Hoppa till innehållet

”Därför handlar Apples jippo om allt annat än Iphone”

Techvärlden håller andan inför Tim Cooks lansering av Apples tionde Iphone. Men bolagets framtid kommer att avgöras av något helt annat, skriver Sven Carlsson.

Sven Carlsson är reporter på Di Digital.
Sven Carlsson är reporter på Di Digital.Foto: TT/Patrik Olsson

I internetsvängen slänger sig folk omotiverat ofta med ordet ”revolutionerande”, särskilt när det handlar om produkter.

Men det är verkligen ingen överdrift i fallet Iphone.

För drygt tio år sedan presenterade Steve Jobs en produkt som trots att den var halvfärdig skulle komma att förändra sina användares vardag.

Det är liksom svårare att försätta sin publik i teknikextas på tionde försöket

I dag har Apple sålt en bra bit över en miljard telefoner. Alla sitter vi hukade över våra små skärmar.

Läs mer: Så gick det till när Steve Jobs presenterade Iphonen

På tisdag är det dags för Apple att presentera sin tionde iteration av Iphone. Den här versionen ryktas ha ansiktsigenkänning, bättre skärm och en massa andra funktioner du kan läsa om lite varstans. Priset ska enligt uppgift höjas till 1 000 dollar, motsvarande 8 000 kronor. 

Tim Cook har det inte lätt. För varje ny version av den smarta telefonen blir det, av naturliga skäl, allt svårare att försätta sin publik i teknikextas. Apples aktie har stigit med knappt 40 procent sedan årsskiftet bara på förväntan att nya Iphone ska sälja som tidigare versioner – eller ännu bättre.

Och där står Tim Cook, på en scen döpt efter den framlidne visionären Steve Jobs. För det är på den nyligen invigda Steve Jobs Theater presentationen äger rum.

Det är riskfyllt att vara så beroende av en enda produkt

Det är ingen lätt uppgift att lansera en ny Iphone. Men Apple-chefens svåraste utmaning har inget att göra med den epokgörande telefonen. Den handlar om precis allting annat.

De senaste tolv månaderna stod denna smartphone för två tredjedelar av Apples försäljning. Det är hisnande, och knappast en siffra som något företag i världen kan avundas.

Det är riskfyllt att vara så beroende av en enda produkt.

Iphones totala dominans skvallrar också om att Apple sedan dess inte har lyckats skapa någon lika våldsamt framgångsrik produkt. Ingen klocka, padda eller dator i världen har kunnat sätta emot Iphonens enorma framgång.

Den enda produkt som i dag skulle kunna göra lika stort avtryck – en självkörande bil – är något Apple inte ens siktar på ett utveckla längre.

Men Tim Cook verkar ha en plan.

Läs mer: Apples nya rymdcampus – världens coolaste kontor?

Gång på gång under sina samtal med analytiker och journalister lyfter han fram ”Services”, Apples tjänstesegment som växer betydligt snabbare än övriga delar av bolaget.

Apple har länge sålt appar till sina enheter men på senare år har techjätten banat väg för flera nya tjänsteaffärer.

Till exempel ryktas Apple vilja uppmana sina apptillverkare att sälja abonnemang till sina kunder.

Spotify-konkurrenten Apple Music finns tillgängligt på Googles Android-system – och kanske vänder sig Steve Jobs i graven. Han lovad nämligen att ”förstöra” Android som han ansåg var en stulen produkt.

Apple kommer också att producera egna tv-serier och filmer för 1 miljard dollar det kommande året och därmed ge sig in i innehållskriget med Netflix, Amazon och HBO.

Läs mer: Tv och film är techbolagens nya guld 

Bara det senaste året har Apples tjänstesegment omsatt motsvarande 220 miljarder kronor. Det är klart mer än H&M sålde kläder för i fjol, men ändå bara 9 procent av Apples affär.

Tim Cook lär inte få någon egen hitprodukt som närmar sig Iphone.

Men om han lyckas byta kurs på USA:s högst värderade börsbolag kan han släppa ångesten inför eventuella produktsläpp.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera