Hoppa till innehållet

”Därför vill Martin Lorentzon vilseleda om Spotifys framtid”

Enligt Martin Lorentzon ska Spotify inte alls till börsen. Men ska vi tro på honom eller hans egen kommunikationschef, undrar Di Digitals Sven Carlsson.

Di Digitals reporter Sven Carlsson.
Di Digitals reporter Sven Carlsson.

Ingen studsar ur stolen lika fort som Martin Lorentzon när man frågar honom om Spotify och börsen.

Det finns, och har aldrig funnits, en chans att Spotify ska till börsen, om man ska tro honom. Det är något han alltid har förnekat.

Senast på fredagen upprepade Martin Lorentzon sitt mantra, denna gång i Ekonomiekot. Uppgifterna om en börsnotering är helt ”tagna ur luften” och hälften av det medierna skriver är inte sant.

Okej.

Men då kanske han borde förmedla det till sin egen personal.

Låt mig rada upp några faktorer som talar för att Spotify ska börsnoteras:

1. Bolaget säger det själva. Financial Times rapporterade nyligen att bolaget för första gången bekräftade planerna att noteras i New York. Den som sa det var Alison Bonny, Spotifys kommunikationschef. Ett sensationellt uttalande givet den totala tystnad som omgivit bolagets finansiella framtid tidigare. Det hade varit kul att höra Martin Lorentzon förklara det i radiointervjun.

2. Spotify tror det själva. Börsen är med 60 procents sannolikhet Spotifys väg framåt, enligt den senaste årsredovisningen. Ska vi tro på den eller på bolagets styrelseledamot (och tidigare ordförande) Martin Lorentzon?

3. Ägarna bestämmer. Spotifys ägs till en klar majoritet av institutionella investerare. Dessa brukar efter cirka tio år leta efter ett sätt att räkna hem sin vinst. En börsnotering skulle låta Li Ka-shing, Northzone och andra tidigare investerare slå mynt av sin affär. (Daniel Eks andel motsvarar drygt 11 procent av Spotify, enligt vår senaste uppskattning.)

4. Spotify styrs redan som ett börsbolag. Varje kvartal avlägger vd:n Daniel Ek rapport till ägarna. Det har han gjort åtminstone sedan mitten på 2015. Det är inget anmärkningsvärt i sig – många onoterade bolag har den typen av rutiner – men det säger något om Spotifys avsikter. Streamingjättens lönekostnader sköt i höjden 2015 sedan Barry McCarthy, som tog Netflix till börsen 2002, rekryterats som finanschef. 

Läs mer: Spotifys vd har ett brevlådebolag på Cypern 

Till och med Spotify själva erkänner i ett uttalande efter grundarens intervju att börsen är ett alternativ.

Så varför driver Martin Lorentzon så envist sin egen linje om saken? Hans dementier har faktiskt ett antal logiska förklaringar:

1. Tystnad är kutym. Inget bolag snackar upp sin egen notering förrän det precis är på väg att ske. Det sista som sker är att styrelsen fattar ett beslut om att gå till börsen. Det beslutet kan föregås av flera års planering.

2. Att hajpa tjänar inget syfte. Spotify uppges överväga att listas i New York utan att ragga pengar från investerare på förhand. Därmed har man ännu färre skäl att väcka uppmärksamhet kring sin notering. Detta eftersom man inte behöver åka runt och övertala kapitalstarka personer att investera månaderna före.

3. Allt är inte klart. Spotify slöt nyligen två livsavgörande licensavtal med Universal och Merlin. Förhandlingarna med Sony och Warner pågår fortfarande. Martin Lorentzons uttalande kanske ger streamingjätten lite andrum vid förhandlingsbordet.

Läs mer: Därför går Spotify på köpräd inför börsdebuten 

Allra mest känns Spotifys notering som ett nödvändigt ont. De måste ge sina investerare möjligheten att börja sälja av andelar.

Hade Martin Lorentzon fått bestämma hade bolaget säkert duckat från kvartalshetsen på aktiemarknaden. Kanske hade tjänsten till och med varit helt gratis, en idé som Spotify flörtade med alldeles i början.

"Vi vill inte att ni betalar", stod det på webbplatsen innan Spotify lanserades.

Var det Martin Lorentzon som skrev den texten? Cirka hälften av det han säger brukar nämligen visa sig stämma.

Läs mer: Daniel Ek har sålt aktier i Spotify för 300 miljoner


Allt om Spotifys köpräd inför börsnoteringen i Digitalpodden från den 10 maj:

https://embed.acast.com/digitalpodden/spotifyskoprad-fingerprintsusa-kopochbackingminds-perfekta-produkt

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev:

Foto:

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera