Annons

Därför sänker ägaren Apoteas värdering

Apoteas vd Pär Svärdson.
Apoteas vd Pär Svärdson. Foto: Joey Abrait
E-handelsmarknaden för apotek går igenom en boom i Sverige. Under förra året sålde raketen Apotea för en miljard på nio månader. Trots det skriver Creades ner bolagets värdering.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Investmentbolaget Creades äger 5 procent av nätapoteket Apotea (NTL). Vid utgången av 2017 värderade Creades sitt innehav till 130 miljoner kronor. Ett halvår senare skriver investmentbolaget ner värdet på samma post till 125 Mkr – trots att marknaden ser ut att växa och att allt fler handlar apoteksprodukter via nätet.

Därmed sjunker Apoteas totala bolagsvärde från 2,6 miljarder kronor till 2,5 miljarder kronor. 

”Vi värderar våra onoterade innehav genom att bland annat titta på hur jämförbara noterade bolag handlas. Så att den typen av mindre svängningar beror typiskt sett på en förändring bland jämförelsebolagen”, säger John Hedberg, verkställande direktör på Creades.

Läs mer: Apoteas grundare: Miljardvärderingen är låg 

John Hedberg vill inte påstå att nätapoteken genomgår en negativ trend i stort.

”Det är nog svårt att tala om någon trend, det handlar snarare om en normal variation”, säger han.

Allt fler aktörer vill ha en del av nätapotekskakan. För bara en månad sedan lanserade Axfood (NTL) sin satsning i form av Apohem, som ska utmana Apotea om apoteksmiljarderna. Även Amazons snara intåg i Sverige väntas få konsekvenser för de flesta e-handlare, däribland nätapoteken. 

Läs mer: Nu lanserar Axfood eget nätapotek – ska utmana Apotea 

Men enligt John Hedberg handlar nedskrivningen av Apoteas värde bestämt inte om den ökade konkurrensen.

”Nej, nej. Det har ingen sådan effekt för oss”, säger han.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies