Hoppa till innehållet

Därför vill vi ha kvinnliga AI-betjänter

Experterna verkar eniga: vi föredrar AI-system med kvinnliga röster. Men måste de ha smal midja och sug i blicken?

Anna heter den AI som vid årsskiftet tar plats i SEB:s kundtjänst.
Anna heter den AI som vid årsskiftet tar plats i SEB:s kundtjänst.Foto: Skärmdump

Tänk dig en kvinna som du har absolut makt över. En vacker, förstående kvinna som inte ställer några krav utan lyssnar på dig och servar dig outtröttligt oavsett hur du beter dig mot henne.

Kanske det är sådana undermedvetna drömmar som påverkat de, i huvudsak manliga, utvecklare som jobbar med artificiell intelligens, AI. Hur ska man annars förklara att AI-assistenten så ofta är en kvinna?

Från Amazons Echo, som aktiveras med tilltalsnamnet Alexa, till Microsofts Cortana, ursprungligen en halvnaken figur i spelserien Halo. Från Ikeas Anna, som servat möbeljättens kunder i mer än tio år, till SEB:s Amelia, som ska börja på bankens kundtjänst vid årsskiftet.

Och förstås Apples Siri (som visserligen har en manlig röst i Storbritannien), en lite tuffare tjej som ibland kan skämta till det eller ge ett uttryck av att veta mer än hon berättar. Alla är de kvinnor.

 

Kvinnan uppfattades som mer kompetent, trots att det inte fanns någon skillnad i hur assistenterna betedde sig.

 

”En kvinnlig avatar kan vara ett omedvetet val som speglar tillverkares värderingar eller basera sig på kundundersökningar. Men icke desto mindre är det en reproduktion av idén att kvinnor ska serva och hjälpa till”, säger Ellen Breitholtz, som forskar i lingvistik vid Göteborgs universitet och har undersökt hur datorer kan bli bättre på att förstå mänskligt språk.

IBM:s Watson är en man, döpt efter bolagets första vd Thomas J. Watson. Men den så kallade superdatorn är inte heller en assistent utan en hjärna som vinner frågesporter och löser cancerfall.

It-konsulten Tieto går emot strömmen med Alicia T, AI:n som bolaget nyligen valde in i en av sina ledningsgrupper. Till skillnad från de flesta assistenterna som hjälper till i hemmet och privatlivet ska Alicia T delta i beslutsfattandet i näringslivet.

Robotar som vårdar och tröstar oss riskerar däremot att ytterligare cementera könsrollerna.

Ett forskningsprojekt där bland annat Oxford University ingick skapade Samuela, en kvinnlig AI med uppgiften att lyssna, trösta och vara sällskaplig. På demovideon kommer människan, mannen, hem från kontoret, där den blonda och blåögda Samuela väntar som den lydigaste 50-talshusfrun redo att höra allt om mannens dag. Med överdrivet intresse lyssnar hon på mannens babbel om en ny kaffemaskin på kontoret och uppmuntrar honom med ”Oh dear”-suckar och följdfrågor.

Läs mer: Den svenska hackareliten från insidan

Stereotyper om kvinnliga och manliga sysslor är ändå inte den enda anledningen till att så många AI:s gestaltas som kvinnor. I en studie gjord av forskaren Karl Fredric MacDorman uppgav både män och kvinnor att de föredrog en kvinnlig röst när de kommunicerade med en dator. Hos kvinnorna kunde man också se en tydligt positivare reaktion till den kvinnliga rösten medan männens reaktioner inte visade på en tydlig preferens.

Många människor uppfattar robotar som hotfulla, säger Linda Johansson, forskare på Försvarshögskolan och författare till boken ”Äkta robotar”.

”Det kan vara så att det känns mindre hotfullt, mindre otäckt med en kvinna”, säger hon.

Det svenska bolaget Artificial Solutions har i 15 år byggt virtuella assistenter som främst jobbar som kundtjänst, bland dem Ikeas Anna. Forskningschef Rebecca Jonsson säger att de flesta kunderna vill ha en kvinna.

52 procent av Artificial Solutions AI:s är kvinnor, 34 procent män och resten androgyna eller till exempel djur.

”För flera år sedan gjorde vi en studie där vi byggde ett manligt och ett kvinnligt gränssnitt. Kvinnan uppfattades som mer kompetent, trots att det inte fanns någon skillnad i hur assistenterna betedde sig”, berättar Rebecca Jonsson.

Jag hoppas man undviker att flytta över alla stereotyper till en AI.

Å andra sidan verkar en kvinnlig AI locka fram människornas sämre sidor. När Linköpings universitet studerade hur tonåringar interagerar med AI:s blev det mer förolämpningar och verbala påhopp mot en AI med kvinnligt utseende. Tonåringarna var inte lika hårda mot den manliga AI:n.

Artificial Solutions märker samma fenomen hos sina produkter. De kvinnliga virtuella assistenterna får både mer grova kommentarer om sitt utseende men också frågor om att gifta sig.

Som i verkliga livet är de kvinnliga avatarernas utseende ett ständigt diskussionsämne. Företagets tidigare interna AI, Sol, var en blondin med en tajt ärmlös topp och sug i blicken.

”Det var lite spekulationer internt hur vi tyckte att hon såg ut. Jag tyckte kanske att hon var lite för häftig”, säger Rebecca Jonsson.

Läs mer: Därför är data det nya guldet i musikbranschen

När Annas utseende skulle uppdateras av ett franskt företag blev Ikea lite chockade av det första förslaget, berättar hon.

”Det var lite väl mycket blondinstereotypen, så Ikea bad om ett nytt förslag. Hon skulle se ut mer som vem som helst som man kunde träffa på varuhuset. Det är ju en digital representant för företaget.” 

Rebecca Jonsson tror att kvinnliga AI:s är en trend som gjort det lättare att marknadsföra nya produkter. Men hon tror att det kommer mer animerade fantasifigurer och könsneutrala avatars.

”Jag hoppas att man accepterar att en AI inte behöver vara av ett visst kön. Att man undviker att flytta över alla stereotyper till dem.”

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera