Datainspektionen inleder en ny granskning av Google och den här gången använder man sig av de nya hårda reglerna i GDPR.
Det var i fredags som myndigheten startade 80 tillsynsärenden inom olika sektorer. Då sa man att det handlade om privata vårdgivare, kollektivtrafik, fackförbund, teleoperatörer, försäkringsbolag och banker.
Men nu har Datainspektionen alltså gått på Google. I fredags skickade myndigheten en skrivelse till sökjätten där man begärde svar om varför bolaget inte tagit bort flera sökresultat.
Läs mer: Datainspektionen efter GDPR: "Viktigt att statuera exempel"
Upprinnelsen är ett äldre rättsfall där Datainspektionen utredde Google och tvingade bolaget att ta bort eller filtrera sökresultat eftersom myndigheten anser att man som enskild person har rätt att "bli glömd" och inte hittas via sökmotorer.
Google vägrade och Datainspektionen drog bolaget inför domstol, där myndigheten fick delvis rätt men ärendet är överklagat.
Läs mer: Datainspektionen inleder första GDPR-kontrollerna – de ska granskas
Men enligt Datainspektionen verkar det alltså som att Google struntat i att ta bort sökträffarna.
”Vi har fått indikationer på att Google inte filtrerat bort flera sökresultat”, säger Olle Pettersson, som är jurist och ansvarig utredare på Datainspektionen.
Och nu trappar man alltså upp kriget mot sökjätten med hjälp av GDPR. Därmed hotas Google av böter på upp till fyra procent av globala årsomsättningen. Förra året omsatte företaget nästan 276 miljarder kronor, vilket enligt Di Digitals beräkningar skulle innebära en bot på drygt 11 miljarder kronor.
Läs mer: GDPR-anmälningarna flödar in – då ska du slå larm
Enligt Olle Pettersson är sanktionerna på bordet, eftersom de kan användas av myndigheten enligt GDPR.
”Det handlar först om att fastställa vad som hänt. Om något som skett är felaktigt, så får vi se vilka korrigerande befogenheter som är nödvändiga att tillgripa för att få till en rättelse”, säger han.
GDPR-bestämmelserna ger myndigheten större muskler eftersom man fått mer pengar av regeringen. Det gör att fler bolag nu hotas av Datainspektionens utredningar, något som alltså kan stå dem dyrt.
I och med att vi har GDPR nu har myndigheten fått mer pengar och vi har därför möjlighet att följa upp fler bollar”, säger Olle Pettersson.
"Vi anser oss ha avindexerat alla de länkar som krävts av oss, och vi är i kontakt med Datainspektionen för att diskutera detta", säger en talesperson från Google i en kommentar till Di Digital.