Hoppa till innehållet

Därför byter Simris Alg vd efter tre månader

Grundaren Fredrika Gullfot berättar nu varför hon tar över vd-posten igen på Simris Alg tre månader efter att Jonas Regnér tillträdde tjänsten.

Fredrika Gullfot grundade Simris Alg 2011.
Fredrika Gullfot grundade Simris Alg 2011.Bild: Daniel Nilsson

Bakom beslutet att byta vd i Simris Alg hittas insikten att det trots allt är grundaren som är mest lämpad att driva det unga bolaget snabbt framåt.

Läs mer: Simris Algs vd lämnar efter tre månader – grundaren tar över

Det säger grundaren själv, Fredrika Gullfot, till Nyhetsbyrån Direkt om att hon nu åter sätter sig i vd-stolen för algodlings- och kosttillskottsbolaget.

"Jonas är ingen startup-vd. Jag är en startup-vd. Detta är en startup", sammanfattar Fredrika Gullfot som numera äger drygt 10 procent av aktierna i bolaget som är listat på First North.

Fredrika Gullfot har varit arbetande styrelseordförande sedan i maj. Anders Laurin tar nu över klubban som styrelsens ordförande efter henne.

Med bara drygt tre månader hamnar Jonas Regnér högt på listan över personer som suttit kortast tid på vd-posten i ett noterat bolag i Sverige. Vd-bytet aviserades redan i januari och då beskrev Fredrika Gullfot mötet mellan honom och bolaget som en "match made in heaven" och tre månader senare, när han tillträdde, hette det att styrelsen var övertygad om att han var helt rätt person att leda Simris Alg.

Vad hände?

"Det var egentligen inte särskilt som hände. Vi jobbade tillsammans under det senaste halvåret, och vi kom egentligen ganska odramatiskt fram till att det inte blev så bra trots allt", svarar Fredrik Gullfot.

"Jonas kom in med ett lite mer långsiktigt perspektiv. Och det var bra på ett sätt, men vi såg att andra bitar halkade efter. Vi hade stora förhoppningar vad gällde exempelvis försäljning och där tyckte jag att det gick för trögt", fortsätter hon.

Simris Alg sålde för 137.000 kronor i det första kvartalet. Rörelseförlusten uppgick till cirka 5,5 miljoner kronor. I juni meddelades att Simris Algs omega-3-produkt för gravida ska börjas säljas via svenska Apoteket och bolaget har även internationella ambitioner.

"Innan vi har nått en omsättning på 50 till 100 miljoner kronor ska jag inte tänka tanken på att lämna över ledningen till någon annan. Vi bygger än så länge och då tror jag att man som grundare är bäst lämpad att göra jobbet", resonerar Fredrika Gullfot som betonar att den tidigare strategin ligger fast.

Simris Algs rapport för det andra kvartalet kommer den 22 augusti.

Läs även: Nu ska hennes alger till börsen

Direkt / Di Digital

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera