Hoppa till innehållet

Därför köper Visa startupbolag: ”Betalkorten kommer att bli mindre relevanta”

Kortjätten Visa investerar i fintechbolag för att hänga med i den digitala utvecklingen. Jeffrey Kim, bolagets produktchef i Norden och Baltikum, menar att nya digitala lösningar blir allt viktigare när det fysiska betalkortet används allt mindre.

Ett betalkort från Visa.
Ett betalkort från Visa.Foto: isabell Höjman/TT

I början av året genomförde den amerikanska kortjätten Visa sitt största förvärv någonsin när de köpte Silicon Valley-bolaget Plaid för 50 miljarder kronor. 

Under konferensen ”STHLM Fintech Week” framhåller Jeffrey Kim, produktchef för Visa i Norden och Baltikum, vikten av att köpa eller investera i företag som ligger långt fram i den tekniska utvecklingen. 

”Vi skapar ett nytt sätt att tänka kring transaktioner. Men vi gör det inte själva utan genom uppköp och partnerskap. Vi omfamnar ny teknik genom partnerskap”, säger Jeffrey Kim på scenen.

Läs mer: Visa gör sitt största förvärv någonsin – köper bolag i Silicon Valley 

Visa gjorde sin första investering i Sverige 2017 när de gick in med 175 miljoner kronor i betal- och kreditbolaget Klarna. I fjol följdes det upp med en investering i Minna Technologies från Göteborg, som utvecklat en tjänst där konsumenten kan hålla koll på sina abonnemang.

Enligt en rapport från Visa själva ges 60 procent av alla konsumentlån i Sverige ut av alternativa kreditgivare, inte storbanker, till skillnad mot 38 procent i USA. De hävdar också att 41 procent av alla tillfrågade vill dela upp köp som överstiger 500 euro. 

För att rida på trenden ger Visa sedan 2018 till exempel ut ett kort i samarbete med portföljbolaget Klarna, där kunden själv väljer om den vill betala direkt eller på kredit. 

Läs mer: Kortjätte och storbank investerar i svensk abonnemangstjänst 

Under konferensen får Jeffrey Kim frågan om när betalkorten, som först lanserades i USA 1966, kommer att försvinna. 

Enligt honom kommer det att bero på flera olika faktorer på marknaden och vad kunderna faktiskt efterfrågar. Utvecklingen kommer också gå olika snabbt i olika delar av världen.

Han pratar dock om att det redan märks en förändring på marknaden, i form av att kunder vid sin ansökan får tillgång till Visas digitala plattform redan innan det fysiska kortet levereras.

”Betalkorten kommer att bli mindre relevanta och då gäller det att investera i andra digitala former och tjänster som folk vill använda”, säger Jeffrey Kim, från scenen på ”STHLM Fintech Week”.

Just därför måste Visa hitta nya sätt för att även i framtiden få in intäkter. I dag är den huvudsakliga affärsmodellen att ta en andel eller provision på varje kortköp som genomförs runt om i världen. Visa ställer också ut kreditkort i samarbete med banker och andra finansbolag.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera