Hoppa till innehållet

De får in 375 miljoner till sina begagnade mobiler

Finska Swappie, som säljer begagnade mobiltelefoner på nätet, tar in 375 miljoner kronor i nytt kapital för att expandera i Europa. Bolaget är sedan tidigare etablerat i Sverige.

Sami Marttinen, vd och medgrundare på Swappie.
Sami Marttinen, vd och medgrundare på Swappie.

Den finska startupen Swappie – som köper, reparerar och säljer begagnade Iphone-mobiler – fortsätter sin snabba tillväxtresa.

Mellan 2018 och 2019 fyrdubblade bolaget sin omsättning till drygt 320 miljoner kronor. Bolaget uppger även att man såg en femfaldig ökning av sina nettointäkter i april och maj – mitt under brinnande covid-19-pandemi – jämfört med samma period i fjol.

Bolaget är i dag etablerat i Finland, Sverige, Danmark och Italien. Men Swappie planerar nu att expandera verksamheten till fler länder i Europa som Tyskland, Irland, Portugal och Nederländerna.

För att lyckas med det tar bolaget nu in 375 miljoner kronor, eller 35,8 miljoner euro, i riskkapital. En av investerarna är TESI, en slags finsk motsvarighet till Industrifonden i Sverige. Även befintliga delägare som Lifeline Ventures, Reaktor Ventures och Inventure är med på tåget. 

”Vi tror att det finns en enorm tillväxtmöjlighet för Swappie. Smartphone-marknaden i Europa är värd över 100 miljarder euro, medan använda och renoverade telefoner bara utgör drygt 10 procent av marknaden. Endast en av fyra telefoner säljs i dag på nytt”, säger Tony Nysten, investeringsansvarig på TESI i Finland.

Investerijngen innebär att Swappie nu tagit in totalt närmare 450 Mkr, eller 42,5 miljoner euro, i sina så kallade a- och b-rundor. Även Telia Ventures, med chefen Heikki Mäkijärvi, är sedan tidigare en minoritetsägare i Swappie.

Läs mer: Telia investerar Spotify-miljarder i nya startups 

Swappie grundades 2016 av Sami Marttinen, som är vd, och Jiri Heinonen, som är marknadschef. Visionen var att erbjuda nya telefoner av hög kvalitet till överkomliga priser – och samtidigt värna om miljön. I praktiken handlar det om att köpa in begagnade Iphones, renovera dem med hjälp av den senaste tekniken och sedan sälja dem i en egen nätbutik direkt till kund med en 12-månaders garanti.

”I takt med att konsumenterna blir mer medvetna om hur stor miljöpåverkan deras inköp har, förväntar vi oss att se en mycket större efterfrågan på högkvalitativa, renoverade smarta telefoner. Eftersom vi renoverar varje enhet själva, i vår egen fabrik, kontrollerar vi hela värdekedjan. Det innebär att vi kan leverera telefoner av högsta kvalitet, med garanti, till ett mycket lägre pris jämfört med en ny telefon”, säger Sami Marttinen.

Bolagets huvudkontor ligger i Helsingfors och där har Swappie även en egen renoveringsfabrik. Swappie uppger sig ha över 260 anställda från 31 olika länder. Under de kommande 12 månaderna planerar man att anställa ytterligare 400 personer över hela Europa.

Läs mer: Säljer begagnade mobiler för hundratals miljoner – lyfter i krisen

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera