Annons
Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

De vill bygga världens snabbaste databas – tar in 35 miljoner

Starcounters Per Edström, Kristoffer Lundegren, Sanna Bäckström, Stefan Edqvist och Dan Skatov.
Starcounters Per Edström, Kristoffer Lundegren, Sanna Bäckström, Stefan Edqvist och Dan Skatov. Foto: Pressbild.
Starcounter har som mål att utveckla världens snabbaste databas med sin teknologi. Nu tar bolaget in 35 miljoner kronor av bland andra Industrifonden.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Stockholmsbolaget Starcounter har under de senaste tio åren utvecklat en ny databasteknik för att bygga affärssystem. Enligt bolaget har de en teknik som klarar av många miljoner gånger högre transaktionshastigheter än vad traditionella databaser gör. 

Nu arbetar bolaget med tillämpad artificiell intelligens för att bygga de kognitiva system som får applikationerna att tala med varandra. För att satsa mer på produktutvecklingen krävs det mer kapital.

Bolaget har hittills tagit in 25 miljoner kronor av bland andra Industrifonden. Nu har bolaget tagit in ytterligare 35 Mkr av existerande ägare varav en anonym investeringsfamilj går in med mest pengar. Utöver de ägs bolaget av grundaren och serieentreprenören Joachim Wester, Industrifonden, bolagets personal, samt affärsänglar, däribland Mikael Runhem, grundare av framgångssagan Episerver. 

“Vi hade en fantastisk resa med Episerver. År 2010, när bolaget såldes hade vi mer än 800 partners i 30 länder, 34 000 utvecklare och mer än 8 800 kunder. Vi ser en liknande resa men mångfalt större nu när Starcounter lyfter och ger sig ut på marknaden”, säger Fredrik Uhrström, styrelseordförande i Starcounter som även var ordförande i Episerver tidigare.

Läs även: Miljardvärdering för Neo Technology när Almi säljer av 

Starcounters teknik används av mindre och mer nischade aktörer i affärssystemsbranschen, som konkurrerar med jättar som SAP och Oracle. Bolagets teknik används av slutkunder som till exempel Gekås Ullared och Adtoma, som ansvarar för annonserna på alla Bonniers sajter.

Sedan lanseringen för två år sedan har bolaget investerat i att få en produkt som fungerar. Bolaget som under 2016 hade en omsättning på cirka 10 Mkr gjorde samtidigt en förlust på 19 Mkr. Nu vill Starcounters intäktschef Kristoffer Lundegren se till att öka försäljningen. 

”Nu ser vi att det funkar så då vill vi gå ut bredare. Vi har tidigare i år satt upp vårt USA-kontor i Palo Alto som vi har goda förhoppningar om. Men nu ska vi investera mer i vårt sälj- och marknadsteam.”


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post