Hoppa till innehållet

Datainspektionen efter GDPR: "Viktigt att statuera exempel"

Företag som bryter mot den nya GDPR-lagen riskerar både att drabbas av höga böter och att förbjudas från att hantera personuppgifter. Datainspektionen kommer nu aktivt att leta efter syndare inom näringslivet. ”Vi får en större verktygslåda”, säger generaldirektören Lena Lindgren Schelin.

Lena Lindgren Schelin, generaldirektör på Datainspektionen.
Lena Lindgren Schelin, generaldirektör på Datainspektionen.Foto: Pontus Lundahl/TT och press.

Den nya, strängare dataskyddslagen GDPR kommer ställa högre krav på det svenska näringslivet att hantera personuppgifter på rätt sätt. Om man bryter mot reglerna är straffen dessutom betydligt mer kännbara än tidigare.

Ansvaret för att syna företagens GDPR-arbete och följa upp anmälningar från allmänheter ligger på Datainspektionen. 

”Nu har vi fått en större verktygslåda. Den stora skillnaden är att vi får besluta om sanktionsavgifter, i stället för att bara ge ett föreläggande. Många gånger har vi fått kritik för att den gamla personuppgiftslagen var tandlös. Vi har också sett exempel på aktörer som inte har rättat sig efter våra beslut”, säger generaldirektören Lena Lindgren Schelin till Di Digital.

Läs mer: Nu är de nya reglerna här – så tacklar techjättarna GDPR 

Datainspektionen har från och med i dag rätt att påföra bolagen en sanktionsavgift på uppemot 20 miljoner euro, motsvarande drygt 200 miljoner kronor, eller fyra procent av den globala årsomsättningen.

”Sanktionsavgifterna är med svenska mått mätt ganska höga. Alla medlemstater kommer tillsammans att ta fram en praxis för hur nivåerna ska se ut för olika typer av överträdelser, men troligtvis kommer de bli något högre än vad vi är vana vid i Sverige”, säger Lena Lindgren Schelin.

Det kan ta tid innan det finns en gemensam EU-praxis på plats. Tillsynsmyndigheternas beslut kan nämligen överklagas i domstol. En sådan process kommer alltså att krävas för att få till en gemensam rättslig vägledning. 

Läs mer: E-handelsprofilen: ”Hysterin kring GDPR är som millenniebuggen” 

Men redan nu går det att fastslå att de maximala bötesbeloppen sällan kommer dömas ut, enligt Lena Lindgren Schelin. För något mindre allvarliga överträdelser gäller nämligen en sanktionsavgift på 10 miljoner euro, motsvarande 100 Mkr, eller 2 procent av koncernens omsättning.

Förutom de ekonomiska straffen kan Datainspektionen också utfärda varningar och till och med förbjuda företag från att hantera personuppgifter.

”Det kommer att vara viktigt att statuera exempel. Det handlar om att visa respekt för de företag som faktiskt har investerat en massa pengar, resurser och tid för att bringa ordning och reda i sina system. Det är en trovärdighetsfråga att identifiera de aktörer som inte tar GDPR på allvar”, säger Lena Lindgren Schelin.

Datainspektionen kommer både följa upp tips från konsumenter och genomföra egna granskningar av företag. Dessutom har näringslivet en skyldighet i GDPR-lagen att själva rapportera dataintrång eller läckage av personuppgifter till myndigheten.

Läs mer: Våg av ”GDPR-brev” spås skölja över storbolagen 

”Vi ska försöka identifiera de stora riskområdena, till exempel verksamheter som hanterar stora mängder eller särskilt känsliga personuppgifter. Där kan vi göra mest nytta. Det finns ingen anledning att springa efter alla. Det kommer vi inte att klara av och jag tror heller inte att det får så stora förebyggande effekter”‚ säger Lena Lindgren Schelin.

Datainspektionen har under det senaste året fått ökade ekonomiska anslag och resurser från regeringen. Parallellt med tillsynsuppdraget ska myndigheten fortsätta att ge rådgivande stöd till näringslivet om GDPR.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera