För två år sedan lanserade Sana Labs en utbildningsplattform, nu har bolaget gått samman med finansiären Leksell Social Ventures för att lansera en ny SFI-utbildning baserad på AI-teknik. Samarbetet sker i regi av SFI-aktören Iris.
Att AI-satsningen släpps samtidigt som gymnasie- och universitetsutbildningar börjar bedriva distansundervisning är, enligt Sana Labs vd Joel Hellermark, en slump.
Vad covid-19 gör i stor utsträckning är att accelerera det här paradigmskiftet.
”Det har varit planerat sedan tidigare. Men vår roll på Sana Labs har aldrig varit viktigare än vad den är nu. Den största utmaningen nu är att tillgodose en digital, skalbar och individanpassad utbildning. Enda sättet att göra det är att använda sig av AI för att mäta deltagarnas kunskaper. Även om det här var planerat har det här gjort att vi behövt skala upp signifikant mycket snabbare än planerat”, säger Joel Hellermark.
Statistik från Skolverket om att knappt 4 av 10 elever slutför sin SFI-utbildning förde ihop samarbetstrion Sana Labs, Leksell Social Ventures och Iris.
När det gäller integration är det klart att allt börjar med språket.
Leksell Social Ventures har länge engagerat sig i integrationsfrågor och en frågeställning som investeringsbolaget haft är hur de kan bidra till att förbättra det svenska SFI-systemet.
”När det gäller integration är det klart att allt börjar med språket, har du språket är det möjligt att tillgodogöra en yrkesutbildning, då får du ett jobb, och får du det har du resurser att skaffa dig en bostad”, säger Laurent Leksell, grundare av Leksell Social Ventures.
För Sana Labs har individanpassad utbildning alltid varit huvudfokus.
”Varför vi varit fokuserade på utbildning från början är för att vi ser det som ett metaproblem. Kan man förbättra utbildningen kan man förbättra integrationen, sjukvården och skolsystemet”, säger Joel Hellermark.
I den nya AI-plattformen genomför eleverna först ett adaptivt prov för identifikation av kunskapsnivå, därefter skräddarsys utbildningen efter vad eleven har lätt eller svårt för. I realtid rekommenderas nästa fråga, förklaring, video eller annat typ av innehåll för att i varje interaktion se till att varje elev lär sig så mycket som möjligt.
”Dagens SFI-utbildning är oberoende av elevernas förförståelse, de får exakt samma lärobok och går framåt i samma takt. Vi har fokuserat på hur vi kan ta utbildning från att vara 'one size fits all’ till att vara helt individanpassad på ett skalbart sätt”, säger Joel Hellermark.
Framför allt hoppas Sana Labs på att förkorta utbildningstiden med bättre resultat samt att få fler att genomföra hela utbildningen. En ökad individanpassning av SFI-utbildningen är även ett av förbättringsområdena som Skolinspektionen presenterade i sin granskning av SFI 2018.
”I dag ligger incitamenten fel där man satsar på att hålla kvar deltagarna länge snarare än att titta på resultat. Vi hoppas kunna halvera tiden det tar för deltagarna att genomföra utbildningen och ta dem ut på arbetsmarknaden ännu snabbare”, säger Joel Hellermark.
Hur kommer intresset för digital distansundervisning att se ut när man kan gå tillbaka till traditionell undervisning?
”Kan man visa att det här kan ge bättre resultat än den klassiska klassrumsmodellen får man hoppas att det kvarstår ett intresse även efter covid-19 att fortsätta med den här modellen. Såväl Sana Labs som Leksell Social Ventures ser detta som ett första av flera appliceringsområden där man kan, tillsammans med samarbetspartners som Iris, effektivisera utbildning relaterat till viktiga samhällsfunktioner”, säger Laurent Leksell.
”Vad covid-19 gör i stor utsträckning är att accelerera det här paradigmskiftet och bolag som hade tänkt göra det här skiftet över ett par år tvingas nu göra det på ett par veckor”, säger Joel Hellermark.