Huruvida Spotify ska lyckas eller inte har aldrig handlat om produkten. Deras nätta musikspelare har alltid varit bland de bästa som går att hitta på marknaden.
Spotify har heller inte haft särskilt svårt att få in kapital, bortsett från de allra första åren. Åtminstone sedan USA-lanseringen 2011 har streamingjätten formligen badat i pengar.
Huvudvärken för Spotify har i stället varit skivbolagen. Det var avtalen med skivbolagen som tvingade bolaget att skjuta upp sin USA-lansering från det tidigare målet 2009 till mitten på 2011. Och så sent som 2017 låg Spotifys framtid i skivbolagens händer, då man förhandlade om de licensavtal som skulle höja bolagets vinstmarginaler tillräckligt för att imponera på Wall Street.
Det var först då Spotify stängt böckerna för det första kvartalet med de nya avtalen i kraft som bolaget tog det slutgiltiga steget mot sin börsnotering.
Men snart är skivbolagen mer beroende av Spotify än tvärtom. Det är i alla fall det scenario som de mer optimistiska aktieägarna ser framför sig.
Den senaste veckan har Spotify stigit markant på börsen. Det som sker är att marknaden belönar bolaget för sin offensiva strategi gentemot musikbranschen.
Billboard rapporterade nyligen att Spotify hade börjat sluta flera distributionsavtal direkt med musiker som äger rättigheterna till sin musik. Artisterna får en större del av streamingkakan och Spotify tjänar mer per strömmad låt. Så kan det se ut när en mellanhand försvinner.
Det Wall Street verkar älska är möjligheten för Spotify att utmana de stora skivbolagen genom att sluta avtal med större artister. Det är i den riktningen bolaget nu rör försiktigt rör sig.
Detta är inget Daniel Ek skulle medge offentligt. I stället pratar han om Spotify som en plattform som kan hjälpa artister skapa musik och skivbolagen att marknadsföra sina låtar. Musikindustrin, som nyligen sålt aktieposter i Spotify för miljardbelopp, gör nog rätt i att tolka detta som ett hot.
Det är klokt av Spotify att smyga fram här. Bolaget befinner sig ju i konstanta förhandlingar med musikbranschen.
Kanske kan de nuvarande samtalen bli lika svettiga som under 2007. Med skillnaden att det i dag är skivbolagspamparna som är nervösa.