Hoppa till innehållet

De vill bygga världens snabbaste databas – tar in 35 miljoner

Starcounter har som mål att utveckla världens snabbaste databas med sin teknologi. Nu tar bolaget in 35 miljoner kronor av bland andra Industrifonden.

Starcounters Per Edström, Kristoffer Lundegren, Sanna Bäckström, Stefan Edqvist och Dan Skatov.
Starcounters Per Edström, Kristoffer Lundegren, Sanna Bäckström, Stefan Edqvist och Dan Skatov.Foto: Pressbild.

Stockholmsbolaget Starcounter har under de senaste tio åren utvecklat en ny databasteknik för att bygga affärssystem. Enligt bolaget har de en teknik som klarar av många miljoner gånger högre transaktionshastigheter än vad traditionella databaser gör. 

Nu arbetar bolaget med tillämpad artificiell intelligens för att bygga de kognitiva system som får applikationerna att tala med varandra. För att satsa mer på produktutvecklingen krävs det mer kapital.

Bolaget har hittills tagit in 25 miljoner kronor av bland andra Industrifonden. Nu har bolaget tagit in ytterligare 35 Mkr av existerande ägare varav en anonym investeringsfamilj går in med mest pengar. Utöver de ägs bolaget av grundaren och serieentreprenören Joachim Wester, Industrifonden, bolagets personal, samt affärsänglar, däribland Mikael Runhem, grundare av framgångssagan Episerver. 

“Vi hade en fantastisk resa med Episerver. År 2010, när bolaget såldes hade vi mer än 800 partners i 30 länder, 34 000 utvecklare och mer än 8 800 kunder. Vi ser en liknande resa men mångfalt större nu när Starcounter lyfter och ger sig ut på marknaden”, säger Fredrik Uhrström, styrelseordförande i Starcounter som även var ordförande i Episerver tidigare.

Läs även: Miljardvärdering för Neo Technology när Almi säljer av 

Starcounters teknik används av mindre och mer nischade aktörer i affärssystemsbranschen, som konkurrerar med jättar som SAP och Oracle. Bolagets teknik används av slutkunder som till exempel Gekås Ullared och Adtoma, som ansvarar för annonserna på alla Bonniers sajter.

Sedan lanseringen för två år sedan har bolaget investerat i att få en produkt som fungerar. Bolaget som under 2016 hade en omsättning på cirka 10 Mkr gjorde samtidigt en förlust på 19 Mkr. Nu vill Starcounters intäktschef Kristoffer Lundegren se till att öka försäljningen. 

”Nu ser vi att det funkar så då vill vi gå ut bredare. Vi har tidigare i år satt upp vårt USA-kontor i Palo Alto som vi har goda förhoppningar om. Men nu ska vi investera mer i vårt sälj- och marknadsteam.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera