Annons

De går ihop för att motverka app-beroende: ”Dags för ett nytt perspektiv”

Time Well Spent Swedens talespersoner: Tove Blomgren och Hoa Ly.
Time Well Spent Swedens talespersoner: Tove Blomgren och Hoa Ly. Foto: Press
Fyra digitala bolag bildar Time Well Spent Sweden, som ska främja ett hälsosammare förhållningssätt till våra appar och telefoner. ”Det är inte alla digitala tjänster som får folk att må bättre”, säger talespersonen Tove Blomgren.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Under hösten har det som kallas uppmärksamhetsekonomin blivit allt mer kontroversiell. Kritiken gäller hur stora plattformar som Facebook använder olika knep för att sluka så mycket av vår uppmärksamhet, och därmed skärmtid, som möjligt.

Nu får den amerikanska organisationen Time Well Spent en svensk falang. Syftet är att belysa vikten av att inte tappa kontrollen över sina digitala vanor.

”Många av tjänsterna handlar om att maximera tiden på en viss plattform”, säger Hoa Ly, en av initiativtagarna och till vardags medgrundare av terapiappen Shim.

”En undersökning på 200.000 personer visade att över hälften använde tjänsterna mer än de själva ville. Det är dags för ett nytt perspektiv i teknikbranschen.”

Läs mer: Är Facebook vår tids tobaksbolag?

Shim står tillsammans med bolagen Lifesum, Mindfulness Appen, Matching ID och Doberman bakom Tim Well Spent Sweden. Kommunikationsbyrån Horseboy medverkar också som kreativ partner.

”Alla jag känner som jobbar med design för att de vill kunna förbättra eller förenkla andras liv. Det som börjar bli tydligt de senaste åren är att inte alla digitala tjänster får folk att må bättre. Tvärtom kan man känna sig mer distraherad, ensam eller missnöjd ju mer tid man tillbringar framför skärmen”, säger Tove Blomgren, creative director på Doberman.

Många spel våra egna belöningssystem mot oss

Hon påpekar att det finns gott om appar som hjälper användaren uppnå hälsosamma mål som rör träning, meditation eller liknande – det vill säga ”beteendepåverkan på ett bra sätt.”

”Samtidigt vänder många spel och sociala plattformar våra egna belöningssystem mot oss”, säger Tove Blomgren.

Ett starkt vanebildande mobilspel är den svenska succé-titeln Candy Crush, som ges ut av speljätten King. Andra exempel är flödena på Instagram och Twitter, som aldrig tar slut oavsett hur länge användaren scrollar. Eller Facebooks notifieringsfunktion.

Läs mer: Lifesum växer fort: ”Vår strategi är att bli större i USA” 

Time Well Spent grundades ursprungligen i USA av den tidigare Google-medarbetaren Tristan Harris, en framstående röst i den allt mer kritiska diskursen kring techbolagen.

Även Justin Rosenstein, Facebook-designern som uppfann plattformens gilla-knapp, stödjer rörelsen.

”Vi älskar teknik. Vi bygger digitala tjänster själva. Tekniken har enorma möjligheter att förbättra livet för oss människor. Vi tror att den här debatten kan hjälpa oss att undvika baksidorna”, säger Hoa Ly.

Time Well Spent Swedens tre tips för ett mer ”medvetet teknikanvändande”:

1. Reflektera över vad på din telefon som tar mest tid.

Du behöver inte sluta med det helt, men prova att minska ner på det du inte tycker känns så värdefullt i efterhand.  

2. Höj tröskeln för appar du använder för mycket. 

Flytta bort dom från telefonens hemskärm. Eller ta bort apparna och använd tjänsterna från mobilens webbläsare.  

3. Ladda telefonen utanför sovrummet.

På så vis undviker du att scrollande blir det första och sista du gör varje dag.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies