Annons

Därför går Mark Zuckerberg in i Wolt

Dagens avsnitt av Digitalpodden leds av Johannes Karlsson och Henrik Ek.
Dagens avsnitt av Digitalpodden leds av Johannes Karlsson och Henrik Ek.
Wolt tar in 4,4 miljarder för att bli större på hemleveranser av både mat och andra varor. Samtidigt växer Foodora och namnger Amazon som sin måltavla. Och på USA-börsen kastar investerarna pengar över den lokala leveransjätten Doordash.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Hemleveranser är onekligen en hett bland investerare. Den svenska och europeiska marknaden framstår dock bara vara i sin linda, jämfört med hur drakarna i USA växt. 

Att Mark Zuckerbergs investmentbolag Iconiq invest och EQT lastat in mer pengar i Wolt framstår inte som överraskande mot den bakgrunden.

I dagens avsnitt av Digitalpodden pratar vi också om en annan het bransch, nämligen den för betaltjänstebolag. Klarna påstås sikta på en värdering på 400 miljarder kronor när de går till börsen senare i år. Detta efter den amerikanska konkurrenten Affirms mycket lyckade börsdebut.

Och inte nog med det – kunderna verkar mer nöjda med Klarna än de varit tidigare. 

Vi avhandlar också hemarbetets mörka baksida. I en ny rapport avslöjar poliser från 39 länder att nedstängningar och hemmajobb bidragit till en ökning i sexuella övergrepp mot barn, inte minst online. Företagens oskyddade datorer kan användas till dessa olagliga ändamål.

Lyssna på Digitalpodden här:

Länk till acast

Du hittar även Digitalpodden på Acast, Apple Podcasts och Spotify.

Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl: digital@di.se

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer