Hoppa till innehållet

De flyttar risken för leverantörer – om butiken går i konkurs

Föråldrade transaktionsmetoder är fortfarande ett bekymmer i detaljhandeln. Det tycker Ola Levin, grundaren till Future of Retail som har utvecklat en digital handelsplattform som ska riva väggarna mellan varuleverantörer och återförsäljare. Nu tar bolaget in 8 miljoner för att rulla ut produkten på bred front. ”Det är en unik tjänst”, säger Ola Levin.

Ola Levin, grundare till Future of Retail.
Ola Levin, grundare till Future of Retail.

De senaste åren har digitala betallösningar i handeln mellan konsumenter och butiker blivit vanligare. Men den andra sidan av affären – mellan butiker och leverantörer – sitter fortfarande fast i den förgångna, enligt Ola Levin. 

”På kort tid har det hänt ofantligt mycket med tighta och strömlinjeformade lösningar i detaljhandeln. Men där vi är på konsumentsidan är vi ljusår från på leverantörssidan.”

I dag finns det stora risker i de traditionella upplägg där leverantör skickar varor till butik och sedan ställer ut en faktura på varornas värde, säger han. Det kan ofta dröja mellan 30-90 dagar innan leverantören får betalt, något Ola Levin ser som en stor risk. 

”Om återförsäljaren skulle gå omkull med obetalda fakturor till leverantören så hamnar hela lagervärdet i konkursboet. Det var en av anledningarna till hela idén, att bygga en tryggare och smidigare lösning för en digital och modern konsignation.”

Plattformen som bolaget har tagit fram erbjuder bland annat en digital betallösning för konsignation, en finansiell term som något förenklat betyder att en såld vara tillhör den första säljaren, i det här fallet leverantören, till dess att den har sålts till konsumenten. Däremellan hanteras varan av en butik. 

Enligt ett avtal som ingår i Future of Reatils plattform ska leverantören alltså äga delar av eller hela butikens lager. 

Med hjälp av handelsplattformen kan leverantörerna även följa sina varor i realtid och istället få betalt direkt när varan blir såld. 

”Levererade varor registreras och laddas upp i handelsplattformen. Den dagen någon handlar en vara i butik så säkras betalningen till leverantörerna direkt.”

På betalningen tar Future of Retail en transaktionsavgift och tjänar alltså själva på affären. 

”Hela konceptet är en branschstandard på marknader som i USA, men är ännu inte ett etablerat i Sverige i någon större skala.”

Ola Levin grundade bolaget i april i år och har sedan dess knutit ett ”hundratal” kunder till plattformen. 

”Vi har en uppsjö med kunder, sedan i våras när vi lanserade produkten på marknaden. Det är alltifrån börsnoterade bolag till mindre aktörer. På väldigt kort tid har det skapat otroligt mycket affärer och affärsmöjligheter.”

Future of Retail tar nu in 8 miljoner från investmentbolaget Wellstreet, som även äger andelar i bolaget. 

Varför tar ni in pengar nu?

”Vi ska nå ut till fler kunder och drifta plattformen. Sedan har vi också ett mål i att utveckla affären med en ny låneverksamhet som vi siktar på att lansera om ett halvår. Det handlar egentligen om att stötta de kunder vi arbetar med i dag rent finansiellt.”

Hur länge räcker dem?

”I bästa fall kommer vi inte behöva göra en till investeringsrunda. Med utvecklingen vi har nu kommer intäkterna bli starkare och vi kommer nå ett bra resultat.” 

Bolaget har ett intäktsmål och det finns en kravbild från investeraren, säger han, men understryker samtidigt att huvudfokus ligger på att koppla fler företag till plattformen. 

Namnet ‘Future of Retail’ gör ju minst sagt anspråk på framtiden?

”Från början var det projektnamnet, men vi tyckte att det passade. Det är många som slänger sig med liknande termer men vi känner att vi har belägg för det. Som entreprenör begår man tjänstefel om man inte tror på det man gör. Det är kaxigt, men man måste sticka ut lite också.”

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera