Annons

Därför floppar bildelningstjänster i Sverige

Fredrik Ellsäter, tidigare vd för Drivenow i Sverige och Josephine Adorelle, presschef på Aimo.
Fredrik Ellsäter, tidigare vd för Drivenow i Sverige och Josephine Adorelle, presschef på Aimo. Foto: Di och press.
För de som behöver en bil lite då och då kan bildelning eller bilpooler vara ett alternativ. Flera företag har kommit och gått i Sverige utan att få ordentligt fäste, visar Di Digitals kartläggning.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

På 2010-talet har bildelningstjänster växt fram runt om i Europa. De olika aktörerna erbjuder applösningar med bilar som kan bokas, plockas upp och lämnas varsomhelst inom speciella zoner runt om i storstäderna.

Men i Sverige har affärsmodellen knappast flugit. Fordonsjätten Daimlers bildelningsbolag Car2Go, som har över 3 miljoner användare i Europa, lade till exempel ned i Sverige under 2016. På tre år gjorde bolaget en sammanlagd förlust på 70 miljoner kronor.

Sverigechefen Peter Ahlgren sade då till Di Digital att det inte berodde på konkurrensen, utan att han såg mycket små möjligheter att nå lönsamhet i Stockholm.

”Att en parkeringslösning inte gick att hitta tillsammans med Stockholms Stad är bara ett exempel på de utmaningar som medförde att utvecklingen inte blev lönsam. Trots den positiva utvecklingen av konceptet i Europa, var det inte längre ekonomiskt eller miljömässigt hållbart att fortsätta bedriva verksamheten i Stockholm”, skrev Car2Go i sin sista årsredovisning.  

Läs mer: Car2Go fick aldrig fart – lägger ner i Stockholm 

Vi försöker ligga på regeringen att ändra lagstiftningen, eftersom vi behöver möjligheten att reservera platser på gatorna.

Konkurrenten Drivenow, som har fordonsjätten BMW som ägare, tvingades också retirera från Stockholm i fjol. Bolaget noterade också förluster på kring 70 Mkr under sina tre år i drift. 

Aktörerna har lyft fram att nedläggningarna beror på ett svalt intresse från allmänheten, men även höga avgifter för parkering och trängselskatt samt svårigheter att samarbeta med kommunen. 

Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholm, håller med om att det har varit problematiskt att hitta en fungerande parkeringslösning för bildelningsföretagen. Han säger att det beror på den nuvarande lagstiftningen, som inte tillåter staden att vika särskilda parkeringar åt tjänsterna.

”Vi försöker ligga på regeringen att ändra lagstiftningen, eftersom vi behöver möjligheten att reservera platser på gatorna. All forskning visar att om man har tillgång till en bil, men inte äger en bil så kör man mycket mindre slentrianmässigt och använder bara bilen när man verkligen behöver det”, säger Daniel Helldén (MP).

Trots de misslyckade försöken finns fortfarande några bildelningstjänster kvar i Sverige. Och fler är på ingång. 

Läs mer: BMW:s bildelningstjänst lägger ner i Sverige

Varje M-bil kommer ersätta fem Volvo-bilar. Det kan tyckas dåligt för oss. Men i framtiden kommer vi inte räkna hur många bilar vi gör, utan hur många kunder vi har.

Störst i dagsläget är Volvo-ägda Sunfleet. De har funnits i Sverige sedan 1998, men kan mer liknas vid en traditionell uthyrare då bilarna hämtas och lämnas vid speciella stationer.

Sunfleet har över 1 400 fordon i 50 städer. 2017 noterade bolaget en omsättning på 166 Mkr och gjorde en vinst på 4,5 Mkr.

Sommaren 2018 offentliggjorde Volvo Cars dessutom planer på utökade satsningar inom mobilitetsmarknaden. Genom det nya varumärket M ska företaget ge tillgång till bilar och tjänster genom en egenutvecklad app.

