Hoppa till innehållet

De får 19 EU-miljoner för att göra tvätten smartare

Startupbolaget Mimbly kopplar på en box på tvättmaskinen för att göra den smartare. Nu ger EU:s fond för gröna innovationer 19 miljoner i bidrag till Göteborgsbolaget.

Mimblys vd och medgrundare Isabella Palmgren.
Mimblys vd och medgrundare Isabella Palmgren.Foto: Fotograf, Patrik Olsson.

Genom innovationen Mimbox som kopplas in på vanliga, kommersiella tvättmaskiner återvinns upp till 70 procent av vattnet och sparas energi. Dessutom filtreras mikroplaster filtreras bort när syntetiska kläder tvättas så att de inte förs ut i vattnet.

Boxen är uppkopplad genom Sakernas internet och användarna kan därigenom få information om besparingar på miljö och kostnader.

Bolaget grundades av Chalmersstudenterna Isabella Palmgren och Daniel Colunga 2016 och vann Di Digitals event Female Founders 2018. I början av året tog Mimbly in 8,5 miljoner kronor i sin första externa finansieringsrunda.

Läs mer: Gör tvättmaskiner smarta – tar in miljoner inför lanseringen

Läs mer: Mimbly kammade hem pitchsegern under Female Founders

Nu får Mimbly som ett av 64 bolag anslag av Europeans Innovation Councils fond för gröna innovationer. Bidraget på 19 miljoner kronor är till för ett projekt som löper under två år.

”Med denna finansiering i ryggen kommer fullt fokus ligga på att kommersialisera Mimboxen. Vi har flertalet kunder som väntar på sina produkter och vi kommer efter de kommande piloterna att starta produktion, där vi redan har en riktigt bra produktionspartner i Sverige”, säger Isabella Palmgren, vd och medgrundare i ett uttalande.

Mimbly är på väg med en pilot för sin produkt. 22 kunder, där bland annat Coor Facility management, Lundbergs och Stena fastigheter ingår, ska ha skrivit upp sig enligt bolaget. Tillsammans ska kunderna representera över 11 000 tvättstugor. 

”Mimbly presenterar en kostnadseffektiv lösning för att minska vår påverkan inom tre viktiga områden, energi, vatten och utsläpp av mikroplaster”, meddelar Stefan Sernefors tjänstespecialist på Coor Facility Management.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera