Annons

Därför värderingsrusar Kinneviks och Vostok New Ventures nätläkare

Cristina Stenbeck är storägare i Kinnevik, Ali Parsa är grundare och vd på Babylon Health, och Per Brilioth är vd på Vostok New Ventures.
Cristina Stenbeck är storägare i Kinnevik, Ali Parsa är grundare och vd på Babylon Health, och Per Brilioth är vd på Vostok New Ventures. Foto: Kollage. TT/Di
Den brittiska AI-läkaren Babylon växer rejält under viruskrisen, vilket ger avtryck i de svenska storägarnas portföljer. ”De andra bolagens tapp vägs upp av Babylon”, säger Per Brilioth som är vd för Vostok New Ventures.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Investmentbolaget Vostok New Ventures portfölj har tagit stryk av coronakrisen. 33 av 35 techbolag får sin värdering nedskriven.

Två innehav går alltså mot strömmen: det egyptiska mobilitetsbolaget SWVL och den brittiska nätläkaren Babylon.

Det senare – som är Vostok New Ventures enskilt största innehav – ökar dessutom med rejäla 31 procent vilket gör att den sammanlagda portföljnedgången stannar på knappa 6 procent.

”De andra bolagens tapp vägs upp av Babylon. De har nästan mer efterfrågan än de kan hantera”, säger Per Brilioth, som är vd för Vostok New Ventures.

Läs även: Vostok New Ventures första kvartal: Voi tynger – Babylon lyfter

Investmentbolagets andel på cirka 11 procent i Babylon värderas till knappt 2,6 miljarder kronor. 

Även Kinnevik har genom en rad investeringar seglat upp som en storägare i Babylon och har i dag en ägarandel på 16 procent.

Per Brilioth noterar att Babylon i ljuset av corona-pandemin får skjuts av makrotrender, men också av bolagets särskilda affärsmodell med en hög grad av automatisering i patientkontakten.

”Det finns en oerhört stor efterfrågan just nu kring vårdtjänster, oavsett om man tillhandahåller den fysiskt eller digitalt”, säger han.

Läs även: Svenska miljarder göder Babylon – värderas till 300 gånger omsättningen

Babylon är Europas mest välkapitaliserade nätläkare och hade i oktober i fjol tagit in knappt 6 miljarder kronor i riskkapital. Svenska Kry hade dock snäppet fler användare – med drygt 1,2 miljoner nedladdningar, enligt techsajten Sifted. 

Kry har liksom Babylon fått en rejäl skjuts av corona-pandemin och har nästan dubblat volymen i Europa i år, sade vd:n Johannes Schildt till Di Digital nyligen. Det svenska bolaget erbjuder nu sin plattform gratis till läkare i olika länder och planerar att fortsätta expandera geografiskt.

Men Babylon och Krys verksamheter skiljer sig delvis åt.

I hemlandet Storbritannien är Babylon ett konsumentvarumärke – som exempelvis Kry, Doktor.se och Min Doktor – och levererar den digitala tjänsten för NHS, det statliga brittiska sjukvårdssystemet. 

På andra marknader, som i USA och Asien, befinner man sig istället bakom kulisserna. Där är motparten inte konsumenterna, utan stora försäkringsbolag. I USA täcker de bland annat låginkomsttagare som tar del av programmen Medicare och Medicaid. 

”Lägre inkomstgrupper i de här länderna är väldigt utsatta för coronaviruset. Babylon ser en stor efterfrågan och försöker nu rulla ut sina produkter snabbare till den här typen av motparter. Dessutom har de byggt en specialtjänst som hanterar coronavirusets symptom.”

På den här tjänsten är trycket nu ”enormt”, enligt Vostok New Ventures-vd:n.

”Det är många som är intresserade av att skriva kontrakt. Bortom den här extrema volatiliteten som råder just nu finns också en större rörelse mot att vård och hälsa digitaliseras”, säger han.

Läs även: Intervju med Babylons grundare och vd: ”Vi gör läkare fem gånger mer effektiva”

Han understryker att Babylon i större utsträckning har valt en rent digitalt nisch än andra nätläkare, som förmedlar videosamtal mellan läkaren och patienten. Babylons fördel är att artificiell intelligens, AI, sköter grundarbetet med patienterna enligt Per Brilioth.

”Det är praktiskt och effektivt att både läkaren och patienten kan sitta hemma. Men om Babylon över huvud taget kopplar upp kunden mot en läkare så är diagnosen redan ställd. Det ger mycket mer hävstång på läkarens tid”, säger han.

Den här metoden för att sortera patienter – som kallas triage – är de inte ensamma om, medger Per Brilioth.

”Men kanske ligger de först och har kommit längst. Vår investeringsfilosofi kring Babylon är att den nätläkare som har mest data vinner. För den kommer att ställa rätt diagnos snabbast och billigast och få fler patienter, och mer data. Och då får man en igång en god cirkel”, säger han.

I fjol steg Babylons omsättning med över 170 procent till 5 miljoner pund, motsvarande 62 miljoner kronor. Vinsten landade på 0,3 miljoner pund, eller knappt 4 Mkr.

Läs även: Miljardmarknaden för nätläkare dubblas – så stor är kostnaden för skattebetalarna

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer