Hoppa till innehållet

”Därför slår Spotify kursrekord på Wall Street”

Spotifys aktie slår nya rekord eftersom bolaget börjat visa prov på det som förväntas på Wall Street: en aggressiv affärsplan, skriver Di Digitals Sven Carlsson.

Sven Carlsson är reporter på Di Digital.
Sven Carlsson är reporter på Di Digital.Foto: Bloomberg/Di

Huruvida Spotify ska lyckas eller inte har aldrig handlat om produkten. Deras nätta musikspelare har alltid varit bland de bästa som går att hitta på marknaden.

Spotify har heller inte haft särskilt svårt att få in kapital, bortsett från de allra första åren. Åtminstone sedan USA-lanseringen 2011 har streamingjätten formligen badat i pengar.

Huvudvärken för Spotify har i stället varit skivbolagen. Det var avtalen med skivbolagen som tvingade bolaget att skjuta upp sin USA-lansering från det tidigare målet 2009 till mitten på 2011. Och så sent som 2017 låg Spotifys framtid i skivbolagens händer, då man förhandlade om de licensavtal som skulle höja bolagets vinstmarginaler tillräckligt för att imponera på Wall Street. 

Det var först då Spotify stängt böckerna för det första kvartalet med de nya avtalen i kraft som bolaget tog det slutgiltiga steget mot sin börsnotering.

Men snart är skivbolagen mer beroende av Spotify än tvärtom. Det är i alla fall det scenario som de mer optimistiska aktieägarna ser framför sig.

Den senaste veckan har Spotify stigit markant på börsen. Det som sker är att marknaden belönar bolaget för sin offensiva strategi gentemot musikbranschen.

Billboard rapporterade nyligen att Spotify hade börjat sluta flera distributionsavtal direkt med musiker som äger rättigheterna till sin musik. Artisterna får en större del av streamingkakan och Spotify tjänar mer per strömmad låt. Så kan det se ut när en mellanhand försvinner.

Det Wall Street verkar älska är möjligheten för Spotify att utmana de stora skivbolagen genom att sluta avtal med större artister. Det är i den riktningen bolaget nu rör försiktigt rör sig.

Detta är inget Daniel Ek skulle medge offentligt. I stället pratar han om Spotify som en plattform som kan hjälpa artister skapa musik och skivbolagen att marknadsföra sina låtar. Musikindustrin, som nyligen sålt aktieposter i Spotify för miljardbelopp, gör nog rätt i att tolka detta som ett hot.

Det är klokt av Spotify att smyga fram här. Bolaget befinner sig ju i konstanta förhandlingar med musikbranschen.

Kanske kan de nuvarande samtalen bli lika svettiga som under 2007. Med skillnaden att det i dag är skivbolagspamparna som är nervösa.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera