Hur man vinner en valrörelse med hjälp av sociala medier? Vad behövs för att skapa mer mångfald i svenska techbolag och hur ska AI kunna hjälpa Sveriges skolungdomar? Det är några av frågorna vi ska försöka besvara under Techsöndag i Almedalen.
Den 1 juli drar årets upplaga av Almedalen igång och det är även Moderaternas dag. På Di:s scen kommer Di Digital hålla i pekpinnen under eftermiddagen med ett stort antal gäster.
Det är valår och då är det inte mer än rätt att kickstarta Techsöndag med en diskussion om fake news, digitala kanaler, och den nya tidens valkampanj med bland annat SVT:s vd Hanna Stjärne och pr-proffset Per Schlingmann.
Läs även: Visby nästa! Så hittar du till oss i Almedalen
Senare under dagen kommer startupgrundaren och Shanghai-bon Tom Xiong besöka Di:s scen för att diskutera möjligheterna och utmaningarna att driva startupbolag i Kina.
”Den stora grejen som hela världen verkar missuppfatta är att kineser är inte längre är den där klassiska gruppen med reseledare och åker runt i buss till turistattraktioner. Den moderna generationen kineser är progressiva, en 27-åring i Shanghai är mer lik en 27-åring i Stockholm än den äldre generationen. Men de stora bolagen missar dem. De vänder sig hellre till mainstream än till den här gruppen på 200 miljoner som kräver ett mer västerländskt sätt”, säger Tom Xiong.
Han berättar även om när alla svenska mediejättar ville köpa tv.nu samma vecka och hur bolaget, med Tom Xiong som vd, växte från 4 miljoner kronor i omsättning till 40 Mkr på fem år.
Missa inte chansen att ta del av våra gästers erfarenheter och visioner för framtiden!
14:00 Är rätt budskap i sociala medier nyckeln till valseger – om den nya tidens valkampanj
Inför presidentvalet i USA 2016 såg det enligt opinionsundersökningar ut som att Hillary Clinton skulle bli nästa president. Men dagen innan valet publicerade Meltwater en rapport som visade att Donald Trump hade mycket större stöd i sociala medier.
Med osäkerheten kring opinionsundersökningar så har kollen på sociala medier ökat till höstens riksdagsval i Sverige. Hur kommer de politiska partierna att nyttja de nya möjligheterna? Är det 2018 som influencers kliver in i valkampanjerna och vilka risker medför det?
Medverkande: PR-profilen Per Schlingmann, Sophie Hedestad, marknadschef på media intelligence-företaget Meltwater och SVT:s vd Hanna Stjärne.
14:45 Hotet mot det svenska innovationsklimatet – så stärker vi förutsättningarna för kvinnliga grundare
I fjol fick kvinnliga grundare mindre än 1 procent av riskkapitalet som gick till svenska techbolag. I samma veva publicerades en rapport om investerarna, vetande eller ovetande, rankar män och kvinnor olika trots liknande prestationer. Samtidigt pekar det mesta på att bolag med större mångfald, både i ledning och längre ned i organisationen, lyckas bättre.
Medverkande: Anna Urombi, vd på Add Truly (NTL), Magnus Liungman, vd på Doctrin (NTL) och Anna Edwall vid Vinnovas innovationsledning.
Läs även: Anna Urombi är årets Female Founder
15:15 Edtech och vägen mot en utbildning anpassad för varje elevs specifika behov
Behöver verkligen skolan bli mer digitala verktyg eller är kateterundervisning att föredra? I höst kommer ett pilotprojekt att dra igång för att erbjuda vissa skolor digitala läromedel med artificiellt intelligenta övningar. För borde inte undervisningen vara mer individuellt anpassad till varje elev? Och hur ska man lyckas lära eleverna programmering när lärarna inte ens förstår hur man gör?
Medverkande: Joel Hellermark, vd på Sana Labs, Hubert Kjellberg NE, Hanna Moisander på Hey Code, samt Matilda Wiklund, lektor i pedagogik vid Örebro universitet.
16:00 Den röda digitala revolutionen – om hot och möjligheter i Kina
Kinesiska techjättar som Alibaba och Tencent har bevisat att Kinas hemmamarknad inte är att underskatta när det kommer till köpkraft. Med 700 miljoner smartphone-användare i Kina och en växande startupscen finns det stora möjligheter för de som kan hantera konkurrensen. Däremot kan kulturen sätta käppar i hjulet för amerikanska och europeiska bolag som försöker slå sig in på en av världens största marknader.
Medverkande: Serieentreprenören och poddprofilen Tom Xiong
Läs även: Startupgrundaren Tom Xiong sommarpratar i Sveriges Radio
16:25 Vilka är Sveriges nya techbolag? Om AI-revolutionen inom bank och finansvärlden!
Det amerikanska AI-bolaget IP soft har fått en rad banker som kunder för sin AI-assistent, däribland svenska SEB och Nordnet. Anders Borg, som är rådgivare till bolaget, avslutar Di Techsöndag med en vision om framtidens bank och finans. Även möjlighet att ställa frågor!
Medverkande: Anders Borg, före detta finansminister, styrelseproffs och rådgivare på IP soft.
Moderatorer: Di Digitals Mimi Billing, Fredrik Björkman och Jonas Leijonhuvud.
Twitter: #techsöndag #dialmedalen
Hela Techsöndag sänds live på Digital.di.se. Mer information om programmet här.