Annons

Därför storinvesterar Campbells soppor i framtidens mat

Sopptillverkaren Campbell satsar nära 300 miljoner kronor i mattjänsten habit.com. Di Digitals foodtech-bloggare Johan Jörgensen förklarar varför. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Förra veckan var ytterligare en märkesvecka inom food-tech. Då investerade klassiska soppmärket Campbell 32 miljoner dollar (enligt mediauppgifter) i startuppen Habit.com.

Målet för Habit är att ge personaliserade näringsråd baserade på tester som man kan göra hemma. Därmed kastar sig en riktig jätte över det stora skiftet inom mat, nämligen bort från att se mat på populationsnivå till att se den på individnivå. Och då i kombination med träning, mediciner med mera. 

De som har hållit på med food-tech ett tag gnuggar händerna. Personaliserad mat är nämligen – åtminstone i undertecknads ögon – ett av de där stora skiftena som mänskligheten av och till går igenom. Ni vet, boktryckarkonsten, ångmaskinen, elektriciteten och IT-revolutionen, osv. Äntligen kan vi alla tillgodose våra individuella möjligheter att bli så snabba och smarta vi kan, istället för att få en och samma tallriksmodell nedkörd i halsen oavsett våra biologiska förutsättningar.

Habit är givetvis inte ensamma om den här tanken, men Campbells investering är så här långt den största i ett sådant bolag (om man undantar det närmast bedrägeri-stämplade Theranos som skulle tillhandahålla superenkla blodtester). Habit kommer enligt planerna att nästa år lansera ett test-kit för hemmabruk som tittar på 60 biomarkörer, allt från DNA och blodvärden, till hur du beter dig och sedan ge hälsoråd baserad på den datan. Och, givetvis, leverera mat baserad på data om vad det är du verkligen behöver. Halleluja! Inte ironiskt sagt, utan på riktigt. 

Konsekvenserna av en sådan revolution är givetvis stora. Inte nog med att vi som individer kan få våra unika förutsättningar tillgodosedda. Dessutom behöver matsektorn ställa om sig och gå från att trycka ut en och samma produkt genom massiva kanaler, till att förstå vad produkterna verkligen innehåller och för vem de verkligen kan göra nytta. Och sedan leverera produkter och tjänster till unika individer.

Det är, milt sagt, något nytt för dem. Ironin i sammanhanget finns också på ett helt annat plan. Campbells soppor gjordes en gång i tiden ikoniska av Andy Warhol inom den rörelse som kallas för appropriation art, när konstnärerna utgår från färdiga objekt.

Vilket bättre objekt finns att utgå från än en soppburk som ser exakt likadan ut i hela världen och som innehåller exakt samma sak? Men det var då det… 

Johan Jörgensen

@johanjorgensen


Detta är ett inlägg från bloggen Internet of Food. Följ den här!

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies