I början av året genomförde den amerikanska kortjätten Visa sitt största förvärv någonsin när de köpte Silicon Valley-bolaget Plaid för 50 miljarder kronor.
Under konferensen ”STHLM Fintech Week” framhåller Jeffrey Kim, produktchef för Visa i Norden och Baltikum, vikten av att köpa eller investera i företag som ligger långt fram i den tekniska utvecklingen.
”Vi skapar ett nytt sätt att tänka kring transaktioner. Men vi gör det inte själva utan genom uppköp och partnerskap. Vi omfamnar ny teknik genom partnerskap”, säger Jeffrey Kim på scenen.
Läs mer: Visa gör sitt största förvärv någonsin – köper bolag i Silicon Valley
Visa gjorde sin första investering i Sverige 2017 när de gick in med 175 miljoner kronor i betal- och kreditbolaget Klarna. I fjol följdes det upp med en investering i Minna Technologies från Göteborg, som utvecklat en tjänst där konsumenten kan hålla koll på sina abonnemang.
Enligt en rapport från Visa själva ges 60 procent av alla konsumentlån i Sverige ut av alternativa kreditgivare, inte storbanker, till skillnad mot 38 procent i USA. De hävdar också att 41 procent av alla tillfrågade vill dela upp köp som överstiger 500 euro.
För att rida på trenden ger Visa sedan 2018 till exempel ut ett kort i samarbete med portföljbolaget Klarna, där kunden själv väljer om den vill betala direkt eller på kredit.
Läs mer: Kortjätte och storbank investerar i svensk abonnemangstjänst
Under konferensen får Jeffrey Kim frågan om när betalkorten, som först lanserades i USA 1966, kommer att försvinna.
Enligt honom kommer det att bero på flera olika faktorer på marknaden och vad kunderna faktiskt efterfrågar. Utvecklingen kommer också gå olika snabbt i olika delar av världen.
Han pratar dock om att det redan märks en förändring på marknaden, i form av att kunder vid sin ansökan får tillgång till Visas digitala plattform redan innan det fysiska kortet levereras.
”Betalkorten kommer att bli mindre relevanta och då gäller det att investera i andra digitala former och tjänster som folk vill använda”, säger Jeffrey Kim, från scenen på ”STHLM Fintech Week”.
Just därför måste Visa hitta nya sätt för att även i framtiden få in intäkter. I dag är den huvudsakliga affärsmodellen att ta en andel eller provision på varje kortköp som genomförs runt om i världen. Visa ställer också ut kreditkort i samarbete med banker och andra finansbolag.