Annons

Dataspelsbranschen larmar: Utbildningarna räcker inte – skriande behov

Foto: Pressbild/Eric Bergh (kollage).
I över ett decennium har svenska dataspelsutvecklare lanserat spel som gjort succé världen över. Men trots satsningar på fler utbildningsplatser blir bristen på inhemsk arbetskraft alltmer skriande, enligt Per Strömbäck, talesperson på Dataspelsbranschen. Och görs inte mer riskerar det svenska spelundret att förlora sin unika position.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Per Strömbäck beskriver trenden han ser som ”det största hotet”. Det finns människor som vill arbeta i dataspelsbranschen, och det finns arbetsplatser som behöver dem, men flaskhalsen stavas utbildningsplatser.

”Det har alltid varit hög efterfrågan på studenterna, men utbildningssystemet har inte byggts ut i takt med att arbetsmarknaden och efterfrågan har vuxit. Så de tendenser som har varit nästan hela tiden har intensifierats.”

Ett exempel är Valla folkhögskola i Linköping som hösten 2020 startade en dataspelsutbildning i samarbete med East Sweden Game, ett centrum för dataspelsutvecklare i Östergötland. Utbildningen erbjöd i höstas 18 platser, men de som sökte var ungefär dubbelt så många. Först nu har man dubblerat antalet platser till terminsstarten hösten 2021. Det har sett ut på liknande sätt i andra delar av Sverige. 

Per Strömbäck poängterar att det gjorts bra insatser politiskt och att både dataspelsutbildningarna och utbildningsplatserna har blivit fler de senaste åren, men att de behöver bli ännu fler, snabbt.

”Om vi inte klarar av att skala upp, att göra tillräckligt bra spel, och att vara konkurrenskraftiga internationellt, då är det inte säkert att Sverige klarar av att behålla sin position.”

Den svenska dataspelsbranschen går fortsatt på högvarv. Bolag som Malmöbaserade Massive har lyckats landa jätteprojekt som utvecklandet av det nya Star Wars-spelet, och de studenter som tar sig igenom nålsögat och examineras från utbildningarna runt om i landet är mycket attraktiva på arbetsmarknaden – både i Sverige och internationellt. 

”Nu har vi ju den förmånliga situationen att Sverige är bland de bästa i världen på spel, och det ska vi värna. Men jag är bekymrad över kompetensfrågan. Det är den som håller oss tillbaka nu”, säger Per Strömbäck.  

Läs även: Hård kamp inom svenska mångmiljardindustrin – dataspelsbolagen blickar utomlands

Brist på nyckelkompetens kan ha en rad allvarliga konsekvenser för dataspelsbolagen, säger Per Strömbäck. Spelprojekt kan bli försenade eller få sämre kvalitet eftersom bolagen tvingas till kompromisser och behöver programmera spel annorlunda. Bolagen riskerar då på sikt att förlora konsumenter till utländska utvecklare som ligger mer i framkant i området.

”Spelarna har mycket att välja på, de vill ha det bästa och vi vill ha så bra förutsättningar som möjligt för att överträffa deras förväntningar. Lyckas vi inte med det kommer de att lägga sin tid och sina pengar på något annat.”

Inom andra kreativa yrken inom konst och musik anställs endast en liten del av alla nyexaminerade studenter. Förhållandet inom dataspelsbranschen är det omvända. Enligt en sammanställning från Dataspelsbranschen får cirka 90 procent av studenterna jobb inom sex månader efter examination. Vissa årskullar på vissa skolor har sett 100 procent av sina elever få jobb.

”De skattepengar som går in i utbildningarna får man tillbaka gemensamt i form av högre löner och därmed högre skatter och arbetsgivaravgifter, samt starkare konkurrenskraft. Så vi vill gärna se att alla delar av utbildningssystemet hänger med i arbetsmarknadens takt.”

Eftersom det inte kommer tillräckligt med ny arbetskraft ur det svenska utbildningssystemet hårdnar också konkurrensen om de största talangerna. Bolagen blickar därför utomlands eller köper upp sina konkurrenter för att säkra kompetensen.

Nu vill Per Strömbäck se mer pengar och resurser till skolorna som utbildar spelutvecklare.

”Utbildningar är inte den snabbaste lösningen för ökad arbetskraft, för det tar ju några år att utbilda. Men det är klart att den enskilt mest effektiva åtgärden är mer resurser till utbildningssystemet.”

Läs även: Spelutvecklarens dunderår – anställda får dela på 13 miljoner

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer