Det var i april 2016 som Europaparlamentet och Europarådet antog den nya allmänna dataskyddsförordningen (GDPR). Syftet med lagen är att stärka skyddet för privatpersoner vid behandling av personuppgifter. I maj 2018 träder den nya lagen i kraft och för många företag och organisationer innebär den ökade komplexitet stora utmaningar.
Svenska DPOrganizer som grundades 2015 säljer en mjukvarulösning som hjälper företag att hantera de utmaningar som GDPR innebär.
“Det är en ny men snabbt växande marknad”, säger Egil Bergenlind, grundare och vd på DPOrganizer.
Nu tar bolaget in 30 miljoner kronor i sin största investeringsrunda hittills.
Leder rundan gör den nordiska venture capital-investeraren Industrifonden. Även Creades investerar, tillsammans med de befintliga investerarna Soläng Invest och Inbox Capital. Det nya kapitalet skall främst användas för att stärka upp produkt- och techteamet i Stockholm.
Läs även: DPOrganizer fyller kassan – går från 4 till 50 medarbetare
“Den här rundan ger oss ännu bättre chanser att växa i hög takt och expandera globalt. Det var en chans som vi inte kunde missa. Särskilt med tanke på de partners vi får in i och med Industrifonden som har bra nätverk, erfarenhet och kompetens när det gäller att bygga bolag”, säger Egil Bergenlind.
Med mindre än ett halvår kvar tills den nya lagen träder i kraft har efterfrågan på företagets produkt ökat kraftigt. Egil Bergenlind är förtegen om omsättningen för 2017 men säger att företagets omsättning har tiofaldigats och att antalet anställda har ökat från 4 till 40 personer bara under de senaste tolv månaderna. Under det senaste räkenskapsåret som avluftades i augusti 2016 omsatte DPOrganizer 126 000 kronor.
Han är inte orolig för att intresset för dataskydd skall avta efter att lagen trätt i kraft nästa år - tvärtom.
“Vi har bara sett toppen av isberget. GDPR träder i kraft i maj 2018, men det är först då som marknaden börjar. Det är ännu förvånansvärt få bolag som känner till vad det här innebär och att det inte är något som man måste hantera bara en gång. Vår intäkt kommer från att vi hjälper bolag att leva med det här regelverket över tid”, säger Egil Bergenlind.
GDPR är ett europeiskt regelverk, men det berör inte bara europeiska företag. I en undersökning genomförd av revisionsfirman PwC i USA svarade 77 procent av de tillfrågade amerikanska företagen att de planerade att spendera mer än en miljon dollar på GDPR.
“Vartenda bolag som vänder sig till den europeiska marknaden påverkas av det här regelverket. Det har verkligen global räckvidd”, säger Egil Bergenlind som menar att DPOrganizer har potential att nå 100 miljoner kronor i årlig återkommande omsättning på ett par års sikt.
“För de närmsta åren så har vi fullt fokus på GDPR. Som bolag så är nästa steg för oss att gå till 100 miljoner i årlig återkommande omsättning. Sedan får vi se hur snabbt vi kommer dit, men vi siktar högt”, säger Egil Bergenlind.