(Di Digital/Silicon Valley) ”Hey Siri”. Det är kommandot för Apples nya smarta högtalare Homepod för hemmet, som visades upp under utvecklarkonferensen WWDC i veckan.
Först var det dock oklart om det faktiskt skulle komma en högtalare under presentationen på WWDC. Apple inledde lanseringen med att prata om musik och publiken såg frågande ut där ett tag.
”Vi vill återuppfinna hur vi njuter av musik i hemmet”, sa Apples marknadschef Phil Schiller, när han presenterade Homepod.
Läs också: Apple sent in i matchen med smart högtalare
Högtalaren ska fungera med en prenumeration på bolagets musiktjänst Apple Music och har även den smarta assistenten Siri inbyggd, som kan utföra olika kommandon.
Det handlar till exempel om att få nyhetsuppdateringar, fråga om vädret och ställa in påminnelser. Siri kan också hjälpa till med att dra för persienner och tända lampor. Funktioner som liknar dem i konkurrenternas högtalare.
För Apples högtalare är ett svar på Amazon Echo och Google Home, som snabbt har blivit populära. Men de andra bolagens inriktning för produkterna skiljer sig dock lite åt.
Apple positionerar alltså Homepod som en högtalare med bra ljud, som med hjälp av sex mikrofoner kan kalibrera ljudnivån utifrån hur ett rum ser ut. Inriktningen på att först och främst spela musik gör även att den konkurrerar med exempelvis Sonos Play 3.
När det gäller just ljud har Amazon Echo och Google Home fått kritik för att vara undermåliga, men kostar å andra sidan ungefär hälften jämfört med Apples Homepod. Det kan också var en av förklaringarna till det höga priset, som ligger på 349 dollar, motsvarande drygt 3 000 kronor.
För Amazon är Echo en del av bolagets ekosystem och prylen i sig är inte viktigast, utan viktigare är att man säljer många. Genom assistenten Alexa i Echo kan användarna köpa varor via Amazon, men även få tillgång till tjänster från alla tusentals tredjepartsutvecklare som har skapat integrationer för Alexa.
Alexa har numera också flyttat ut ur högtalaren och integrerats i andra prylar. Högtalare från andra tillverkare, lampor och tvättmaskiner är bara några exempel.
Google vill knyta till sig fler användare till sina tjänster, vilket i förlängningen leder till fler intäkter. Men är även inne och nosar på samma spår som Amazon och det är troligt att Google Assistent öppnas upp ännu mer, också med tanke på bolagets strategi med operativsystemet Android.
Frågan är vad Apple kommer att ha för strategi med Homepod framöver? Bolaget är känt för att hålla hårt i sina produkter, även om man gläntade lite på dörren till Siri under förra årets WWDC.
Läs mer: Apple tar upp AI-kampen med Amazon och Google
Med Homekit som Apple släppte förra året, som är kompatibelt med olika märken för till exempel luftkonditioneringssystem och garagedörrer, kan Siri i Homepod (istället för Iphone som i dag) styra saker och potentiellt sett bli ett nav för hemmet, vilket ju alla aktörerna vill men utifrån olika syften. Det i sin tur leder till inlåsningseffekter för de egna tjänsterna och det är där pengarna finns.
Om Apple sedan lyckas med att släppa en premiumprodukt på en marknad som just nu domineras av Amazon Echo, och där Google Home har lyckats knipa åt sig tredjedel, det är nästa fråga.
Det går inte att sticka under stol med att konkurrenterna har ett rejält försprång i USA, oavsett syftet med produkten. Amazon släppte Echo redan 2014 och Google Home började säljas i fjol. Enligt uppgifter från i början av maj har Amazon sålt över tio miljoner exemplar av Echo.
Apples högtalare kommer ut till försäljning i USA, Storbritannien och Australien först i december i år. Andra länder, vilka är oklart, får vänta till nästa år.
Apple måste i alla fall försöka ge sig in AI-matchen med Homepod för att befästa sin position i hemmen ytterligare, även om man har halkat efter. Med det totala AI-fokuset som råder i techvärlden har Apple helt enkelt inte råd att stå för långt utanför planen.
Och sen på bollen har Apple varit förr. Bolaget säljer också tiotals miljoner dyra mobiler i premiumsegmentet varje år, även om kassakon Iphone har fått sig en törn det senaste året.
Läs också: Iphone-försäljningen tappar igen
Men kan hög ljudkvalitet verkligen kan få möjliga kunder att betala 3 000 kronor för Homepod? Att den dessutom är begränsad till Apple Music gör ju också sitt till. Det återstår att se under nästa år.
Ingen av de smarta högtalarna har dock än så länge kommit till Sverige och frågan är vilket kommando som kommer att dominera här i framtiden. Är det ”Hey Siri”, ”Ok Google” eller ”Alexa”?
Läs Di Digitals rapportering från WWDC: Här är nyheterna från Apples utvecklarkonferens
Mer om Apples smarta högtalare i veckans avsnitt av Digitalpodden:
https://embed.acast.com/digitalpodden/blirapplessmartahogtalareenspotify-dodare-
Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes.
Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.