Tanken är att Sunfleets flotta med fordon ska integreras helt med M, som i grunden också ska vara stationsbaserad. Snart är det dags för en bredare lansering. 

”I maj kommer vi påbörja ett betatest i utvalda delar av Stockholm. Vi är glada att kunna bjuda in fler människor och fortsätta utveckla vår tjänst så att vi kan ge människor tillgång till en bil när dom behöver det”, säger Remy Ferber, presschef på M, till Di Digital.

Om fler och fler väljer att samäga en bil, eller vara del av en bilpool, blir det naturligt att bilföretagen säljer färre bilar, men det är ingenting som oroar cheferna på Volvo. 

”Varje M-bil kommer ersätta fem bilar. Det kan tyckas dåligt för oss. Men i framtiden kommer vi inte räkna hur många bilar vi gör, utan hur många kunder vi har. Och M kommer att öka antalet kunder. Jag är övertygad om att vi kommer att tjäna pengar på det här”, sa Volvo Cars vd Håkan Samuelsson vid lanseringen.

Läs mer: Volvodirektören som ska strypa det privata bilägandet 

I ett sista steg växer självkörande fordon fram. Vi har en helt annan typ av långsiktighet.

Utmanaren Aimo bröt också den dystra trenden när man i fjol rullade ut sin bildelningstjänst i Stockholm. De har en flotta på 300 elbilar av modellen Renault Zoe.

Genom deras app kan man hitta bilar som man sedan ställer tillbaka i särskilda zoner, eller på parkeringsplatser där de kan laddas.

”Jag tror att marknaden är mer mogen nu, många av de andra tjänsterna som fick läggas ned kom från biltillverkare, då har man kanske en annan agenda där man vill få ut sina produkter och visa upp dem. Vi kommer från kund- och användarperspektivet för att hitta den bästa bilen på marknaden för våra kunders behov”, säger Josephine Adorelle, presschef på Aimo.

Bakom tjänsten står den stora japanska företagskoncernen Suitomo, som i Sverige genom dotterbolag är generalagent för bilmärkena Mitsubishi, Citroên, DS och Hyundai. 

Enligt Josephine Adorelle siktar Aimo på att nå lönsamhet inom en treårsperiod.

”Vi ser på detta som en del i framtidens mobilitet, först med bildelningen, efter det kommer det komma andra typer av tjänster där man delar andra typer av fordon, som i ett sista steg i framtiden växer fram till självkörande fordon. Vi har en helt annan typ av långsiktighet”, säger Josephine Adorelle, presschef på Aimo. 

Här är några aktörer som har satsat på bildelning i Stockholm: 

Vem? Car2Go.

Ägare? Daimler. 

Hur gick det i Sverige? Lade ner 2016 efter att ha gjort förluster på 70 Mkr under tre år. Erbjuder en helautomatisk uthyrning av Smart-bilar i europeiska storstäder. 

Fredrik Ellsäter vad vd på Driwenov i Sverige.

Vem? Drivenow.

Ägare? BMW (tidigare ägdes halva bolaget av uthyrningsfirman Sixt).

Hur gick det? Lanserades i Sverige 2015, men lades ned 2018. Hade en flotta på omkring 300 BMW-bilar som kunde bokas genom en app. Under sina tre år i drift gjorde bolaget en samlad förlust på drygt 73 miljoner kronor.

Volvo Cars projekt M leds av Bodil Eriksson.

Vem? M

Ägare? Volvo

Hur gick det? Lanseras i Sverige maj 2019. M ska erbjuda tillgång till bilar och tjänster genom en app. Volvo äger även Sveriges största bilpool Sunfleet. 

Josephine Adorelle är presschef på Aimo.

Vem? Aimo Solution

Ägare? Sumitomo Corporation

Hur gick det? Ny på marknaden sedan 2018, erbjuder en flotta på 300 elbilar som kan bokas genom en app.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies