På tisdagen presenterade branschorganisationen Dataspelsbranschen årets upplaga av rapporten Spelutvecklarindex. Rapporten visar att den svenska spelbranschen har fortsatt gott om ånga i maskinen och totalt ökade antalet anställda med 558 personer medan antalet företag ökade med 51 stycken. Totalt är 4267 personer anställda på svenska spelstudior.
”Det korta svaret är att vi gör så himla bra spel. Just nu är vi i en fas där spelbolag har funnits och etablerat sig i drygt tio år bolag och vi har en stor kompetens med många seniora personer. Några av dem skapar egna bolag. Vi har också en bredd av spelbolag som andra länder saknar, förutom kanske USA”, säger Johanna Nylander, ansvarig för samhällsfrågor på Dataspelsbranschen.
Sedan är det inte bara de stora bolagen som drar.
”Om man tar bort de fem största bolagen från vårt index växer branschen fortfarande med 23 procent. Så det är en hälsosam utveckling och inte bara beroende av jättar som Mojang och King”, säger hon.
Läs mer: Så kan Sverige bli bäst i världen på dataspel
Antalet anställda kvinnor ökade med 21 procent jämfört med 2015 och uppgick till totalt 786 kvinnor. Det är 18,4 procent av den totala sysselsättningssiffran.
Jenny Nordenborg, grundare till spelstudion Neat Corporation, har i flera år arbetat för att få fler kvinnor att börja jobba inom spelbranschen. Genom att driva Women in Games i Stockholm och varje månad bjuda in till lunch och mer därtill försöker hon ändra status quo i spelbranschen.
”Jag gör detta för att jag är helt övertygad om att en tillförsel av kvinnor och diversifiering av vår talangpool ger svenska spelbranschen ytterligare en edge, ytterligare untapped erfarenheter, kreativitet och kunskap som män helt enkelt inte besitter”, säger Jenny Nordenborg i ett meddelande.
Även Dataspelsbranschen ser att det fortfarande finns mer att göra för att attrahera fler kvinnor.
”Vi har mycket kvar att göra innan branschen är ens någorlunda jämställd. Men det är glädjande att ökningen är så stor, att så många kvinnor ser dataspel som ett bra alternativ på arbetsmarknaden. Detta trots att det generellt sett är svårt att hitta personer med rätt kompetens oavsett kön. Det visar att företagens ansträngningar att locka fler kvinnor ger resultat”, säger Dataspelsbranschens ordförande Per Strömbäck.
Branschens totala omsättning uppgick till 12,4 miljarder kronor under 2016 vilket var en ökning på 6 procent jämfört med året före.
Läs mer: Egmonts Nordisk Film Games köper in sig i Avalanche Studios