Hoppa till innehållet

Därför storköper Kinnevik i Com Hem

Kinnevik investerar 3,7 miljarder kronor i Com hem och straffas hårt på börsen efter beskedet.

Cristina Stenbecks Kinnevik storköper aktier i Com Hem.
Cristina Stenbecks Kinnevik storköper aktier i Com Hem.Foto: Oskar Omne

”Vi tycker att Com hem är ett bra bolag med stark marknadsposition, med bra tillväxt och starka kassaflöden. Det är en bra kompletterande investering till våra innehav i Tele 2 och MTG”, säger Kinneviks tillförordnade vd Joakim Andersson till Di.

Läs mer: Kinneviks substansrabatt krymper under första kvartalet

Kinnevik betalar 110 kronor per aktie vilket motsvarar en premie på 8 procent jämfört med stängningskursen på onsdagen. Aktien hade inför nyheten gått urstarkt och stigit med 20 procent sedan årsskiftet.

Vi förstår inte varför (aktien) inte ägs bredare

Aktien har dock inte varit uppskattad bland svenska investerare och Com Hem har varit det storbolag med störst andel utländskt ägande på Stockholmsbörsen.

”Vi förstår inte varför den inte ägs bredare. Men våra beslut tar vi inte hänsyn till vad andra investerare tycker”, säger Joakim Andersson.

”Com hem är på en intressant digitaliseringsresa med en stor kundbas. Mycket av förvärvet av Boxer handlar om att konvertera den kundstocken till fiber och ip-tv.”

TV: Börsmorgon: ”Com Hem kan bli dagens vinnare på affären”

Det finns starka personkopplingar mellan Com Hem och Stenbecksfären. Styrelseordföranden Andrew Barron var tidigare operativ chef på MTG, finanschefen Mikael Larsson var mellan 2001 till 2015 finanschef på Kinnevik och vd Anders Nilsson har en lång bakgrund inom Millicom och MTG där han bland annat var operativ chef. 

”Personbanden som sådana spelar ingen roll, men när vi gör investeringar är det viktigt att det är en stark ledning i bolagen. Vi känner de här personerna mycket väl och vi är komfortabla med att det är mycket kompetent ledning.”

Det har inte varit en enkelspårig väg när det gäller rekryteringar. Tele 2 har precis anställt Jon James som chef för den nederländska verksamheten. Han var tidigare operativ chef på Com Hem. 

Tele 2 och Com hem har vitt skilda strategier, men bland utländska analytiker har det förekommit spekulationer om att de två bolagen skulle kunna kombineras i jakten på synergier. Några sådana planer finns inte enligt Kinnevik. 

”Vi har ingen plan på det. Vi gör investeringen som ett investmentbolag.”

”Vi har ett antal bolag som är mer mogna och kassagenererande och ett antal som är kassakonsumerande. Com Hem bidrar till delen med mogna bolag med starka kassaflöden.”

Kinnevik hade vid kvartalsskiftet en nettokassa på 0,4 miljarder efter att man sålt halva sitt innehav i Rocket internet. Förvärvet av storposten av Com Hem skickar på nytt upp skuldsättningen och Kinnevik bör fortsätta sälja av tillgångar. 

Vad har ni för planer för resterande delen av Rocket internet?

”Det stämmer att vi sålde halva och bakgrunden är som du vet att vi distanserat oss mot Rocket efter att de fått en allt mer överlappande strategi med oss. Sedan kommenterar vi inte vilka affärer vi ska göra i förväg.”

Läs mer: Därför har Kinnevik slutat investera med Rocket Internet

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera