra om mot betalande kunder. Warner ser det förmodligen som att Spotify vill växa på deras bekostnad.
Förhandlingarna om Indien uppges även ha komplicerats av att Spotify sedan noteringen i april i fjol utökat sin ”two-sided marketplace”. Plattformen ”Spotify for artists” öppnas stegvis upp för artister och producenter som vill ladda upp sin musik direkt på Spotify och marknadsföra den med streamingjättens verktyg. Allt helt utan inblandning från skivbolag.
Läs mer: Så många miljarder betalade Spotify för poddbolagen
Nu har Warner höjt insatsen. De vill ha bättre betalt och visa att ”content is king”. De vill förmodligen även att Sony och Universal hör deras vädjan. Men Spotify har satt hårt mot hårt. Daniel Eks försiktiga stil är utbytt mot finanschefen Barry McCarthys kaxighet. Spotify har troligtvis förhandlat klart med Sony och Universal och är redo att tvinga upp Warner på banan.
Det är inte helt otänkbart att Spotify lanserar i Indien utan Warner. Liknande hot har utfärdats tidigare. De tre majorbolagen är ju mindre viktiga i Indien än de är i Europa och USA. Och Spotify har redan ett avtal med T-Series, som är ett av Indiens största film och musikbolag.
Bråket kan hålla på ett tag. Men precis som i en familj slutar det förmodligen med försoning ändå. Spotify är ju störst i världen med 207 miljoner användare, varav 96 miljoner är betalande. Man har ungefär en tredjedel av världsmarknaden för streamad musik, med ett behagligt avstånd till Apple, Amazon och Tencent. Bråken lär fortsätta. Men ingen har råd att frysa ut någon annan. Bara mellan 2017 och 2018 ökade de tre majorbolagens streamingintäkter med 1,6 miljarder dollar – från 5,3 till 6,9 miljarder – enligt Music Business Worldwide. I slutändan är man ändå en del av samma familj.