Hoppa till innehållet

De drar in 6 miljarder på livsmedel på nätet

Matleverantören Martin & Servera har i det tysta seglat upp som ett av Sveriges största e-handelsbolag med 200 lastbilar på vägarna. Bolaget sålde livsmedel till offentliga inrättningar, snabbmatskedjor och krogar för 13 miljarder kronor i fjol, varav närmare hälften på nätet.

Kristina Ossmark, marknadsdirektör, och Sven Demtz-Helin, finanschef och vice vd på Martin & Servera.
Kristina Ossmark, marknadsdirektör, och Sven Demtz-Helin, finanschef och vice vd på Martin & Servera.Foto: Martin & Servera

Den senaste veckan har Di Digital rapporterat om att livsmedelshandeln på nätet vuxit med hela 40 procent det senaste året. Mathem, Mat.se, Coop Online och de andra nätbutikerna sålde därmed livsmedel för drygt 4 miljarder kronor under 2015.

Summan är ansenlig, men utgör endast 1,5 procent av den totala livsmedelsmarknaden.

Den är även betydligt mindre än vad Martin & Servera drar in på att sälja livsmedel på nätet till restauranger och offentliga inrättningar.

Nu ser vi hur enskilda krogar blir bättre på e-handel.

I fjol omsatte bolaget närmare 13 miljarder kronor och hade ett resultat på 333 Mkr, enligt preliminära siffror som Di Digital fått ta del av. Cirka 45 procent av alla beställningar gjordes på nätet i fjol, motsvarande en omsättning på närmare 6 miljarder kronor.

”Sett till omsättning på nätet är det nog inte så många som är större än oss”, säger bolagets finanschef och vice vd Sven Demtz-Helin.

Martin & Servera uppstod 2012, när grossistbolaget Martin Ohlsson gick samman med Axel Johnsonsfärens bolag Servera Restaurang och Storkök. Bolaget ägs idag till 70 procent av Axel Johnson och 30 procent av familjen Oldmark.

Idag har man cirka 10 000 kunder. Bland dessa finns hälften av landets kommuner, kedjor som Burger King och Choice Hotels samt tusentals privata caféer och krogar. Maten körs ut med hjälp av 200 lastbilar, varav hälften är egenägda av Martin & Servera. 

Läs mer: Tripadvisor fick nobben i miljardstrid om Bookatable

Koncernen började ta emot beställningar på nätet redan i mitten av 90-talet. Och fram till i fjol förlitade man sig fortfarande på ett avskalat gränssnitt som integrerades direkt med bolagets affärsssystem.

”Men i höstas lanserade vi en ny e-handelsplattform som fungerar på mobil och surfplattor så väl som i PC”, säger Kristina Ossmark, marknadsdirektör på Martin & Servera.

Martin & Serveras lager i Halmstad. Man har ägen egna lager i Årsta, Umeå, Norrköping och Västerås.

Hon och finanschefen tror att den nya tjänsten kan innebära att andelen beställningar som sker på nätet ökar, från 45 procent till över 50 procent redan i år.

”Historiskt är det offentliga kunder och kedjor som Burger King och Espresso House som varit bra på att beställa på nätet. Nu ser vi hur enskilda krogar blir bättre på e-handel”, säger finanschefen Sven Demtz-Helin.

Andra fördelar med nya sajten är:

  • Den har en sökmotor. Om man söker på ”oxfile” kan man sortera på pris, ta del av olika kampanjer, eller begränsa sig till variabler som ekologisk eller närodlat.
  • Den är mer visuell, med bilder på 60 procent av alla matvaror. Användaren får även mer information om produkten och märkningar.
  • Den sparar inköpslistor på produkter man köper löpande, eller produkter som behövs för en viss meny.
  • Den kommer med rekommendationer på produkter som är populära, i säsong eller som säljs till extrapris.

Trots storsatsningarna tror Kristina Ossmark inte att nätet kommer ta över helt. 

”De restaurangkunder som använder nätet handlar mest sina basvaror där och sedan ringer de fortfarande när de ska beställa färskvaror och specialprodukter. Vi hoppas näthandeln ökar sin andel, men tror att telefonkontakten fortsätter vara viktig för dialogen med våra kunder”, säger hon.

Läs mer:  Axfood ratar uppköp - laddar för e-handelsoffensiv

Vid sidan av Martin & Servera är Axel Johnson även huvudägare i börsjätten Axfood, med Hemköp och Willys. Axfood har utvecklat en egen e-handelsplattform som ska lanseras skarpt i maj i år.

Läs mer: "I USA är det Amazon som utmanar livsmedelsjättarna"

Koncernen genomgår just nu en omfattande digitalisering och har bland annat instiftat ett innovationsprogram som heter Axlab.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera