Ingen studsar ur stolen lika fort som Martin Lorentzon när man frågar honom om Spotify och börsen.
Det finns, och har aldrig funnits, en chans att Spotify ska till börsen, om man ska tro honom. Det är något han alltid har förnekat.
Senast på fredagen upprepade Martin Lorentzon sitt mantra, denna gång i Ekonomiekot. Uppgifterna om en börsnotering är helt ”tagna ur luften” och hälften av det medierna skriver är inte sant.
Okej.
Men då kanske han borde förmedla det till sin egen personal.
Låt mig rada upp några faktorer som talar för att Spotify ska börsnoteras:
1. Bolaget säger det själva. Financial Times rapporterade nyligen att bolaget för första gången bekräftade planerna att noteras i New York. Den som sa det var Alison Bonny, Spotifys kommunikationschef. Ett sensationellt uttalande givet den totala tystnad som omgivit bolagets finansiella framtid tidigare. Det hade varit kul att höra Martin Lorentzon förklara det i radiointervjun.
2. Spotify tror det själva. Börsen är med 60 procents sannolikhet Spotifys väg framåt, enligt den senaste årsredovisningen. Ska vi tro på den eller på bolagets styrelseledamot (och tidigare ordförande) Martin Lorentzon?
3. Ägarna bestämmer. Spotifys ägs till en klar majoritet av institutionella investerare. Dessa brukar efter cirka tio år leta efter ett sätt att räkna hem sin vinst. En börsnotering skulle låta Li Ka-shing, Northzone och andra tidigare investerare slå mynt av sin affär. (Daniel Eks andel motsvarar drygt 11 procent av Spotify, enligt vår senaste uppskattning.)
4. Spotify styrs redan som ett börsbolag. Varje kvartal avlägger vd:n Daniel Ek rapport till ägarna. Det har han gjort åtminstone sedan mitten på 2015. Det är inget anmärkningsvärt i sig – många onoterade bolag har den typen av rutiner – men det säger något om Spotifys avsikter. Streamingjättens lönekostnader sköt i höjden 2015 sedan Barry McCarthy, som tog Netflix till börsen 2002, rekryterats som finanschef.
Läs mer: Spotifys vd har ett brevlådebolag på Cypern
Till och med Spotify själva erkänner i ett uttalande efter grundarens intervju att börsen är ett alternativ.
Så varför driver Martin Lorentzon så envist sin egen linje om saken? Hans dementier har faktiskt ett antal logiska förklaringar:
1. Tystnad är kutym. Inget bolag snackar upp sin egen notering förrän det precis är på väg att ske. Det sista som sker är att styrelsen fattar ett beslut om att gå till börsen. Det beslutet kan föregås av flera års planering.
2. Att hajpa tjänar inget syfte. Spotify uppges överväga att listas i New York utan att ragga pengar från investerare på förhand. Därmed har man ännu färre skäl att väcka uppmärksamhet kring sin notering. Detta eftersom man inte behöver åka runt och övertala kapitalstarka personer att investera månaderna före.
3. Allt är inte klart. Spotify slöt nyligen två livsavgörande licensavtal med Universal och Merlin. Förhandlingarna med Sony och Warner pågår fortfarande. Martin Lorentzons uttalande kanske ger streamingjätten lite andrum vid förhandlingsbordet.
Läs mer: Därför går Spotify på köpräd inför börsdebuten
Allra mest känns Spotifys notering som ett nödvändigt ont. De måste ge sina investerare möjligheten att börja sälja av andelar.
Hade Martin Lorentzon fått bestämma hade bolaget säkert duckat från kvartalshetsen på aktiemarknaden. Kanske hade tjänsten till och med varit helt gratis, en idé som Spotify flörtade med alldeles i början.
"Vi vill inte att ni betalar", stod det på webbplatsen innan Spotify lanserades.
Var det Martin Lorentzon som skrev den texten? Cirka hälften av det han säger brukar nämligen visa sig stämma.
Läs mer: Daniel Ek har sålt aktier i Spotify för 300 miljoner
Allt om Spotifys köpräd inför börsnoteringen i Digitalpodden från den 10 maj:
https://embed.acast.com/digitalpodden/spotifyskoprad-fingerprintsusa-kopochbackingminds-perfekta-produkt
Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes.
Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.
Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev: