Annons

Dataspelsbolagens börsvärden rusar: ”Svensk paradgren”

”De har haft ett väldigt högt förvärvstempo som jag tror kommer att skruvas upp ännu mer nu”, säger förvaltaren Erik Sprinchorn om spelbolagens starka 2020. (Till vänster Embracers spel ”Metro Exodus”).
”De har haft ett väldigt högt förvärvstempo som jag tror kommer att skruvas upp ännu mer nu”, säger förvaltaren Erik Sprinchorn om spelbolagens starka 2020. (Till vänster Embracers spel ”Metro Exodus”). Foto: Press/Hampus Andersson
Svenska spelbolag har haft ett urstarkt 2020. Hittills i år har de åtta största bolagen på Stockholmsbörsen ökat sitt börsvärde med 203 procent.  ”De har haft ett väldigt högt förvärvstempo som jag tror kommer att skruvas upp ännu mer nu”, säger Erik Sprinchorn, förvaltare på Tin Fonder.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Pandemiläget som världen befunnit sig i under året har skakat om världsekonomin ordentligt och flera sektorer har varit under hårt tryck. 

För den svenska spelsektorn har det däremot varit i stora delar en spikrak färd uppåt. Vid årets början var de åtta största spelutvecklarna på Stockholmsbörsen värda runt 50 miljarder kronor, nu uppgår det till 152 miljarder kronor, med siffror avlästa på måndagsförmiddagen.

”Det är en fantastisk framgångshistoria i en bransch som är något av en svensk paradgren. Det är sysselsättning, kassaflöden, tillväxt och värden. Det har varit en enorm utveckling”, säger Erik Sprinchorn, förvaltare på Tin Fonder.

Siffrorna talar sitt tydliga språk om marknadens attityd mot spelbolagen. Bland bolagen på listan har flera sett sina börskurser stiga med flera hundra procent i år.

Hur mycket inflödet av nya spelare under karantäntiderna har lyft de olika spelbolagen varierar, enligt Erik Sprinchorn.

Paradox har stått starkt med sina renodlade strategi- och managementspel där de har en lojal kundbas. Jag tror inte att de har upplevt någon särskild 'covidboost'.”

Fondförvaltaren pekar på att förvärvstrenden breder ut sig i sektorn som helhet, ett exempel är Lars Wingefors livsverk Embracer vars aktiekurs stigit 145 procent under året. Börsvärdet är cirka 74 miljarder kronor – medan det i jämförelse uppgår till 68 miljarder för ett klassiskt industribolag som Boliden.

”Embracer har byggt en decentraliserad struktur som fortfarande är i ett tidigt skede. Bolaget har ett flera olika affärsområden som har ganska mycket autonomi och kan driva egna förvärvsagendor.”

”Saber som Embracer köpte tidigare i år består av duktiga entreprenörer med nätverk och enorm tillväxthunger. De har redan genererat flera affärer.”

Fondförvaltaren tror att Embracers strategi med uppköp fortsätter. Bolaget tog nyligen in knappt 6 miljarder kronor i en riktad emission, där Canada Pension Plan Investment Board stod för en tredjedel av pengarna.

”Embracer har haft ett väldigt högt förvärvstempo som jag tror skruvas upp ännu mer nu.”

Även Embracers sektorkollega Stillfront, vars aktiekurs stigit med 191 procent under året till ett börsvärde på cirka 37 miljarder kronor, har flaggat för framtida förvärv. I september skruvade bolagets vd Jörgen Larsson upp tillväxtmålet från 4 miljarder för utgången av 2022 till 10 miljarder i nettoomsättning 2023. 

Erik Sprinchorn ser likheter mellan spelutvecklarna och en annan svensk framgångssaga: Assa Abloys klassiska förvärvsresa, där bolaget brottades med ett hårt integreringsarbete innan det fick en effektiv struktur. Han menar att spelsektorn har helt andra förutsättningar för att tackla problemen som kan uppstå med ett snabbt förvärvstempo. 

”Det här är bolag som sysslar med ettor och nollor som har skapat sin produkt av kod. Den kan du kopiera och distribuera hur många gånger som helst utan någon större kostnad. Det viktiga är att det man köper är bra varumärken som har kvalitet i produkterna och att de är duktiga affärsmän och entreprenörer man får in i gruppen. Det är inte utan risk, men den är betydligt mindre än när analoga bolag går på uppköpsfärd.”

Bränslet för spelbolagen stavas innehåll, enligt Erik Sprinchorn. 

”Det är många dataspelsbolag som känt sig manade eftersom det finns digitala distributionsplattformar som Steam och Epic. Alla har dock inte lyckats bygga varumärken och tillräckligt stora kundbaser, vilket gör att det finns kvalitetsprodukter där ute att förvärva till rimliga priser”, säger Erik Sprinchorn.

Tomas Otterbeck, analytiker på Redeye.
Tomas Otterbeck, analytiker på Redeye. Foto: Press

Även Tomas Otterbeck, teknikanalytiker på Redeye, stämmer in i hyllningskören. Han menar att spelbranschen har varit något av en säker hamn under krisen, men flaggar för att det kan vara dags att ta höjd för en överhettning bland bolagens aktier.

”Investerarkollektivet har letat sig till branscher som har gynnats under krisen och det har varit gynnsamt för sektorn. Och många av spelbolagen har gått enormt starkt rent resultatmässigt. Ur ett investerarperspektiv har vissa aktiekurser gått upp väl mycket vilket tyder på en hausse i branschen.”

Han räknar också med att förvärven fortsätter i ett snabbt tempo.

”Det som Stillfront och Embracer till viss del har levt på kortsiktigt kan liknas vid en arbitragehandel. Spelbolag som är onoterade har en tendens att värderas betydligt lägre än vad de gör på börsen. Direkt när Lars Wingefors eller Jörgen Larsson köper ett bolag så går aktien upp, de köps till bra multiplar på resultatet. Jag tror att det fortsätter med fart och fokus på förvärv av onoterade bolag.”

Analytikern tycker sig se tydliga signaler om vart branschen är på väg.

”Det är dags att ta utvecklingen av VR-tekniken på allvar. Det börjar komma mer dedikerat innehåll för tekniken. Globala jättar släpper titlar framåt och kostnaden för konsumentprodukter inom VR börjar komma ned på rimliga nivåer som tilltalar en massmarknad. När de stora namnen i branschen börjar satsa på tekniken så kommer det att ta fart”, säger Tomas Otterbeck.

Läs Johan Wendels kommenterar: Efter supersuccén – dags att lämna farmarligan 

Fotnot: VR står för virtual reality och baseras på en virtuell värld. Användaren tar på sig ett par VR-glasögon eller en hjälm som är kopplad till en simulerad plats där datateknik låter användaren interagera med objekt. 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer