Hoppa till innehållet

Därför satte teknikstaden stopp för scooterhajpen

Efter förbudet är elscootrarna i dag tillbaka på San Franciscos gator igen. Men bara två av tolv aktörer blev godkända av staden.

Di Digitals reporter Miriam Olsson Jeffery bevakar techscenen i San Francisco.
Di Digitals reporter Miriam Olsson Jeffery bevakar techscenen i San Francisco.

(Di Digital/San Francisco) På trottoarer och i gathörn, elscootrarna låg i drivor lite varstans i väntan på nästa resenär. Här i San Francisco, i anslutning till techmeckat Silicon Valley, tog flera av elscooterbolagen sig an gatorna i sann entreprenörsanda: ”gör först, be om ursäkt sen”. 

Mellan mars och juni ökade antalet eldrivna sparkcyklar lavinartat och var ett populärt och miljövänligt alternativ till att sitta fast i den hårt trafikerade stadskärnan. Enligt elscooterbolaget Lime valde 53 procent av San Francisco-borna en el-scooter före biltransport för sina senaste resor.

Det har rapporterats om flera olyckor och även ett dödsfall.

Men i takt med att fler aktörer under våren lanserade sina scooter-tjänster möttes fenomenet av en kritikerstorm. Fotgängare startade protestgrupper på Facebook. Förutom att scootrarna låg överallt körde många dem på trottoarerna, vilket inte är lagligt. Säkerheten har också ifrågasatts och de flesta använder inte hjälm när de kör. Det har rapporterats om flera olyckor och även ett dödsfall av en 24-årig man i Dallas, Texas.

”Det är absurt att scootrar har mer rättigheter än hemlösa”, sa en demonstrant till BBC i maj. Och Instagram-kontot @birdgraveyard med nära 50 000 följare har gjort det till en konstform att posta folks foton och videoklipp på när folk saboterar elscootrar.

Det tills San Francisco stad tryckte på bromsen. Den 4 juni förbjöds elscootern här och man startade en process för att reglera dess vara eller icke vara. 

En seger för fotgängare och kritiker, medan techarbetare saknade att ha ett snabbt transportsätt som ersatte kortare bilresor.

Scoot och Skip var de som fick godkänt, medan exempelvis Bird, Lime och Uber än så länge står utan tillstånd.

Processen slutade med att endast två av tolv bolag blev godkända att i dag sätta tillbaka sina elscootrar på San Franciscos gator igen. En tydlig markering från staden som först hade sagt att man skulle godkänna fem.

Scoot och Skip var de som fick godkänt, medan exempelvis Bird, Lime och Uber än så länge står utan tillstånd. Ett hårt slag för investerare som satsar stora pengar på bolagens expansionsplaner. Lime har till exempel fått en kapitalinjektion på totalt nära en halv miljard dollar.

Frågan är dock om marknaden för de eldrivna sparkcyklarna är så het som investerarna tror, även om de är populära. Särskilt om städerna fortsätter att trycka hårt på bromsen och folk kastar ut elscootrar från parkeringshus.

 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera