Hoppa till innehållet

De gör upp om segern på Female Founders i New York

På fredagen går Di Digitals event Female Founders av stapeln i New York, i samarbete med Svensk-Amerikanska Handelsskammaren SACCNY:s konferens Executive Women's Conference. Två amerikanska startupbolag står mot två svenska i en pitchtävling med ett fint pris.

De pitchar på Female Founders i New York. Från vänster medurs: Lisa Lindvall, medgrundare The Fit, Karoline Beronius, medgrundare Addressya, Mai Vu, grundare Maivino, och Tanya Van Court, grundare Goalsetter.
De pitchar på Female Founders i New York. Från vänster medurs: Lisa Lindvall, medgrundare The Fit, Karoline Beronius, medgrundare Addressya, Mai Vu, grundare Maivino, och Tanya Van Court, grundare Goalsetter.

Tanya Van Court förlorade en miljon dollar när it-bubblan sprack i början av 2000-talet. Det var också då hon insåg att även om hon hade utbildning och en närvarande familj, hade hon inte fått lära sig hur man hanterar pengar.

”Jag tänkte att det inte kommer hända med mina framtida barn”, säger Tanya Van Court, grundare och vd för sparjänsten Goalsetter med bas i New York.

Hon började tidigt prata med sina tre barn om investeringar, och när hennes ena dotter fyllde 9 år var det enda hon önskade sig att öppna ett investeringskonto.

”Många barn i dag växer upp med att ha väldigt mycket, men uppskattar samtidigt inte alla saker. Alla jag pratade med inför att jag startade Goalsetter sa att de känner sig fångna i en konsumtionskarusell”, säger Tanya Van Court.

Hon gjorde en marknadsundersökning bland 500 mammor, och 2 av 3 sa att deras barn hade för mycket saker.

Goalsetter är en tjänst där barn istället kan spara. Dels genom att de får gåvor i form av pengar, att föräldrarna sparar och att de själva sätter in pengar till saker de vill ha eller uppleva.

”Man kan välja mellan tre mål. Sparande, utbildning och ’rolighetsfonden’”, säger Tanya Van Court.

I tjänsten finns också frågesport, memes och gifar som förklarar grundläggande privatekonomi för barn.

”Det är som att barnkanalen Nickelodeon möter fintech”, beskriver Tanya Van Court det som.

Goalsetter har i dag 30 000 användare och samarbeten med skolor i New York och Boston samt med ideella organisationer. Tanya Van Court pratar också med företag som är intresserade av att ge sina anställda ett sparande på Goalsetter som en del av deras personalförmåner.

”Vi tjänar pengar på prenumerationer, en dollar för varje gåva till ett specifikt sparmål och intäktsfördelning av placering av pengar”, säger hon.

Hittills är Goalsetter finansierat genom såddinvesteringar från två olika acceleratorprogram, affärsänglar och pengar från familj och vänner.

Tanya Van Court förbereder sig inför pitchen i kväll med att öva, och fick nyligen göra det på tv i det kända amerikanska pitchprogrammet Shark Tank.

I pitchtävlingen på Female Founders och Executive Women’s Conference, som äger rum på Gateway i New York City på fredagen, möter hon Mai Vu, grundare av vinbolaget Maivino.

Läs även: Svensk-Amerikanska Handelskammaren i New York tar Di Digitals event Female Founders till USA

Mai Vu jobbade tidigare på en reklambyrå och fick idén till att börja sälja vin för ett par år sedan när hon hade köpt en ”bag in box”. 

”Jag började undersöka vinmarknaden och uppfattningen av boxat vin är att det är billigt och inte så bra”, säger Mai Vu.

Vinmarknaden i USA domineras av tre-fyra stora spelare som levererar 70 procent av allt vin.

”Vin i dag handlar mer om produkt än kvalité”, säger Mai Vu.

Hon kom fram till att det fanns ett sätt att leverera vin med hög kvalité, men till ett rimligt pris – nämligen i förpackningar av återvinningsbar plast. Och direkt till kund. 

I juni förra året slutade hon på sitt jobb för att vara med i Entrepreneurs Roundtable Accelerators program i New York. I september i fjol lanserade hon en pilot och sålde i april i år slut på de motsvarande 2 800 flaskorna, som kom från en lokal vingård i New York. 

I dagarna har hon börjat leverera nästa omgång, också det ett lokalt vin, och har sålt motsvarande 853 flaskor på en vecka. 

Via Mavinos sajt säljs både enskilda ordrar och prenumerationer. Tjänsten har i dag ett 50-tal prenumeranter i New York-området som fungerar som en testmarknad.

Inom de kommande tre månaderna hoppas Mai Vu på att få in en investering för att kunna anställa och öka lagret. Än så länge är det hon och en anställd som driver bolaget. Hela förra helgen var de och tappade upp vin och satte etiketter på plastförpackningarna.

Med pengarna vill Mai Vu lansera vintjänsten i alla stater som är möjliga, vilket är drygt 40 i USA. Hon ser fram emot att berätta historien om Maivino på fredagens tävling.

”Jag får alltid en massa energi och adrenalin från att pitcha”, säger Mai Vu.

I pitchtävlingen står de två amerikanska startupbolagen Maivino och Goalsetter mot vinnarna från Female Founders-eventet i Stockholm – Addressya och The Fit. Läs mer om dem här! Det bolag som vinner får tillgång till en kontorsplats på Gateway i New York i ett helt år.

Läs också: Addressya tog hem pitchtävlingen på Female Founders

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera