Annons

”Därför kan Apple fortsätta lita på sin kassako”

Mimi Billing är reporter på Di Digital.
Mimi Billing är reporter på Di Digital.
När Apple på onsdag lanserar sina nya produkter handlar allt återigen om Iphone. Bolaget har visat att man trots oddsen inte behöver en ny kassako – i alla fall inte än, skriver Mimi Billing.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Inför fjolårets lanseringsjippo såg situationen knepig ut för Apple. Man skulle släppa sin fjortonde iteration av Iphone, denna gång en betydligt dyrare variant med ansiktsigenkänning, bättre skärm och utan hemknapp. Men hur får man den stora massan att nå extas vid varje ny Iphone? En omöjlig uppgift. 

Det som möttes med skepsis för ett år sedan var just att Apple inte längre kunde luta sig mot försäljningen av Iphones. Kunderna skulle inte vilja betala över 10 000 kronor för en mobiltelefon, i alla fall inte tillräckligt många. Istället skulle Apple tvingas vrida om affärsmodellen mot så kallade "services". 

Läs även: Här är de nya prylarna Apple väntas lansera ikväll 

Och visst, Apples tjänstesegment med bland annat Apple Music, Icloud, Apple Pay och App Store, har gått allt annat än dåligt. För det tredje kvartalet ökade försäljningen med 31 procent till 9,54 miljarder dollar, motsvarande 86 miljarder kronor. 

Dessutom har Apple satsat på rörligt innehåll och har en lång lista av egna tv-serier och filmer i sin tjänst nu. 

Men om extasen för tekniken bakom fjolårets nya mobiler uteblev så uteblev inte försäljningen. Iphone X har blivit Apples bäst sålda mobil någonsin och bolaget har aldrig sett så hög omsättning. Apple har dessutom varit det första amerikanska bolaget att överstiga 1000 miljarder dollar i börsvärde.

Läs även: Apples Iphone X världens mest sålda 

Nu när Apples vd Tim Cook återigen kliver upp på scenen under onsdagskvällen svensk tid så är det för att visa upp Apples nya Iphones. En ska bli betydligt större, möjligtvis för att blidka de asiatiska kunderna som är vana vid större skärmar. 

Det mest troliga scenariot är att kunderna kommer att fortsätta att lägga en mindre förmögenhet på sina mobiler. Ju mer vi använder dem desto mer söker vi det bästa.

Hur fansen väljer att ta emot Apples senaste mobiler och andra produkter återstår att se. Men att avskriva betydelsen av nya Iphones är förmodligen för tidigt. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies