I januari kunde Di Digital berätta att amerikanska Pfizer investerar i Linköpingsbolaget Amra (NTL), vinnaren av pitchtävlingen Di Digital Startup Tour 2016. Amra, som mäter kroppsfetter med magnetkamera, tog in sammanlagt 80 miljoner kronor från Pfizer, danska Novo Nordisk och svenska Industrifonden.
Efter Amra-affären fortsätter Pfizer att söka svenska startup-bolag inom healthtech. Läkemedelsjätten har valt Stockholm som en av tre europeiska städer i sin startup-satsning. Bolaget har en startup-hub i Berlin och startar nu verksamheten i Stockholm och London.
Läs mer: Snillebolaget Amra tar in 80 miljoner kronor
"Sverige har alltid varit tidigt med att börja använda ny teknik. Det verkar finnas en bred acceptans för att använda digital teknik som en del av vården", säger John Gordon, som ansvarar för att bygga upp Pfizers startup-nätverk i Europa.
Valet föll på Stockholm också därför att det finns bra partnerskap mellan forskningen, industrin och hälso- och sjukvården.
Målet med projektet är dock i första hand inte att göra nya investeringar. I stället är tanken att bekanta sig med startup-scenen, utbyta idéer med bolagen och sedan hjälpa dem att utvecklas och till exempel bli bättre på marknadsföring.
Enligt John Gordon skulle ett bra resultat vara att hitta 2-3 bolag i varje stad att inleda ett samarbete med.
Pfizer ser dessutom Sverige som en bra testmarknad, där de kan testa produkter innan de potentiellt kommer till försäljning i fler länder.
Bolaget startade sin första startup-hub i Berlin för två år sedan och vill nu komma allt närmare de unga nytänkande bolagen inom branschen.
"Jag tror att många storbolag börjar inse att det är ganska svårt för dem att vara innovativa", säger John Gordon.
Läs mer: Därför vill storbolagen ha en egen startup
Han tror att startup-bolagen spelar en avgörande roll för hur hälso- och sjukvården kommer att se ut i framtiden.
"Vi vill vara säkra på att vi kan identifiera startup-bolagen som har den mest intressanta tekniken för att lösa de viktigaste problemen för patienterna, och vi vill hjälpa dessa bolag att bli framgångsrika."
På tisdagen träffade John Gordon svenska bolag på hälsotech-hubben H2 i Vasastan. Hubben startades för knappt ett år sedan och har nu 20 bolag som medlemmar. Blodtestbolaget Werlabs flyttade nyligen ut efter att de vuxit för stora för lokalerna.
Enligt John Gordon är läkemedelsbranschens viktigaste utmaning hur man ska hjälpa den åldrande befolkningen, som har mer komplexa sjukdomar och flera kroniska sjukdomar samtidigt. Många av de digitala lösningarna inom branschen försöker hitta sätt att vårda patienter med mindre resurser.
Speciellt intressanta lösningar är enligt honom vård och medicinering på distans, med hjälp av videoteknik, och wearables, kroppsnära teknik som låter patienten ta mer ansvar över att kontrollera sitt hälsotillstånd och medicinera sig.
NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen i den nordiska techsektorn.