Hoppa till innehållet

”Därför satsar Apple på röststyrning i hemmet”

Sent omsider släpper Apple en smart högtalare i slutet av året. Det blir en hård match med Amazon och Google, skriver Di Digitals Miriam Olsson Jeffery.

Miriam Olsson Jeffery är Di Digitals korrespondent i Silicon Valley.
Miriam Olsson Jeffery är Di Digitals korrespondent i Silicon Valley.Bild: Jesper Frisk

(Di Digital/Silicon Valley) ”Hey Siri”. Det är kommandot för Apples nya smarta högtalare Homepod för hemmet, som visades upp under utvecklarkonferensen WWDC i veckan.

Först var det dock oklart om det faktiskt skulle komma en högtalare under presentationen på WWDC. Apple inledde lanseringen med att prata om musik och publiken såg frågande ut där ett tag.

”Vi vill återuppfinna hur vi njuter av musik i hemmet”, sa Apples marknadschef Phil Schiller, när han presenterade Homepod.

Läs också: Apple sent in i matchen med smart högtalare 

Högtalaren ska fungera med en prenumeration på bolagets musiktjänst Apple Music och har även den smarta assistenten Siri inbyggd, som kan utföra olika kommandon.

Det handlar till exempel om att få nyhetsuppdateringar, fråga om vädret och ställa in påminnelser. Siri kan också hjälpa till med att dra för persienner och tända lampor. Funktioner som liknar dem i konkurrenternas högtalare.

För Apples högtalare är ett svar på Amazon Echo och Google Home, som snabbt har blivit populära. Men de andra bolagens inriktning för produkterna skiljer sig dock lite åt.

Apple positionerar alltså Homepod som en högtalare med bra ljud, som med hjälp av sex mikrofoner kan kalibrera ljudnivån utifrån hur ett rum ser ut. Inriktningen på att först och främst spela musik gör även att den konkurrerar med exempelvis Sonos Play 3.

Foto: TT/Marcio Jose Sanchez

Apples vd Tim Cook visar upp Homepad på WWDC. Den börjar säljas i december och finns i två färger – vit och rymdgrå. Foto: TT/Marcio Jose Sanchez

När det gäller just ljud har Amazon Echo och Google Home fått kritik för att vara undermåliga, men kostar å andra sidan ungefär hälften jämfört med Apples Homepod. Det kan också var en av förklaringarna till det höga priset, som ligger på 349 dollar, motsvarande drygt 3 000 kronor.

För Amazon är Echo en del av bolagets ekosystem och prylen i sig är inte viktigast, utan viktigare är att man säljer många. Genom assistenten Alexa i Echo kan användarna köpa varor via Amazon, men även få tillgång till tjänster från alla tusentals tredjepartsutvecklare som har skapat integrationer för Alexa.

Alexa har numera också flyttat ut ur högtalaren och integrerats i andra prylar. Högtalare från andra tillverkare, lampor och tvättmaskiner är bara några exempel.

Google vill knyta till sig fler användare till sina tjänster, vilket i förlängningen leder till fler intäkter. Men är även inne och nosar på samma spår som Amazon och det är troligt att Google Assistent öppnas upp ännu mer, också med tanke på bolagets strategi med operativsystemet Android.

Frågan är vad Apple kommer att ha för strategi med Homepod framöver? Bolaget är känt för att hålla hårt i sina produkter, även om man gläntade lite på dörren till Siri under förra årets WWDC.

Läs mer: Apple tar upp AI-kampen med Amazon och Google   

Med Homekit som Apple släppte förra året, som är kompatibelt med olika märken för till exempel luftkonditioneringssystem och garagedörrer, kan Siri i Homepod (istället för Iphone som i dag) styra saker och potentiellt sett bli ett nav för hemmet, vilket ju alla aktörerna vill men utifrån olika syften. Det i sin tur leder till inlåsningseffekter för de egna tjänsterna och det är där pengarna finns.

Om Apple sedan lyckas med att släppa en premiumprodukt på en marknad som just nu domineras av Amazon Echo, och där Google Home har lyckats knipa åt sig tredjedel, det är nästa fråga.

Det går inte att sticka under stol med att konkurrenterna har ett rejält försprång i USA, oavsett syftet med produkten. Amazon släppte Echo redan 2014 och Google Home började säljas i fjol. Enligt uppgifter från i början av maj har Amazon sålt över tio miljoner exemplar av Echo.

Apples högtalare kommer ut till försäljning i USA, Storbritannien och Australien först i december i år. Andra länder, vilka är oklart, får vänta till nästa år.

Apple måste i alla fall försöka ge sig in AI-matchen med Homepod för att befästa sin position i hemmen ytterligare, även om man har halkat efter. Med det totala AI-fokuset som råder i techvärlden har Apple helt enkelt inte råd att stå för långt utanför planen.

Och sen på bollen har Apple varit förr. Bolaget säljer också tiotals miljoner dyra mobiler i premiumsegmentet varje år, även om kassakon Iphone har fått sig en törn det senaste året.

Läs också: Iphone-försäljningen tappar igen 

Men kan hög ljudkvalitet verkligen kan få möjliga kunder att betala 3 000 kronor för Homepod? Att den dessutom är begränsad till Apple Music gör ju också sitt till. Det återstår att se under nästa år.

Ingen av de smarta högtalarna har dock än så länge kommit till Sverige och frågan är vilket kommando som kommer att dominera här i framtiden. Är det ”Hey Siri”, ”Ok Google” eller ”Alexa”?


Läs Di Digitals rapportering från WWDC: Här är nyheterna från Apples utvecklarkonferens


Mer om Apples smarta högtalare i veckans avsnitt av Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/blirapplessmartahogtalareenspotify-dodare-

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera