Annons

Därför satte teknikstaden stopp för scooterhajpen

Di Digitals reporter Miriam Olsson Jeffery bevakar techscenen i San Francisco.
Di Digitals reporter Miriam Olsson Jeffery bevakar techscenen i San Francisco.
Efter förbudet är elscootrarna i dag tillbaka på San Franciscos gator igen. Men bara två av tolv aktörer blev godkända av staden.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

(Di Digital/San Francisco) På trottoarer och i gathörn, elscootrarna låg i drivor lite varstans i väntan på nästa resenär. Här i San Francisco, i anslutning till techmeckat Silicon Valley, tog flera av elscooterbolagen sig an gatorna i sann entreprenörsanda: ”gör först, be om ursäkt sen”. 

Mellan mars och juni ökade antalet eldrivna sparkcyklar lavinartat och var ett populärt och miljövänligt alternativ till att sitta fast i den hårt trafikerade stadskärnan. Enligt elscooterbolaget Lime valde 53 procent av San Francisco-borna en el-scooter före biltransport för sina senaste resor.

Det har rapporterats om flera olyckor och även ett dödsfall.

Men i takt med att fler aktörer under våren lanserade sina scooter-tjänster möttes fenomenet av en kritikerstorm. Fotgängare startade protestgrupper på Facebook. Förutom att scootrarna låg överallt körde många dem på trottoarerna, vilket inte är lagligt. Säkerheten har också ifrågasatts och de flesta använder inte hjälm när de kör. Det har rapporterats om flera olyckor och även ett dödsfall av en 24-årig man i Dallas, Texas.

”Det är absurt att scootrar har mer rättigheter än hemlösa”, sa en demonstrant till BBC i maj. Och Instagram-kontot @birdgraveyard med nära 50 000 följare har gjort det till en konstform att posta folks foton och videoklipp på när folk saboterar elscootrar.

Det tills San Francisco stad tryckte på bromsen. Den 4 juni förbjöds elscootern här och man startade en process för att reglera dess vara eller icke vara. 

En seger för fotgängare och kritiker, medan techarbetare saknade att ha ett snabbt transportsätt som ersatte kortare bilresor.

Scoot och Skip var de som fick godkänt, medan exempelvis Bird, Lime och Uber än så länge står utan tillstånd.

Processen slutade med att endast två av tolv bolag blev godkända att i dag sätta tillbaka sina elscootrar på San Franciscos gator igen. En tydlig markering från staden som först hade sagt att man skulle godkänna fem.

Scoot och Skip var de som fick godkänt, medan exempelvis Bird, Lime och Uber än så länge står utan tillstånd. Ett hårt slag för investerare som satsar stora pengar på bolagens expansionsplaner. Lime har till exempel fått en kapitalinjektion på totalt nära en halv miljard dollar.

Frågan är dock om marknaden för de eldrivna sparkcyklarna är så het som investerarna tror, även om de är populära. Särskilt om städerna fortsätter att trycka hårt på bromsen och folk kastar ut elscootrar från parkeringshus.

https://interactive.sanoma.fi/arkku/public/generated/30356ymyLyon/

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies