De får 19 EU-miljoner för att göra tvätten smartare
De får 19 EU-miljoner för att göra tvätten smartare
Genom innovationen Mimbox som kopplas in på vanliga, kommersiella tvättmaskiner återvinns upp till 70 procent av vattnet och sparas energi. Dessutom filtreras mikroplaster filtreras bort när syntetiska kläder tvättas så att de inte förs ut i vattnet.
Boxen är uppkopplad genom Sakernas internet och användarna kan därigenom få information om besparingar på miljö och kostnader.
Bolaget grundades av Chalmersstudenterna Isabella Palmgren och Daniel Colunga 2016 och vann Di Digitals event Female Founders 2018. I början av året tog Mimbly in 8,5 miljoner kronor i sin första externa finansieringsrunda.
Läs mer: Gör tvättmaskiner smarta – tar in miljoner inför lanseringen
Läs mer: Mimbly kammade hem pitchsegern under Female Founders
Nu får Mimbly som ett av 64 bolag anslag av Europeans Innovation Councils fond för gröna innovationer. Bidraget på 19 miljoner kronor är till för ett projekt som löper under två år.
”Med denna finansiering i ryggen kommer fullt fokus ligga på att kommersialisera Mimboxen. Vi har flertalet kunder som väntar på sina produkter och vi kommer efter de kommande piloterna att starta produktion, där vi redan har en riktigt bra produktionspartner i Sverige”, säger Isabella Palmgren, vd och medgrundare i ett uttalande.
Mimbly är på väg med en pilot för sin produkt. 22 kunder, där bland annat Coor Facility management, Lundbergs och Stena fastigheter ingår, ska ha skrivit upp sig enligt bolaget. Tillsammans ska kunderna representera över 11 000 tvättstugor.
”Mimbly presenterar en kostnadseffektiv lösning för att minska vår påverkan inom tre viktiga områden, energi, vatten och utsläpp av mikroplaster”, meddelar Stefan Sernefors tjänstespecialist på Coor Facility Management.