Hoppa till innehållet

De gör upp om segern i pitchtävlingen på Female Founders

Smarta larm stora som en femkrona, en box som återvinner och renar vatten, upplevelser i virtual reality och en app som fixar hemleverans av tvätt. Det väljer publiken och juryn mellan i pitchtävlingen på Di Digitals event Female Founders.

De pitchar på Female Founders 2018. Från vänster medurs: Lovisa Nordberg, grundare Washaway, Isabella Palmgren, grundare Mimbly, Emma af Robson, grundare Warpin, Elin Elkehag, grundare Stilla.
De pitchar på Female Founders 2018. Från vänster medurs: Lovisa Nordberg, grundare Washaway, Isabella Palmgren, grundare Mimbly, Emma af Robson, grundare Warpin, Elin Elkehag, grundare Stilla.

På Di Digitals event Female Founders som går av stapeln den 17 april på Epicenter i Stockholm är allt ljus på kvinnliga grundare.

Eventet är en mötesplats för kvinnliga makthavare, investerare och entreprenörer i den svenska techsektorn.

Ett av huvudnumren är pitchtävlingen på scen. I år var ansökningarna mer än dubbelt så många som förra året, då drönarbolaget Globhe tog hem segern

Fyra bolag har valts ut för att tävla om juryns och publikens gunst. Vinnaren direktkvalificerar sig till en plats i den tredje upplagan av Di Digital Startup Tour som går av stapeln i höst.

Juryn består av Anna Söderholm, investment manager på Almi Invest som är Sveriges mest aktiva investerare i unga tillväxtbolag, Ulrika Saxon som är styrelseproffs och vd för Bonnierkoncernens investeringsarm Bonnier Ventures, Susanna Campbell, styrelseproffs och ordförande för stiftelsen Norrskens investeringskommitté och Indra Sharma som är Venture Lead på riskkapitalbolaget EQT EQT +3,72%Dagens utveckling Ventures.

Female Founders leds av Di Digitals Mimi Billing och kommer att sändas live via Di TV. Eventet är fullsatt men det går att ställa sig i väntelista här.

Här är bolagen som pitchar på Female Founders den 17 april:

Mimbly – återvinner vatten, sparar energi och fångar mikroplaster

Isabelle Palmgren, grundare av Mimbly.
Isabelle Palmgren, grundare av Mimbly.Foto: Fotograf, Patrik Olsson

Gör: Utvecklar vattenåtervinningssystemet Mimbox som är en add-on till alla tvättmaskiner oavsett märke som gör att uppemot 90 procent av vattnet kan återvinnas, energi sparas och mikroplaster fångas upp.
Grundades 2016 av:
Isabella Palmgren och Daniel Colunga
Finansiering:
Egenfinansierade

Läs mer: Hon vill nå Ikeas kunder med sin uppfinning 

Stilla – låter kunderna vakta prylar med smarta larm stora som femkronor

Elin Elkehag, grundare av och vd för Stilla
Elin Elkehag, grundare av och vd för StillaFoto: Press

Gör: Med ett rörelselarm stort som en femkrona kopplad till en app kan Stillas användare vakta alltifrån datorer till väskor. Går någon iväg med prylen triggar det appen i mobilen. I höstas började larmet säljas i den amerikanska telekomjätten AT&T:s flaggskeppsbutiker i San Francisco, Boston och Chicago.
Grundades 2015 av:
Elin Elkehag
Finansering:
Har tagit in omkring 13 miljoner kronor från svenska och amerikanska affärsänglar, däribland Zound Industries vd Pernilla Ekman och förre Tele2-vd:n Thomas Ekman.

Läs mer: Svenska Stilla sluter avtal med AT&T  

Warpin – lotsar varumärken ut i den virtuella världen

Patrick Buckau och Emma af Robson, Warpins grundare.
Patrick Buckau och Emma af Robson, Warpins grundare.Foto: Press

Gör: Levererar produkter, tjänster och upplevelser inom virtual reality och augmented reality och hjälper kunder att etablera sig inom immersive tech. Sedan starten har Warpin haft kunder som H&M, Hunkydory och Trygga Barnen.
Grundades 2016 av: Emma af Robson, Patrik Buckau och Caroline Roth.
Finansiering: Har tagit in 6,5 miljoner kronor från bland annat H&M-arvingen Tom Perssons Comade Sthlm och från H&M-familjens investeringsbolag DIG Investment.

Läs mer: H&M-arvinge investerar i deras VR-bolag 

Washaway - hämtar och lämnar tvätt med en app

Grundarteamet på Washaway: Lovisa Nordberg, Joakim Aronsson, Jakob Markryd
Grundarteamet på Washaway: Lovisa Nordberg, Joakim Aronsson, Jakob MarkrydFoto: Press

Gör: Med inspiration från San Francisco, matleveransappar och matkassebolag vill Washaway digitalisera tvättandet genom en on-demand-app. Kvällstid kan kunderna få tvätten hämtad, tvättad och levererad till dörren, oavsett om de är hemma eller inte.
Grundades 2017 av:
Lovisa Nordberg, Jakob Markryd och Joakim Aronsson
Finansiering: Egenfinansierade

Lena Apler på scen under Female Founders 2017.
Lena Apler på scen under Female Founders 2017.Foto: Jonas Eng

På Female Founders koras dessutom årets viktigaste kvinnliga grundare. Förra året gick titeln till Lena Apler som har grundat den digitala nischbanken Collector, vars börsvärde i dag ligger på omkring 10 miljarder kronor.

Läs mer: Rösta på Sveriges viktigaste kvinnliga grundare 2018

Intervjuer på scen under dagen:

Sophia Bendz – fram till 2014 var global marknadsföringschef för Spotify. I dag är hon investeringsrådgivare på riskkapitalbolaget Atomico som 2017 stängde en av Europas största fonder på över 6 miljarder kronor. I hennes privata portfölj finns svenska startupbolag som Digiexam, Sana Labs, Karma, Bokio och Greta.

Läs mer: Sophia Bendz: Därför kommer nästa gigant från Europa 

Anna Stenberg – tidigare toppchef på MTG och numera techinvesterare och grundare av Wes som rekryterar kvinnliga ledare till ledningar och styrelser.

Läs mer: Anna Stenberg: "Vi hjälper kunderna bli medvetna" 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera