Hoppa till innehållet

Därför söker medicinjätten Pfizer svenska startup-bolag

Läkemedelsjätten Pfizer har valt Stockholm som en av tre europeiska städer i sin startup-satsning. "Jag tror att många storbolag börjar inse att det är ganska svårt för dem att vara innovativa", säger John Gordon, som leder satsningen.

John Gordon ansvarar för att bygga upp Pfizers startup-nätverk.
John Gordon ansvarar för att bygga upp Pfizers startup-nätverk.

I januari kunde Di Digital berätta att amerikanska Pfizer investerar i Linköpingsbolaget Amra (NTL), vinnaren av pitchtävlingen Di Digital Startup Tour 2016. Amra, som mäter kroppsfetter med magnetkamera, tog in sammanlagt 80 miljoner kronor från Pfizer, danska Novo Nordisk och svenska Industrifonden. 

Efter Amra-affären fortsätter Pfizer att söka svenska startup-bolag inom healthtech. Läkemedelsjätten har valt Stockholm som en av tre europeiska städer i sin startup-satsning. Bolaget har en startup-hub i Berlin och startar nu verksamheten i Stockholm och London.

Läs mer: Snillebolaget Amra tar in 80 miljoner kronor

"Sverige har alltid varit tidigt med att börja använda ny teknik. Det verkar finnas en bred acceptans för att använda digital teknik som en del av vården", säger John Gordon, som ansvarar för att bygga upp Pfizers startup-nätverk i Europa.

Valet föll på Stockholm också därför att det finns bra partnerskap mellan forskningen, industrin och hälso- och sjukvården.

Målet med projektet är dock i första hand inte att göra nya investeringar. I stället är tanken att bekanta sig med startup-scenen, utbyta idéer med bolagen och sedan hjälpa dem att utvecklas och till exempel bli bättre på marknadsföring.

Enligt John Gordon skulle ett bra resultat vara att hitta 2-3 bolag i varje stad att inleda ett samarbete med.

Pfizer ser dessutom Sverige som en bra testmarknad, där de kan testa produkter innan de potentiellt kommer till försäljning i fler länder.

Bolaget startade sin första startup-hub i Berlin för två år sedan och vill nu komma allt närmare de unga nytänkande bolagen inom branschen.

"Jag tror att många storbolag börjar inse att det är ganska svårt för dem att vara innovativa", säger John Gordon.

Läs mer: Därför vill storbolagen ha en egen startup

Han tror att startup-bolagen spelar en avgörande roll för hur hälso- och sjukvården kommer att se ut i framtiden.

"Vi vill vara säkra på att vi kan identifiera startup-bolagen som har den mest intressanta tekniken för att lösa de viktigaste problemen för patienterna, och vi vill hjälpa dessa bolag att bli framgångsrika."

På tisdagen träffade John Gordon svenska bolag på hälsotech-hubben H2 i Vasastan. Hubben startades för knappt ett år sedan och har nu 20 bolag som medlemmar. Blodtestbolaget Werlabs flyttade nyligen ut efter att de vuxit för stora för lokalerna.

Enligt John Gordon är läkemedelsbranschens viktigaste utmaning hur man ska hjälpa den åldrande befolkningen, som har mer komplexa sjukdomar och flera kroniska sjukdomar samtidigt. Många av de digitala lösningarna inom branschen försöker hitta sätt att vårda patienter med mindre resurser.

Speciellt intressanta lösningar är enligt honom vård och medicinering på distans, med hjälp av videoteknik, och wearables, kroppsnära teknik som låter patienten ta mer ansvar över att kontrollera sitt hälsotillstånd och medicinera sig.

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen i den nordiska techsektorn.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera