Annons

Därför får vinstvarningen e-handlarna att darra

Foto: Daniel Paulmann,
E-handlaren Asos vinstvarning på måndagsmorgonen har satt igång ett ras i sektorn. Såväl Zalando som H&M tyngs av vinstvarningen.  "Det är rimligt att vi får en reaktion", säger Magnus Råman, analytiker på Handelsbanken Capital Markets. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det brittiska e-handelsbolaget Asos varnade på måndag morgon för att det upplevt en "betydlig försämring" under den viktiga november-månaden och att utfallet blev under förväntan. Rörelsemarginalen bedöms bli cirka 2 procent, jämfört med tidigare 4 procent. 

Marknadens reaktion var hård och Asos aktie är på eftermiddagen ned drygt 40 procent på Londonbörsen. 

Asos vittnar om tuff priskonkurrens under november vilket påverkat bolagets bruttomarginal. En anledning är rea-perioder som Black Friday, Singles Day och Cyber Monday. 

"Bilden med en fortsatt tuff priskonkurrens som pressar handlarna är allmängiltig och gäller inte bara för kläder. Till det kommer kundernas stigande förväntningar på fri och snabb frakt", säger Magnus Råman, analytiker på Handelsbanken Capital Markets. 

Läs mer: Tyska e-handelsjätten vinstvarnar: Varma sommaren en plåga 

Asos har i flera steg sett sina historiska marginaler pressas till följd av hård konkurrens såväl från nya e-handlare som befintliga aktörer som försöker försvara sina marknadsandelar. Givet nuvarande låga rörelsemarginaler inom e-handeln får även små förändringar rejält utfall på bolagens vinsttillväxt, enligt Magnus Råman. 

"Om man tittar på Asos specifikt så går marginalen nu från fyra till två procent. Rörelsemarginalerna är så tunna att en liten förändring hyvlar bort halva resultatet", säger han.

Måndagens vinstvarning slog hårt även mot konkurrenten Zalando som föll med cirka 10 procent. Det gör att Zalando nu handlas under introduktionskursen vid börsnoteringen för fyra år sedan. Här anser dock Magnus Råman att marknaden har tagit i för mycket.

"Vi har en positiv syn på Zalando. Till skillnad från Asos, tror vi att bolaget upplever ett förbättrat momentum i både försäljningstillväxt och marginalutveckling i det fjärde kvartalet, jämfört med det tredje. Zalando är i dag är ett klart större bolag än för fyra år sedan. De har levererat tillväxt i linje med ledningens guidning även om de också sett sina marginaler pressas. Men över tid så tror vi att marginalbilden för gamla etablerade aktörer och nya spelare som Zalando kommer att mötas på en nivå som innebär en uppgång för de sistnämnda."

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies