Hoppa till innehållet

De går ihop för att motverka app-beroende: ”Dags för ett nytt perspektiv”

Fyra digitala bolag bildar Time Well Spent Sweden, som ska främja ett hälsosammare förhållningssätt till våra appar och telefoner. ”Det är inte alla digitala tjänster som får folk att må bättre”, säger talespersonen Tove Blomgren.

Time Well Spent Swedens talespersoner: Tove Blomgren och Hoa Ly.
Time Well Spent Swedens talespersoner: Tove Blomgren och Hoa Ly.Foto: Press

Under hösten har det som kallas uppmärksamhetsekonomin blivit allt mer kontroversiell. Kritiken gäller hur stora plattformar som Facebook använder olika knep för att sluka så mycket av vår uppmärksamhet, och därmed skärmtid, som möjligt.

Nu får den amerikanska organisationen Time Well Spent en svensk falang. Syftet är att belysa vikten av att inte tappa kontrollen över sina digitala vanor.

”Många av tjänsterna handlar om att maximera tiden på en viss plattform”, säger Hoa Ly, en av initiativtagarna och till vardags medgrundare av terapiappen Shim.

”En undersökning på 200.000 personer visade att över hälften använde tjänsterna mer än de själva ville. Det är dags för ett nytt perspektiv i teknikbranschen.”

Läs mer: Är Facebook vår tids tobaksbolag?

Shim står tillsammans med bolagen Lifesum, Mindfulness Appen, Matching ID och Doberman bakom Tim Well Spent Sweden. Kommunikationsbyrån Horseboy medverkar också som kreativ partner.

”Alla jag känner som jobbar med design för att de vill kunna förbättra eller förenkla andras liv. Det som börjar bli tydligt de senaste åren är att inte alla digitala tjänster får folk att må bättre. Tvärtom kan man känna sig mer distraherad, ensam eller missnöjd ju mer tid man tillbringar framför skärmen”, säger Tove Blomgren, creative director på Doberman.

Hon påpekar att det finns gott om appar som hjälper användaren uppnå hälsosamma mål som rör träning, meditation eller liknande – det vill säga ”beteendepåverkan på ett bra sätt.”

”Samtidigt vänder många spel och sociala plattformar våra egna belöningssystem mot oss”, säger Tove Blomgren.

Ett starkt vanebildande mobilspel är den svenska succé-titeln Candy Crush, som ges ut av speljätten King. Andra exempel är flödena på Instagram och Twitter, som aldrig tar slut oavsett hur länge användaren scrollar. Eller Facebooks notifieringsfunktion.

Läs mer: Lifesum växer fort: ”Vår strategi är att bli större i USA” 

Time Well Spent grundades ursprungligen i USA av den tidigare Google-medarbetaren Tristan Harris, en framstående röst i den allt mer kritiska diskursen kring techbolagen.

Även Justin Rosenstein, Facebook-designern som uppfann plattformens gilla-knapp, stödjer rörelsen.

”Vi älskar teknik. Vi bygger digitala tjänster själva. Tekniken har enorma möjligheter att förbättra livet för oss människor. Vi tror att den här debatten kan hjälpa oss att undvika baksidorna”, säger Hoa Ly.

Time Well Spent Swedens tre tips för ett mer ”medvetet teknikanvändande”:

1. Reflektera över vad på din telefon som tar mest tid.

Du behöver inte sluta med det helt, men prova att minska ner på det du inte tycker känns så värdefullt i efterhand.  

2. Höj tröskeln för appar du använder för mycket. 

Flytta bort dom från telefonens hemskärm. Eller ta bort apparna och använd tjänsterna från mobilens webbläsare.  

3. Ladda telefonen utanför sovrummet.

På så vis undviker du att scrollande blir det första och sista du gör varje dag.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera