Hoppa till innehållet

”Därför försökte Tencent köpa Spotify”

Di Digitals systerpodd den Digitala Draken är tillbaka. Denna gång handlar det om Tencent, som gått från copycat till att äga hela värdekedjan.

Di Digitals systerpodd görs av Tom Xiong (tv) och Jacob Lovén.
Di Digitals systerpodd görs av Tom Xiong (tv) och Jacob Lovén.

I höstas, mitt i alla mer eller mindre bekräftade spekulationer kring Spotifys eventuella börsnotering, dök ett annat hett rykte upp: den kinesiska internetgiganten Tencent hade tidigare under 2017 försökt köpa det svenska techundret.

Som vi alla vet slutade det inte så, istället tog Tencent Music och Spotify tio procent ägande i varandra, något som titulerades som ett strategiskt partnerskap. Men varför försökte ett kinesiskt internetbolag – mest känt för sin messaging-app Wechat – köpa Spotify?

För att förstå det måste vi först förstå Tencent.

Tencent startade 1998 genom att skapa en direkt kopia av dåtidens stora chattklient, ICQ, som man fantasilöst döpte till OICQ. Dagens Tencent, värderat till över 4 000 miljarder kronor, kan numera knappast anklagas för att vara fantasilösa. Förutom succén med Wechat är man även världens största spelutgivare (dator- och mobilspel), världsledande inom mobila betalningar och äger delar av allt från Tesla till Snapchat och Supercell.

Medan Facebook eller Google “bara” tjänar annonspengar på sina användare har Tencent lyckats uppnå den heliga graalen. Eftersom de äger i stort sett hela ekosystemet kan de förflytta användaren mellan sina tjänster för att tjäna pengar flera gånger om. Det rör sig om allt från att sälja spel till prenumerationer och till fintech-tjänster. Och genom att kontrollera hela värdekedjan förstår Tencent hur viktigt det att äga tjänster som används frekvent: streaming för tv-serier, messaging, mobilspel och ja, så klart, musik.

Ju fler gånger en användare öppnar en tjänst desto mer värdefull är den användaren för Tencent, som då kan para ihop all data med övriga tjänster för att maximera intäkterna. 

Så varför ville Tencent köpa Spotify?

Omedelbar världsdominans inom musik

Genom att slå ihop Tencents egen streamingtjänst QQ Music och Spotify skulle de kombinerat ha nästan 900 miljoner aktiva användare per månad – en oerhört dominerande ställning i den digitala musikbranschen. Tack vare en sådan dominerande sits skulle just de två tjänsterna få en helt annan förhandlingsposition när man går upp mot de globala skivbolagen i jakten på omfördela rättighetskostnader.

Västerländsk know-how kring betaltjänster

Spotify är ett av de få bolagen i väst, utanför spelbranschen, som har varit väldigt duktiga på att konvertera gratisanvändare till betalande. Det är tydligt att Tencents slutmål är att expandera sin fintech-affär så mycket som möjligt. För att göra det måste man både äga tjänster som hanterar många transaktioner men också besitta kunskapen om hur man på olika marknader faktiskt övertalar användare att betala för någonting.

Sydostasien

En ibland lite bortglömd del av världen för oss i väst är Sydostasien där det just nu sker aggressiv etablering av de kinesiska internetbolagen. Bara Indonesien och Filippinerna har kombinerat fler invånare än hela USA. Potentialen att bygga liknande ekosystem som Tencent har skapat i Kina är tydlig, men eftersom det är en utvecklande marknad är exakt alla kinesiska internetbolag just nu regionen och försöker ta marknadsandelar. På sistone har Spotify expanderat väldigt kraftigt i regionen, medan QQ Music har kommit lite på efterkälken. Att få ta del av Spotifys framgångar i regionen, kombinerat med ekosystemsfördelarna, är värt mer än bara att tjäna pengar på musik. 

Lyssna på det senaste avsnittet av Digitala Draken på Itunes eller här:

Den Digitala Draken

Jacob Lovén & Tom Xiong

“Den Digitala Draken” är podcast om digitala fenomen i Kina.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera